Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Science fiction / Fantasy / Horror

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 20/08-2010, 11:39
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sliter med Pratchett

I alle år har jeg fått anbefalt Terry Pratchett fra folk i vårt miljø. Jeg ba Magnus om å anbefale meg tre bøker, og han nevnte Wyrd Sisters, Men at arms og Guards! Guards. Så jeg gikk og kjøpte dem. Fra Ola har jeg fått låne Truth, Small Gods og en til jeg ikke husker navnet på.

Jeg begynte på Wyrd Sisters, og er godt over halvveis, men jeg har ennå ikke tent helt på greia. Det er en viss humre-humre faktor, men etter nylig å ha pløyet meg gjennom Palahniuks forfatterskap (som selvsagt er en helt annen hylle, men fortsatt ganske humoristisk), synes jeg det hele blir temmelig tamt.

Nuvel. Jeg skal lese ut Wyrd Sisters, og så gi The Truth en sjans... aviskomikk bør passe meg bra om dagen... men hvis det ikke fenger tror jeg kanskje jeg gir opp Pratchetten.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 20/08-2010 kl 11:40
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 13:14
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Standard Sv: Sliter med Pratchett

Jeg fikk ikke Pratchett til å fungere, jeg heller. Jeg leste Maskerade, synes det var greit nok, men fikk ikke lyst til å lese noe mer. Synes det var noe litt skoleflinkt over hele greia - snurrige morsomheter, ordspill, joda, men som forventet, ingenting som overrasker noe særlig, litt sånn fantasyutgaven av Douglas Adams. Det hele skled ganske friksjonsfritt gjennom systemet.
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 13:20
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

hmm kanskje jeg bør prøve jeg også..
Leste "Magiens farger" (Colour of magic) men måtte gi opp etter et avsnitt, grunnet elendig oversetting. Et helt avsnitt uten tegnsetting og hodet mitt fikk vondt.. men nå som jeg går inn i de arbeidsledigesrekker igjen, så har jeg jo tid til å besøke det derre bibioteket.. og lese dem på engelsk..
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 14:14
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

"Ulempen" med Pratchetts forfatterskap, hvis man er vant med å lese mer såkalte dypsindige bøker, er at de tidlige bøkene hans er mer renspikket fjås og fanteri, mens de seneste bøkene hans har mer dypere temaer. Hvorfor er det noen ulempe? Jo, fordi du ofte må/bør ha lest noen av de tidlige for å kjenne personene og skjønne historien i de senere. "Thud", kanskje hans beste bok, med et underliggende tema om rasisme, er en av disse.

Et hederlig unntak er "Monstrous Regiment", som på overflaten er en humoristisk beretning om en sammenrasket militærtropp, men som veldig, veldig, tydelig er en bok om diskriminering i alle dets former. Denne anbefales sterkt, som en litt atypisk Pratchett-bok, og der du ikke trenger å ha lest særlig av ham før.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 14:23
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

The Truth er bra, kjør på med den.
Gammel 20/08-2010, 16:06
Teo sin avatar
Teo Teo er offline
Medlem

Jeg har veldig sansen for Pratchett og har ledd meg gjennom flere av bøkene.

Synes å huske at "Moving Pictures" falt best i smak hos meg...
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 16:45
Simira Simira er offline
Medlem

Standard Re: Sliter med Pratchett

Har hele rekka stående i bokhylla, ulest (av meg, de tilhører igrunn den andre halvpart). Jeg har en plan om å begynne på dem... en gang...
Gammel 20/08-2010, 16:53
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Sliter med Pratchett

Discworld er ikke mine favoritt bøker. De er på ingen måte dårlig, og det er jobel skrevet og de kan være artige til tider. Men de er ikke helt hva jeg foretrekker å lese av Fantasy.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 22:52
Selena Selena er offline
Medlem

Jeg har lest igjennom 31 bøker i DW, samt bromeliad ++.
Men Pratchett har en ganske spesiell skrivestil. Passer vel ikke for alle. Personlig syntes jeg han har litt lik humor som Douglas Adams.
Svar med sitat
Gammel 20/08-2010, 23:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Anbefaler deg å starte med bøkene om Rincewind, Ole Peder. han skulle være midt i smørøyet for deg.

Han er en slags hovedperson i de første bøkene; Light Fantastic, The Color of Magic, Interesting Times ...

Og så anbefaler jeg boka "Mort"; den burde være bankers for deg!

Det er absolutt verdt det; å komme inn i Pratchett sitt forfatterskap. Masse deilig humor å hente der, og midt i kaoset skjuler han en ufattelig mengde dyp innsikt ...

Lykke til!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia