Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Levende rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 4/12-2010, 07:18
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Norsk Folketro

Lufter interessen, hvis det er noen for ideen om et laiv med fokus på 1700 tallets Norge, og tema norsk folketro?

Det er alt jeg kan i akkurat nå.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 4/12-2010, 07:45
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Norsk Folketro

Litt sånn Drauglaiv?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 4/12-2010, 08:45
omega1no sin avatar
Medlem

Noe i den retningen faktisk, ikke helt men nærme nok.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 4/12-2010, 12:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det er en del som går og tygger på slike ideer for tiden. (Jeg også, men for min del havner det langt bak i prosjektbunken).

Hva ser du for deg? Hva slags laiv?
Gammel 4/12-2010, 13:08
omega1no sin avatar
Medlem

Gjenposter det jeg har på laiv.org forumet:

Landens Norge og overtroen om det trolske (hvorav trolsk betyr alt fra vetter, tusser, nisser osv).
Tanken er en historisk setting, men hva om folketroen ikke bare var noe man navnga det man ikke skjønte, men var basert på faktiske ting/skapninger/hendelser.

Mystikk, mysterier, intriger og spenning.

Dette er bare en tanke akkurat nå, og hvis det blir, sier ikke at det ikke blir eller blir eller noe rundt der ... Så vil det bli lagt til i Hordalands området...

Her er et album med bilder som kan gi inspirasjon til tema: http://s211.photobucket.com/albums/b...Trolsk%202012/

Ellers så er dette ikke noe fantasy hack and slash laiv som så alt for mange gjør... Men heller ikke et rent stemnings laiv. Vil si det er et voksent historisk laiv og er siktet mot de som liker den gamle overtroiske kulturen vår.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 8/12-2010, 18:15
omega1no sin avatar
Medlem

http://laivforum.net/threads/19423-N...805#post249805

Tråden er noe oppdatert...

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 11/12-2010, 11:19
matthijs sin avatar
Medlem

Jeg sliter litt med å få tak i konseptet. Når folk sier dette høres ut som Draug eller Ulvehyl, sier du det er likt, men forskjellig - men lite om hvordan?

Så for å være litt konkret - her er noen spørsmål til inspirasjon og kanskje avklaring:

- Hva slags roller kunne man kanskje spilt?
- Hva ville funksjonen vært til de underjordiske/vetter/andre skapninger i laiven? Ville de vært SIS, eller roller, eller noe annet?
- Hvis du f. eks. hadde hatt med huldrer, hvordan ville de vært annerledes enn i folkeeventyrene?
- Hva slags plott kunne det vært? Mordmysterier? Eller "vi er fattige og må skaffe mel"? Eller mer stor-overnaturlige greier - "til Dovregubbens hoff for å skape en allianse med De Underjordiske"?
- Hvor historisk korrekt ville laiven vært - og hvor historisk detaljert? (Dette er to forskjellige spørsmål!)
Gammel 11/12-2010, 11:21
matthijs sin avatar
Medlem

(Og bare for å være helt klar her: Jeg bare lurer, og vil se for meg konseptet klarere - og kanskje vil spørsmålene hjelpe deg å formulere det klarere. Så jeg prøver ikke å dytte deg i noen retning, bare å finne ut hvilken retning du går i! Hadde vært gøy å se denne laiven bli virkelighet )
Gammel 11/12-2010, 15:42
omega1no sin avatar
Medlem

Kan ikke faktisk svare på dette i detaljer før om en del måneder, dette er dessverre bare en av luftning om interessen for dette tema ligger der. Ja det er bredt slik det er lagt frem - men det er alt som trengs.

Neste steg blir å definere, å skrive, sette sammen og vurdere hva dette skal bli helt og holdent.

Dette kan jeg si:

- Underjordiske er ikke SIS...
- Laiven vil prøve å være så historisk korrekt som mulig, men det betyr ikke at dette skal bli "kostyme må være autentisk til tråden type laiv", det ødelegger sjansene for mange å være med - så lenge kostyme er nært nok passende går det. Ellers prøve å gjenskape tiden, men la de underjordiske være en del av virkeligheten...
- Plott kan jeg ikke si noe om nå, men: Det vil ikke dukke opp noe, draps plott og den typiske reglen. Hver spiller vil få en korthistorie, en novelle nesten om karakteren sin om "hvor" de er nå - Ellers er plott ganske kraftig spiller satt. Vi som arrangører vil sette mer fokus på å lage en arena, og la spillerne velge hva som er viktigst å gjøre i denne arenaen. Det vil dog være noen overhengende temaer som kanskje vil være en pekepinn på noe, men kan som sagt ikke gå i dybden på disse så tidlig i prosessen.
- Hvis jeg har med en "Hulder" ville den kanskje ikke kalle seg selv det, kanskje de underjordiske er noe annerledes enn eventyrene, kanskje det bare er mennesker som har gitt forskjellig navn til skapninger basert på hendelser? Hvem vet.... De underjordiske vil ha basis fra folketroen, men kanskje bli vridd litt på av arrangørene for å lage noe litt mer annerledes, men fremdeles i tråd med folketroen.

Dette her er først og fremst noe meg og min kone begynte å diskutere for en ti dager siden - så er ikke mye på bordet enda.
Det jeg har sett er at det er en interesse for dette og nok til at vi skal legge mer tid i prosjektet. Kanskje til sommeren vil vi ha en del informasjon om laiven og ved slutten av året muligheten til å melde seg på... Tidligst sommeren 2012 vil dette skje, men kan ikke love noe enda...
Det vil også skje her i Hordaland.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 11/12-2010, 15:44
omega1no sin avatar
Medlem

En ting jeg kan si er at vi lener mot den mer mørke retningen de norske folkeeventyrene tar, selv en husnisse kunne være skummel hvis man glemte å behage den.

Håper dette hjelper litt.

Veit såpass at vi etterhvert kanskje vil spørre om flere vil være med på en mulig arrangering av dette, men først etter vi har definert alt sammen.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:54.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia