Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20/08-2004, 21:00
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Ut av statskirken

Sitat:
Opprinnelig postet av Joshy
Religionsdebatter er invitasjon til kaos... BT, du bør tenke deg litt om før du raker ned på folks religion. Noen kan ta seg nær av det, og det er en forskjell på meninger og påstander.

Det du legger frem er foresten ikke en religion, men et livsyn. AKA ateisme.

Jeg er ikke uenig med alt du sier, men jeg vedder på at mangen er, og noen støtt.

Just some friendly advise.
Har du begynt å bry deg om folk blir støtt oxo nå? Det var en koselig forandring!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 23/08-2004, 00:56
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg kan ikke se at noen har rakket ned på noe som helst, det være seg religioner eller livssyn. Det eneste jeg kan se diskuteres her er evt. påstanden om at statskirken suger for meget penger fra sin spesielle innmeldingsordning, og BTs "nye religion", som han er i ferd med å åpenbare for oss. (Og hva er egentlig forskjellen på en mening og en påstand, slik de fremtrer på internettfora?)
Gammel 23/08-2004, 12:52
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Den blir vel litt agnostisisme blandet med humor og BT. Altså en religion alle burde kunne elske.
Sålangt er dette forslagene til de hellige budene religionen skal ha:

"Ha et fint liv"
"Ha det gøy"
"Hvis du ikke liker stygge damer kan du ikke drekke"
"Mennesker som ikke liker øl er ikke menn"
"Peaches album 'Fritt Fall' er mye bedre enn Rosa Helikopter albumet"
"Folk som ikke kommer inn på allmenn har ræva karakterer"
"Grønnsaker er ikke mat"

Du trenger også bare følge et par stykker for å bli godtatt.
BT, dette høres rett og slett ut som et barnslig "oppgjør" med en filosofi som ikke faller sammen med din egen, og et forsøk på å gjøre noe "nytt og spennende". Tro meg, du lykkes på det første og mislykkes på det siste.

Før du trenger å spørre: Ja, jeg er kristen, men det er ved siden av poenget mitt her. Poenget mitt er at om du er uenig med noe kan du gjøre tre ting.
1. Du kan prøve å forandre det du er uenig i. (Fra innsiden)
2. Du kan gjøre alt du kan for å rakke ned på det du er uenig i. (Fra utsiden)
3. Du kan gi faen i alt.

Personlig er jeg opprørt over at det å være religiøs har blitt et skjellsord. Jeg er kristen, jeg er religiøs, men jeg er ikke alltid enig i det kirken mener, og jeg er 100% på linje med dem som sier at gudstjenester og slikt er kjedelig!
Jeg drikker alkohol, jeg hadde sex før jeg giftet meg, jeg banner (når det trengs), jeg sloss (når det trengs), jeg hører på musikk som "ikke sømmer seg" (alt faktisk, enten det er ei dame i minimalt med klær som står og stønner til dunk-dunk, eller en oppsminket kar som biter hoder av flaggermus, så liker jeg musikken!), jeg kler meg akkurat som jeg vil og jeg har meninger så det holder. Allikevel er jeg både religiøs og kristen.

Ting jeg er uenig i (som kirken - eller i de fleste tilfeller enkelte sterke ledere innen kirken/kristne menigheter) mener er for eksempel:
- homofili. (Hvorfor denne homofobien? Hvis man tar Bibelen bokstavlig kan man sette seg tilbake og nyte tanken på at homsene vil brenne, hvis ikke kan man la dem være i fred, slik jeg gjør)
- kvinnelige prester. Mennesket ble skapt i Guds bilde, ikke bare mannen. Dermed spiller det ingen rolle om en prest er mann eller dame.
- alkohol. Den pietismen som ligger til grunn i Norge har lite med kristendom å gjøre. Den er et opprør mot den drikkekulturen (med slossing og drap) som man hadde på slutten av 1800-tallet, og siden folk flest var fromme (når de var edru) valgte man å bruke religion til å stoppe "alkoholens svøpe". I mange andre land finnes det ikke pietisme, selv om de er kristne, og der "flyter vinen i gatene"
- sex. Nice!! Jeg er glad i sex, jeg. Om du vil ha sex har jeg ikke noe imot det. De som har noe imot at andre har sex har enten et dårlig sexliv, eller er skap-homser, eller "følger en høyere moral" (Noe jeg absolutt ikke klarer å forestille meg kan bety noe annet enn usikkerhet!)

Er det mer du vil teste meg på kan du sette ord på det her. Det er alt for mye dumt i verden til at man skal bruke krefter på å bekjempe en religion. Bruk heller kreftene dine på å kreve at regjeringen/de rike i Norge/alle andre tar i et tak for bekjempelse av fattigdom, for seksualoppvisning som faktisk fungerer eller rett og slett for å rydde søppel i parker og på fortau.
Gammel 23/08-2004, 14:48
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hei Kristian, jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen men skal prøve å gi deg noen svar en ateists synspunkt. Siden vi er broket gjeng tros/filosofimessig så kan det godt hende at BT er uenig. Dette er kanskje heller ikke riktig tråd å diskutere dette så moderatorene får føle seg fri til å flytte dette.
Sitat:
BT, dette høres rett og slett ut som et barnslig "oppgjør" med en filosofi som ikke faller sammen med din egen, og et forsøk på å gjøre noe "nytt og spennende". Tro meg, du lykkes på det første og mislykkes på det siste.
Vet ikke hva jeg skal si til dette annet enn at også jeg er litt skeptisk til BTs relgion (burte heller hete Livsynssamfunn), men jeg synes har har et par poeng (som jeg skal komme tilbake til).

Sitat:
Før du trenger å spørre: Ja, jeg er kristen, men det er ved siden av poenget mitt her. Poenget mitt er at om du er uenig med noe kan du gjøre tre ting.
1. Du kan prøve å forandre det du er uenig i. (Fra innsiden)
2. Du kan gjøre alt du kan for å rakke ned på det du er uenig i. (Fra utsiden)
3. Du kan gi faen i alt.
Du glemte 4. Du kan la være å støtte et samfunn du ikke lenger er enig i, og det er det vi snakker om her. Jeg tror BTs poeng med å lage egen religion varet svar på Inges svar til BT:
Sitat:
Det morsomme er jo at selv om du melder deg ut får statskirken fortsatt "statsstøtte" for deg likevel. Statskirken får nemlig en per capita-støtte basert på egen innrapporterte medlemmer samt alle som ikke innrapporteres av andre trossamfunn. Dvs. at alle agnostikere, ateister og folk som ikke er innmeldt i et annet trossamfunn i praksis gir uttelling for statsskirken.
Det er ihvertfall ikke snakk om å "rakke ned" på kristendommen eller noe annet, men å ta konsekvensen av sitt livssyn. Kan du gi meg en god grunn til at man skal stå i statskirken når man ikke tror på hverken Gud eller Jesus? Bekjempe kristendommen? Jeg tror hverken BT eller jeg har lyst til å gjøre noe med trosfriheten! Trosfrihet betyr også frihet fra å tro!
Sitat:
Personlig er jeg opprørt over at det å være religiøs har blitt et skjellsord.
Her er noen som faktisk blir forfulgt! Forøvrig er det ikke et skjellsord, men kanskje religion er blitt ukult i dagens sekulære samfunn. Du kan ikke be meg som ateist å gråte for det akkurat. Uansett jeg respekterer din rett til å tro som jeg respekterer alle andres rett til å tro, til og med fundamentalister. Men jeg forbeholder meg retten til å sette spørsmålstegn ved deres synspunkter. Kanskje vi skulle diskutere dette i egen tråd om emnet livssyn og tro?

Sist endret av HOT; 23/08-2004 kl 14:52
Gammel 23/08-2004, 16:57
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Tittan: Først og fremst skulle denne debatten handle om å melde seg ut av statskirken. Og siden det ikke går å melde seg ut uansett trenger man et nytt sted å melde seg inn, slik at statskirken ikke får penger for det vi ikke tror på.

Hvis du synes det å nekte å gi penger til noe man ikke tror på er "å ta et barnslig oppgjør", så får det være din tanke om det. Jeg kaller det frihet.

Ellers er jeg helt enig med hva HOT har skrevet
Gammel 24/08-2004, 13:39
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Hmm...
Jeg leste kanskje ikke godt nok gjennom det jeg skrev.

Det jeg mener er:
Hvis du er uenig kan du melde deg ut.
Hvis du ikke vil (stats)kirken skal få støtte for deg kan du melde deg inn i en annen religion/trossamfunn/etc.
Det er mange religioner/trossamfunn som man heller kan velge enn å leke-lage et nytt et. Alt for mange lager sitt eget isteden for å finne ut hva de "tradisjonelle" religionene faktisk står for.

OG, jeg er lei av at kristne blir sett på som en gruppe. (Dette er ikke kommet opp her, men jeg tror ikke det var langt unna...) Det finnes kristne som hater meg mer enn de hater dere som ikke tror. Hvorfor? Jo, fordi jeg er uenig i "Guds ord". Ja, jeg skriver det i hermetegn fordi de "Guds ord" enkelte kristne (krampaktig kristne) snakker om er ikke fra Bibelen, men deres tolkning av bibelteksten.

Et eksempel på spørsmål fra dem som gjør at de ikke liker meg:
"Hvordan kan du som kristen trene kampsport? Jesus sa jo at man skulle vende det andre kinnet til. Og det er vel ikke akkurat det man gjør når man sloss slik dere gjør det? Slutt å tren eller la være å kalle deg kristen!"

For det første har disse folkene aldri vært på noen som helst kampsport-trening, så de vet ikke hva de snakker om og for det andre sa Jesus (i versene rett før vend det andre kinnet til) at om øyet ditt så noe "ondt" skal du rive det ut, og om hånden din gjør noe "ondt" skal du kutte den av.
Jeg har ikke sett mange krampaktig kristne med et øye revet ut eller med kun en hånd...

Huff, jeg blir alt for engasjert og så skriver jeg langt og roter meg bort og til slutt orker jeg ikke lese det jeg har skrevet. Overse meg om jeg bare snakker tull...
Gammel 24/08-2004, 16:17
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tittan
Det jeg mener er:
Hvis du er uenig kan du melde deg ut.
Hvis du ikke vil (stats)kirken skal få støtte for deg kan du melde deg inn i en annen religion/trossamfunn/etc.
Det er mange religioner/trossamfunn som man heller kan velge enn å leke-lage et nytt et. Alt for mange lager sitt eget isteden for å finne ut hva de "tradisjonelle" religionene faktisk står for.
Det jeg tror kan virke rart og urettferdig på mange; er det at hvis du melder deg ut av statskirken så får de fremdelses penger for deg.
Hvis du vil at et annet kirke/trossamfunn etc. heller skal få støtte for deg, så må du først melde deg inn i denne, OG selv betale for å være med der for at de skal få de pengene som statskirken ellers får.
Så det koster deg faktisk penger å sørge for at statskirken ikke får støtte for deg.
Jeg anser ikke meg selv som kristen, eller religøs for den del. Mitt livsyn, og jeg vil påstå at jeg er ganske reflektert over det, kan best settes i bås som humanistisk. Men jeg ønsker ikke (nå) å være medlem av noen slik forening/samfunn. Så statskirken får penger for meg. Det synes jeg egentlig ikke er riktig.

Gammel 24/08-2004, 17:12
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

DET kan jeg være helt enig i jeg også...
Gammel 25/08-2004, 00:42
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tittan
OG, jeg er lei av at kristne blir sett på som en gruppe. (Dette er ikke kommet opp her, men jeg tror ikke det var langt unna...) Det finnes kristne som hater meg mer enn de hater dere som ikke tror. Hvorfor? Jo, fordi jeg er uenig i "Guds ord". Ja, jeg skriver det i hermetegn fordi de "Guds ord" enkelte kristne (krampaktig kristne) snakker om er ikke fra Bibelen, men deres tolkning av bibelteksten.

Et eksempel på spørsmål fra dem som gjør at de ikke liker meg:
"Hvordan kan du som kristen trene kampsport? Jesus sa jo at man skulle vende det andre kinnet til. Og det er vel ikke akkurat det man gjør når man sloss slik dere gjør det? Slutt å tren eller la være å kalle deg kristen!"
Lei av at kristne sees på som en gruppe? Fra hvor jeg står (på det høyeste fjellet mens jeg nyter iskald fjelluft), virker følgende innlysende:
Det finnes en del mennesker som velger å rette livet sitt etter en tekst kalt Bibelen, og da spesielt etter "Det nye testamente", hvor profeten Jesus presenteres. Disse menneskene kaller vi kristne.
Dersom en person kaller seg kristen, vil jeg straks (og forhåpentligvis med rette) forestille meg ham i gruppen "mennesker som følger Bibelen og Jesus", i samsvar med hva han nettopp definerte seg som. På hvilken måte har jeg begått en feilslutning? Jeg mistenker at du sikter til det sørgelige fenomenet at det i populær kultur er vanlig å se på kristne som kjedelige og blottet for evne til å ha det gøy, og at du avskyr denne båsen. (Når de fleste unge kristne i virkeligheten har et meget mye mer utviklet åndelig liv enn sine liksomateistiske jevnaldrende, et åndelig liv disse sårt trenger.)

Det nevnes også at mange kaller Guds Ord det som i virkeligheten bare er "deres egen tolkning" av Bibelen. Jeg kan ikke annet enn å påpeke at man aldri kan prate om Guds Ord uten å ha en tolkning til grunn, spesielt ikke når det angår en så mangesidig tekst som Bibelen, og at du derfor har sett flisen i din brors øye, om du forstår. Din versjon av kristendommen er svært liberal, og noe av det du foretar deg strider imot alle mulige tolkinger av en del bibelvers (banning og budet om Guds navn).

Jeg kan på ingen måte angripe ditt levesett eller din relgiøse tolkning, som begge forhåpentligvis er både rike og givende, men jeg ville gjøre klart for deg noen upresise formuleringer som man kan tolke ganske negativt. (Spesielt om man skulle kalle seg fundamentalist-kristen.)
Gammel 25/08-2004, 10:02
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Det virker på meg som om kritikk av kristne er en "knejerk reaction" hos mange. Fordi man oppfatter at en person kaller seg kristen, så tillegger man straks den personen et helt batteri med meninger og holdninger, basert på sin egen (ofte feilaktige) oppfatning av hva det vil si å være kristen. Dette kaller jeg fordommer.

Og i disse dager virker det som det er så altfor lett å henfalle til verbalangrep på enhver som våger å stå for noe.
Jeg opplever egentlig ikke at det å kalle seg kristen sier så veldig mye om en person. Det er et mylder av forskjellige retninger, sekter og kirker innenfor kristendomen. Det jeg i hvertfall tror de har til felles; er at de PRØVER å Gjøre Det Rette. De forsøker å leve etter visse prinsipper som de mener er moralske, rettferdige eller bare Riktige.
Men om en som kaller seg kristen ikke alltid klarer å leve slik hun syns hun burde, så er ikke det noen grunn til å kritisere henne, og si at "du som er kristen, hvorfor gjør du slik og sånn? Står ikke det i bibelen at det er forbudt osv" Kristne synder de også, i aller høyeste grad.
Såvist jeg har forstått så er dette en ting man vannskelig greier å unnvære som menneske, å synde. Det gjør en ikke til mindre kristen, snarere tvert imot. En kan av og til føle seg som en dårlig kristen, det er så, men hvem er jeg til å dømme?

Stengt tråd

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia