Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/05-2008, 11:51
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Innkjøp av brettspill

Må istemme i anbefalingen av RoboRally! Spiller jeg på Arcon hvert år.

Puerto Rico er også et av de aller beste euro-brettspillene. Perfekt balansert på alle måter. Både familie- og hardcore-spillere kan spille det og få mye ut av det.

Mange andre bra har vært nevnt også. Bohnanza, Settlers (finnes i et utall varianter og påbygninger), Munchkin, Pitchcar (et spill tar 5-10 minutter), Caylus, Formula Dé, Princes of Florence, Carcassonne (finnes også i et utall varianter og påbygninger).

Synes også Tikal og Amun Re er bra spill. Pluss mange jeg ikke kommer på.

Munchkin trenger man forresten slett ikke ha spilt D&D for å like. (Dog jeg har spilt det en gang for 20 år siden tror jeg. Har spilt rollespill ca 3 ganger i mitt liv.) Kjenner man til sånn ca hvordan et rollespill fungerer, og har humor, så er det morsomt som bare det.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 26/05-2008, 21:12
Sigurd sin avatar
Sigurd Sigurd er offline
Medlem

Standard Sv: Innkjøp av brettspill

Jeg vil slå et slag for Republic of Rome!

For det første ser vi her på et av de kuleste tema som tenkes kan i enhver sammenheng: Maktkamp mellom mektige familier i det gamle rom, i den turbulente overgangen mellom republikk og keisedømme! Jeg skal ikke motsi de som har sagt at dette er et regeltungt spill, men spør du meg er dette et av spillets klare styrker! Spillet inneholder så mange muligheter at gjenspillingsverdien er på ca 1000!

Det mest fantastiske er som Martin sier balansen mellom samarbeid og seiersjag. Særlig i spillets innledende fase kreves det enormt med samarbeid for å slå ned ytre trusler. Likevel må du tenke på å mele din egen kake, så du har et godt grunnlag når Karthago er overvunnet og Powah-gamingen kan begynne

RoR beveger seg også godt over i rollespillets verden, dersom spillerne er innstilt på det. Jeg kan se tilbake på legendariske rettsaker mot "korrupte" senatorer som ble felt på grunnlag av sin fysiognomikk ("Bare se på denne mannens panne-nese ratio! Han må være kriminell!"), taler til senatet og det alltid teatralske "Dø svin!" (som du sier idet du dreper noen rett før de stemmer over en viktig sak).

Et råd: Spill det med folk som har spilt før. Å lære det på egen hånd vil jeg ikke unne noen.

Jeg synes spillet har en svakhetet, men denne er overkommelig: Tidsbruket. Det kan ta godt over 20 timer å spille ferdig dersom man kommer seg ut i de intrigetunge fasene i spillet.

- Consul for life -
Svar med sitat
Gammel 26/05-2008, 21:52
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Tusen takk for mange tips, skal sjekke ut flere av disse nærmere når eksamen er over!
Svar med sitat
Gammel 27/05-2008, 18:39
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Stemmer i at Puerto Rico er et veldig bra spill og vil i tillegg anbefale St. Petersburg.

-Less is more
Svar med sitat
Gammel 6/06-2008, 01:23
Playmo sin avatar
Playmo Playmo er offline
å det æ faan'm'ække kødd engang

Heia Sigurd
Gammel 6/06-2008, 14:34
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Jeg stiller meg også helt bak Sigurds oppsummering av de kule tingene med RoR. Det er et komplisert spill å lære seg og tar lang tid å mestre, men gevinsten du får når du "skjønner" spillet er enorm. Det er fortsatt et av mine tidløse favorittspill (første gang jeg spilte RoR var vel rundt Arcon 1992-93).

Jeg vil ellers slå et slag for sivilisasjonsbyggespill, og jeg synes det nye spillet Through the Ages leverer veldig bra. Det er faktisk det nærmeste Civ (altså dataspillet Civ) man har kommet med et brettspill. Det er balansert og spennende, men har et stort fokus på byggestrategier. Dermed er det kanskje ikke midt i blinken for de som liker konfliktspill, men konkurranseelementet er godt ivaretatt. Spillet er for øvrig nå på 8. plass på score-lista til boardgamegeek.com, og det er ganske imponerende.

Spillet er på lager hos både brettspill.no og Spillskrinet.

Jeg vil også anbefale Twilight Struggle. Spillet er en simulering av hele forløpet til den kalde krigen der to spillere (en Sovjet og en USA) spiller om geopolitisk kontroll, månekappløp, og militær intervensjon med atomkrig truende i bakgrunnen. Spillet er delt inn i tre historiske epoker, fra slutten av andre verdenskrig fram til Gorbatsjov, perestrojka og glasnost på slutten 80-tallet. Spillet har en utrolig dynamisk og spennende konfliktresolusjonsmekanisme, er svært godt balansert og spennende helt fram til siste kort er spilt, og er uten tvil det aller, aller beste tospiller-spillet jeg noensinne har spilt. Det hjelper selvsagt at slutten av den kalde krigen var del av barndommen min og hele spillet gir sterke nostalgiske assosiasjoner.

Når du er inne i spillet føler du at du faktisk LEVER hele den kalde krigen, med Cuba-krise, Warszawapakt, invasjon i Afghanistan, Iran-Contras, Star Wars og mange, mange flere historiske hendelser som driver det hele framover. Ah, når jeg var Sovjet sist jeg spilte det fikk jeg gitt amerikaneren en skikkelig blåveis med å spille Aldrich Ames-kortet mitt, hehehe. Ta den onde kapitalistsjakaler!

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Svar med sitat
Gammel 6/06-2008, 15:04
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Noen som har spilt I'm the Boss?
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:51.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia