Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Science fiction / Fantasy / Horror

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 25/10-2010, 15:27
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Skjønner ikke David Lynch

Jeg liker David Lynch og hans filmer. Jeg liker stemningen, kameraføringen, de enkle "filmtriksene", musikkvalget, castingen, de snurrige rollene...

Men jeg skjønner ikke noe av det. Denne tråden er ment for foklaringer og tolkninger. Og spoilere.

1977 Eraserhead

Svart-hvit, snurrig fyr som går rundt omkring. Veldig drømmeaktig, litt skummel. Aner ikke hva det betyr.

1980 The Elephant Man

Veldig lenge siden jeg har sett den, men det foresvever meg at den var fortalt litt mer rett frem.. var det noe med en motorsykkelgjeng inni der et sted? Den utstøtte...

1984 Dune

Tror jeg var litt i ørska da jeg så den. Husker noen svære mark og rare kostymer. Var det god SF?

1986 Blue Velvet

Vet jeg ikke om jeg har sett.

1990 Wild at Heart

Vet jeg ikke om jeg har sett.

1992 Twin Peaks: Fire Walk with Me

Forklarer mye av bakgrunnen for tv-serien, ikke minst forholdet mellom Laura, faren og Bob. Likte den ganske godt. Kanskje særlig dansesekvensen i baren der man ikke kan høre hva skuespillerne sier.

1997 Lost Highway

Så jeg i går. Skjønte ikke så mye av den heller, men leste en forklaring på nettet der forfatteren mente at mange av rollene er metaforer for hovedpersonens følelser, som "Den mystiske mannen" som oppsøker ham på festen med mobiltelefon og sier han er hjemme hos hovedpersonen (representerer mannens opprørte indre), mafiabossen (representerer hans frykt - men er kanskje også en virkelig person?). Når hovedpersonen havner i fengsel går han inn i en slags fantasivirkelighet der han gjenopplever mye av dramaet i sitt eget liv.

1999 The Straight Story

Antakelig den mest tilgjengelige av Lynch' filmer. To brødre, en konflikt, en roadmovie på gressklipper. Familiebånd og kjærlighet.

2001 Mulholland Drive

Veldig vakker film, med spennende, mystisk stemning. Har lest en forklaring som går slik: første halvdel av filmen er drømmen til hun blonde jenta, andre halvdel er den virkelige verden. Mystiske episoder og scener er abstinensreaksjoner fordi hun mangler narkotika. Handler om? Mislykkede håp og drømmer?

2006 Inland Empire

Skjønte jeg heller ikke så mye av. Lynch på sitt mest utilgjengelige?

TV

1990–1991 Twin Peaks

Liker jeg fantastisk godt. Karakterene, stemningen, musikken... Konsepter som "The Log Lady" og den paranormalt orienterte FBI-agenten Dale Cooper er helt strålende. Det er en slags krimhistorie i bånn, og en rekke søkte elementer. Men jeg vet ikke om jeg skjønner så mye av det...

1992 On the Air

Ikke sett.

1993 Hotel Room

Ikke sett, tror jeg

Online-produksjoner

2002 Rabbits

Ikk sett

2002 Dumbland

Ikke sett.

2009 Interview Project

Har sett en god del av disse på nett. Titalls intervjuer på ca 5-7 minutter hver, med en masse forskjellige hverdagsamerikanere, kanskje hovedsakelig fattige/arbeiderklasse. Interessant, humant prosjekt, men usikker på om jeg ser fokus/den røde tråden.
Svar med sitat
Gammel 26/10-2010, 10:16
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard Sv: Skjønner ikke David Lynch

Mannen er et mysterium for meg og. Men tittellåta på Twin Peaks, den sitter i ryggmargen...
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 04:00
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Skjønner ikke David Lynch

Det at du mener at du ikke skjønner noe av det, er det som gjør at du ikke skjønner noe av det. Dvs, det første du må innse er at det er ikke om å gjøre å skjønne det på et logisk plan. For å ta Lost Highway (en av mine favorittfilmer): Det er ikke sånn at enhver scene eller hendelse i filmen enten må forklares som virkelighet eller en eller annens drøm/illusjon. Det er heller ikke sånn at enhver scene eller hendelse som er tilsynelatende uforklarlig må være et symbol på noe eller en metafor for noe. (Men alt kan potensielt være alle disse tingene, virkelighet/drøm/symbol/ikke symbol, i varierende grad og alt etter som hvordan man ser det.)

Istedenfor å spørre "Hva er det dette representerer?" eller "Hva er det dette egentlig betyr?" så spør "Hvilken effekt har dette på filmen/meg som seer?" Etter hvert skjønner du kanskje at man heller ikke behøver å spørre seg hva scenen skal få en til føle, men bare føle det uten å spørre.

Så kan det det selvfølgelig være interessant å diskutere og analysere mulige hendelsesforløp i filmen, og mulige symboler og metaforer, så lenge man husker på at det er ingen egentlig helhetlig forklarling å finne, for det er ikke sånn Lynch arbeider.

Men temaer er det jo i filmene - også dem kan man snakke om. Eraserhead handler tilsynelatende mye om fremmedgjøring og frykten for å få barn, ting som Lynch sjøl opplevde på den tiden.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 09:43
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Syns Lynch funker best når han ikke forklarer. Likte ikke helt at Mulholland hadde en slags "...men det var bare en psykose"-avsløring på slutten.
Gammel 3/01-2011, 10:28
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Gode tanker det der. Får vel slå meg til ro med det, da.
Svar med sitat
Gammel 3/01-2011, 11:39
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Skjønner ikke David Lynch

Sitat:
Opprinnelig postet av punch Vis post
Så kan det det selvfølgelig være interessant å diskutere og analysere mulige hendelsesforløp i filmen, og mulige symboler og metaforer, så lenge man husker på at det er ingen egentlig helhetlig forklarling å finne, for det er ikke sånn Lynch arbeider.
Det tenkte jeg også før, og jeg liker (fremdeles) Lynch's filmer. Men så leste jeg i forbindelse med Lost Highway eller Mulholland Drive (eller begge) i et intervju at det var en konkret "kode" til disse filmene. Én riktig måte å tolke dem på som Lynch har lagt opp til. Og det kjente jeg ødela litt for meg.
Jeg kan jo håpe på at det er overdrevet eller ikke helt riktig. For når en film er så stappfull av symboler, stemninger, mystikk og "indirekte" handling, så blir det nesten feil at det skal være "en riktig" måte å tolke dem på, samtidig som man higer etter å gi det uforståelige en mening.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 28/06-2011, 23:05
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Dune var veldig god og Frank Herbert selv godkjente filmen, men jeg tror kansje at Lynch gikk litt berserk her fordi verden i filmen ligner ikke på det jeg leser i bøkene, kostymene er for ekstreme og så er det denne slaktede kua i slottet til Harkonen, jeg mener ja vi forstår de er onde, vi får ikke noe mer inntrykk av at de er onde av at de slakter kuer inne, alikevell filmen er et visuelt mesterverk og kan nytes, men jeg foretrekker miniseriene til Dune over Lynch sin film hvis jeg bare skal ha Dune historien.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 29/06-2011, 09:18
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Apropos Dune, Alejandro Jodorowsky skulle mekke Dune på 70-tallet og det skulle bli et 14-timers epos. Nå kommer det en dokumentar om prosjektet. I artikkelen finnes det også et intervju med Jodorowsky og Moebius om prosjektet:
VIKTIG MELDING: Ingen media/video filer er lagret på dette forumet. Når du klikker på lenken under, godtar du å se på innhold fra et annet nettsted. Vi kan ikke holdes ansvarlige for innholdet av dette materialet. Dersom filen ikke vises, vent noen minutter eller prøv igjen senere.
Godta! (Vis / Skjul)
Gammel 29/06-2011, 10:22
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Oh artig, den dokumentaren må jeg se.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 1/07-2011, 18:22
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

http://io9.com/5816396/the-story-of-...orms/gallery/2

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:47.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia