Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/08-2004, 11:39
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Standard Sv: Ut av statskirken

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi
Det jeg tror kan virke rart og urettferdig på mange; er det at hvis du melder deg ut av statskirken så får de fremdelses penger for deg.
Hvis du vil at et annet kirke/trossamfunn etc. heller skal få støtte for deg, så må du først melde deg inn i denne, OG selv betale for å være med der for at de skal få de pengene som statskirken ellers får.
Så det koster deg faktisk penger å sørge for at statskirken ikke får støtte for deg.
Dette trenger ikke være riktig. Det finnes mange tros/livssynssamfunn som ikke krever penger av sine medlemmer for å stå der. De eneste utgiftene knyttet til utmelding av statskirken er evtentuell porto når du sender utmeldingsskjema og innmeldingsskjema et annet sted.

Selv har jeg aldri hørt om at noen trossamfunn tar medlemmskontingent (selv ikke scientologene gjør dette, de bare tar seg svært godt betalt for obligatoriske kurs)

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Gammel 25/08-2004, 15:15
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Sitat:
Opprinnelig postet av Pug
Selv har jeg aldri hørt om at noen trossamfunn tar medlemmskontingent (selv ikke scientologene gjør dette, de bare tar seg svært godt betalt for obligatoriske kurs)
Hvor godt har du satt deg inn i dette? Du trenger ikke lete lenger enn www.hedning.no for å se at det norske hedningssamfunnet samler inn medlemskontingenter... selv har jeg ikke funnet noen trossamfunner som både er gratis og samtidig hindrer statskirken i å få støtte for meg... kan du gi meg noen lenker?

Jeg kan ikke fordra organisert relegion på grunn av det evige hykleriet og den velorganiserte hjernevaskingen, og jeg vil gjerne hindre okkultistene i å tjene penger på hodet mitt.
Gammel 25/08-2004, 18:02
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Dette trenger ikke være riktig. Det finnes mange tros/livssynssamfunn som ikke krever penger av sine medlemmer for å stå der.
Javel!? Som Herr Müller sier, kom gjerne med eksepler og linker.
Jeg tror rett og slett at de færreste trossamfunn har så gode kår som statskirken, slik at seriøs drift betinger at de må få midler fra et eller annet sted.
Uansett ville jeg ikke ønske å stå innmeldt hos "Den Hellige Kirke av Skakkjørte Dvergekastere og Olavianere" bare for å hindre at statskirken får støtte for meg.
Etter rettferdighetsprinsipper skulle jeg helst sett at det var slik at jeg kunne melde meg ut av statskirken, og samtidig stipulere at et annet trossamfunn (fx: Humanetisk Forbund) ville fått støtten for meg, uten at jeg hadde trengt å melde meg inn i HF.

Er det forresten noen som vet hva som skjer med de pengene statskirken får, hvis du først melder deg inn i en annet trossamfunn slik at de får pengene. Men siden melder du deg ut, eller dette trossamfunnet opphører. Går pengene da tilbake til statskirken, eller får staten dem, eller hva?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 26/08-2004, 19:00
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Tittan
Det jeg mener er:
Hvis du er uenig kan du melde deg ut.
Hvis du ikke vil (stats)kirken skal få støtte for deg kan du melde deg inn i en annen religion/trossamfunn/etc.
Det er mange religioner/trossamfunn som man heller kan velge enn å leke-lage et nytt et. Alt for mange lager sitt eget isteden for å finne ut hva de "tradisjonelle" religionene faktisk står for.
Jeg har sett på en god del trosretninger, og har ikke funnet noen som passer for meg. Det nærmeste jeg kom var buddhismen, men det er endel ting jeg ikke vil gi opp for å følge den religionen. Og human-etisk forbund blir for ordinært for meg. Foreløpig vil jeg i likhet med Njordi bare melde meg ut og ikke være medlem av noe annet.
Gammel 26/08-2004, 21:16
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Sitat:
Kristne synder de også, i aller høyeste grad.
Såvist jeg har forstått så er dette en ting man vannskelig greier å unnvære som menneske, å synde.
Nettopp. Jeg banner, men jeg prøver å ikke gjøre det. Jeg bryter de fleste budene (stjeler ikke og har aldri drept noen, resten tror jeg nok jeg har brutt) men jeg prøver å la være.

Forskjellen på meg og fundamentalistene er at jeg ser virkelig at jeg selv gjør slike ting og jeg ber gud om tilgivelse for dem. Enkelte ganger ser jeg "gode" kristne som kaster glass i steinhus når de skjeller meg ut for hva jeg driver med. Ja, jeg er en synder, MEN... jeg har Jesus.

En annen ting "gode" kristne ikke ser er at enkelte vil ikke omvendes, og da skal man ikke mase på dem til de gir seg eller tyr til vold.
Gammel 27/08-2004, 12:18
Tiptip sin avatar
Tiptip Tiptip er offline
Medlem

Debatten handler om Statskirken og økonomi slik jeg har tolket den.

De som melder seg ut blir fortsatt gravlagt når de dør. Hvem skal koste begravelsen? Slik det er i dag koster det vel ikke noe ekstra for de som ikke er medlem?

Statskirken arbeider med mange ting som samfunnet ellers måtte betalt folk til å gjøre. Spørsmålet blir jo da om man skal ha et sammfunn hvor de som har penger kan kjøpe seg til ting, eller om man vil ha ett felleskap hvor alle uter litt etter evne. Min oppfattning er at Norge er et land som ønsker ett fellesskap.

Jeg må også legge til at jeg personlig ikke ville engasjert meg i noe som helst hvis jeg ikke trodde på et liv etter døden....

Jeg er ingen fanatiker. Jeg prøver å leve etter hva jeg tror er det beste for fellesskapet, og for meg kristendommen en fin rettesnor for hvordan livet kan ledes. Jeg er forøvrig enig med Tittan om at det er synn at noen bruker "teksten" til det som passer best for dem.

Jeg stiller meg spørrende til hva BT har i mot Statskirken og vil bare minne han om at statskirken allerede har brukt penger på ham da han ble døpt og konfirmert.

Sist endret av Tiptip; 27/08-2004 kl 12:22
Gammel 27/08-2004, 14:28
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller
Hvor godt har du satt deg inn i dette? Du trenger ikke lete lenger enn www.hedning.no for å se at det norske hedningssamfunnet samler inn medlemskontingenter... selv har jeg ikke funnet noen trossamfunner som både er gratis og samtidig hindrer statskirken i å få støtte for meg... kan du gi meg noen lenker?
Har satt meg noe inn i det jeg regner for seriøse trossamfunn, dvs samfunn som samles om noe positivt og som er oppriktig interssert i å gjøre verden til et bedre sted å leve i. Dette innbefatter de fleste versjoner av kristne trossamfunn, samt en del muslimske, diverse new age grupperinger og et par andre.

Jeg betrakter Hendingesamfunnet som en kverulerende og useriøs gruppering da de stort sett bare er ute etter å kritisere andre fremfor selv å stå for, og gjøre, noe positivt i verden. (Dette er min subjektive forståelse og må dermed ikke sees på som en faktaytring)

Av de forskjellige kristne trossamfunnene har jeg ennå ikke funnet noen form for organsert medlemmskontingent (evt kollekt og tiende holder jeg da utenfor) Det samme gjelder i stor grad muslimske samfunn. Etter en rask titt på Norsk Humanetisk forbunds hjemmeside (http://www.human.no) fant jeg heller ikke der noen medlemmskontingent for å stå som medlem. (Dette er noe man er pliktig å opplyse om ved innmelding dersom det forekommer)

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller
Jeg kan ikke fordra organisert relegion på grunn av det evige hykleriet og den velorganiserte hjernevaskingen, og jeg vil gjerne hindre okkultistene i å tjene penger på hodet mitt.
Helt greit det der, men faren er jo at du skyller ungen ut med badevannet. Det finnes nemlig svært mange fornuftige versjoner av organisert religion som gjør svært mye positivt både for enkelte individer og grupperinger. Jeg nevner i fleng Frelsesarmeen, Kirkens Nødhjelp, Kirkens Bymisjon, En haug med kristne ungdomsklubber og tensing grupperinger samt speiderne. Alle disse gjør en svært god innsats for folk uten at de får noe særlig til lønn for det (i alle fall ikke her på jorden)

Hjernevasking kan nok enkelte ganger forekomme, men da helst i mindre og gjerne lukkede sekter med lite innsyn, sjelden i åpne trossamfunn. Så kan du jo alltids spørre deg selv om det ikke finnes hykling andre steder enn i de organiserte religioners kretser. Noe jeg vil si en må være blind for ikke å se.

Dermed sitter jeg igjen med valget; enten høre noen som forkynner at en bedre verden er mulig, men kanskje ikke helt klarer å leve som de skulle ønske at de kunne, eller høre på noen som sier at vi lever i den verden vi lever i og bruker det som hvilepute for å ikke gjøre en bedre innstats for samfunnet enn det de gjør.

Takk til de som leste hele innlegget

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Gammel 27/08-2004, 14:35
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hei alle sammen! Ok en liten tid har gått siden mitt forrige innlegg og det har kommet inn en del interessante innlegg.
For å svare Tiptip først og jeg snakker for meg selv og ikke nødvendigvis BTs, men håper de belyser noen av spørsmålene. For å gjøre det klart hvorfor man eventuelt skal melde seg ut av statskirken så skal jeg dele med dere litt av det jeg tror på. Jeg er ateist og da for alle guder, også YHVH, El Elyon, eller hva dere må kalle han. Jeg er slett ikke sikker på at Jesus har eksistert som noe annet enn en mytisk skikkelse, men hvis han levd så var han kun et menneske. Jeg VET at bibelen har hatt mange forfattere og redaktører og det gjør at jeg ikke tror på den som et gudommelig inspirert verk (også er det det at jeg ikke tror på Gud(er) heller selvsagt). Jeg tror ikke på en objektiv moral som er nedsatt fra Gud, men på etiske systemer som er en nødvendighet for at samfunn skal fungere. Jeg er en materialist, som betyr at jeg ikke tror på noe sjelelig og et liv etter døden.
Alt dette gjør at det er hyklersk for meg å stå i statskirken. Ved å stå i statskirken sier jeg til verden at jeg ihvertfall tror noe på Gud/Jesus, og når dette ikke lenger stemmer er det hykleri å være medlem. Dette er for meg den viktigste grunnen for å stå utenfor. Jeg vil heller ikke gi penger til en organisasjon som jeg ikke tror på, selvom det er staten som gir pengene for deg.
At statskirken har brukt penger på meg (dåp og konfirmasjon) har jeg noen få ting å si på. 1: Statskirken har fått mye mer penger oppigjennom årene enn de noen sinne har brukt på meg. 2: Å bli døpt var ikke mitt valg! 3: Jeg var ikke moden nok til å ta avstand fra konfirmasjonen når jeg var 15 (og hadde en ørliten tro eller var agnostiker). Dette handler ikke om å ha noe spesielt imot statskirken men å ta konsekvensen av sine valg (som jeg muligens har sagt tidligere).
Sitat:
Opprinnelig postet av Tiptip
Jeg må også legge til at jeg personlig ikke ville engasjert meg i noe som helst hvis jeg ikke trodde på et liv etter døden....
Det er i såfall veldig trist synes jeg. Det at jeg vet at dette er alt vi har gjør at jeg prøver ihvertfall å engasjere meg og være litt vennlig(selvom det av og til er vanskelig å få overskudd). Selv om vi dør er aldri kjærlighet og vennskap fåfengt. At livet ikke har noen utenforliggende mening, gjør bare at vi må finne vår egen mening i våre liv. Jeg skal bare avslutte med et visdomsord fra filosofen Epikur som jeg synes er trøsterikt. "Hva er døden å frykte? Når jeg ér, ér ikke den og når den ér, ér ikke jeg."
Haakon

Sist endret av HOT; 27/08-2004 kl 14:38
Gammel 27/08-2004, 14:45
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Sitat:
Etter en rask titt på Norsk Humanetisk forbunds hjemmeside (http://www.human.no) fant jeg heller ikke der noen medlemmskontingent for å stå som medlem. (Dette er noe man er pliktig å opplyse om ved innmelding dersom det forekommer)
Jeg var medlem i Human-etisk forbund en del år, men har nå meldt meg ut fordi jeg ikke ønsker å være medlem av en livssyns/human-etisk organisasjon av prinsipp. Det er leit å vite at statskirken får "utelling" for meg da, men det er noe staten har bestemt uten mitt samtykke.

Men Human-etisk forbund krever inn en medlemskontingent, noe jeg tror alle livssynsorganisasjoner/trossamfunn er pliktige til (bortsett fra statskirken), ettersom kontingenten sannsynligvis anses som innmeldingsbevis. Ved å ikke betale kontingenten regnes jeg som utmeldt etter det jeg forstår.

Jeg er ikke helt sikker på dette, fint hvis noen kan sjekke det ut.

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Gammel 27/08-2004, 14:59
Tiptip sin avatar
Tiptip Tiptip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
At livet ikke har noen utenforliggende mening, gjør bare at vi må finne vår egen mening i våre liv.
Haakon
Hva er da poenget med noe liv i det hele tatt? Det er for mange uforklarlige ting som skjer og har skjedd til at jeg kan går undt å tro at ingen "hjelper til med ting". Det kan godt hende at vi bare er en lek for noen som har skapt denne verden, men jeg velger å tro på et håp om at det fins noe mer... Trist synes jeg det da er for de andre, men det er jo opp til dem.

Du svarte forøvrig ikke noe på ang den samfunsnyttige rollen kirken har. (uavhengig om man tror eller ikke)....

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:25.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia