Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31/08-2004, 18:53
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard Sv: Ut av statskirken

Må bare støtte punch helhjertet i hans anmodning om å søke etter forståelse av synkronisitet. Som tilfeldighetene skal ha det til er jeg akkurat i ferd med å sette meg inn i Jung's teorier, og det han skriver om synkronisitet, det kollektive ubevisste, og arven fra mystikerne, er virkelig vidunderlig materiale.

Og det er ikke til å benekte at former for synkronisitet oppstår i kvantefysikken, hvor visse partikler ser ut til å "vite" hva andre partikler gjør, uten at det går noe signal mellom dem, uansett avstand, og informasjonen ser ut til å spre seg raskere enn lyset.
Gammel 2/09-2004, 00:26
Silvanus sin avatar
Silvanus Silvanus er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Inge
Jeg var medlem i Human-etisk forbund en del år, men har nå meldt meg ut fordi jeg ikke ønsker å være medlem av en livssyns/human-etisk organisasjon av prinsipp. Det er leit å vite at statskirken får "utelling" for meg da, men det er noe staten har bestemt uten mitt samtykke.

Men Human-etisk forbund krever inn en medlemskontingent, noe jeg tror alle livssynsorganisasjoner/trossamfunn er pliktige til (bortsett fra statskirken), ettersom kontingenten sannsynligvis anses som innmeldingsbevis. Ved å ikke betale kontingenten regnes jeg som utmeldt etter det jeg forstår.

Jeg er ikke helt sikker på dette, fint hvis noen kan sjekke det ut.
Tviler på du står som utmeldt. Sannsynligvis bare som ikke-betalende medlem eller noe. Personlig har jeg siden 1996 vært medlem av AUF uten å noensinne ha meldt meg inn, (nå er jeg medlem av SV)og jeg har aldri betalt medlemskap. likevel fortsetter de å sende meg masse crap.

amare et sapere vix deo conceditur
Gammel 2/09-2004, 09:53
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Silvanus
Tviler på du står som utmeldt. Sannsynligvis bare som ikke-betalende medlem eller noe. Personlig har jeg siden 1996 vært medlem av AUF uten å noensinne ha meldt meg inn, (nå er jeg medlem av SV)og jeg har aldri betalt medlemskap. likevel fortsetter de å sende meg masse crap.
Spørsmålet er vel om statskirken får støtte når du ikke lenger betaler medlemskap til Humanetisk Forbund (eller en tilsvarende org.)
Nå tviler jeg på om AUF kvalifiserer som et alternativ til statskirken, hadde jo vært artig i så fall, men jeg er nå for å holde religion og politikk adskilt.
Jeg troooor kanskje du ikke har fått med deg kjernen i debatten her Silvanus?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 3/09-2004, 10:22
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Jeg er ikke døbt, jeg tror derfor at jeg ikke betaler noe som helst til statskirken. Men to ting:
For det første skulle jeg gjerne likt å vite hvor MIN eventuelle støtte forsvinne hen
For det andre så lurer jeg litt på hvor mye de får.
For det tredde burde det ikke i teorien være nødvendig for noen å gjøre en innsats for å ikke støtte noe.
Å støtte noe burde jo være en fri ting man gjør fordi man ønsker.. ikke fordi man er fanget i den ordningen.
For det fjerde så sa en her for noen sider siden at kirken gjorde viktige ting som konfermasjon, dåp og begravelse.

Jeg forakter tanken på å bli gravlagt i en KIRKEgård... og vet du? Jeg har ikke noe alternativ, for det er ikke LÅV å begrave meg et annet sted..
OG ikke bare DET men mitt siste farvell til værden vil være i huset til en man jeg forakter mer en Amerika!!!

Jeg er ikke satanist men hva om jeg var det!! skulle jeg blitt begravet i gården til min FINDE??!?!?!?!

Nå hisser jeg meg litt opp her jeg sitter, så dere får ha meg unskylt. Håper jeg ikke tråkker for hardt på noen tær.

Dåp iriterer meg også.. Du har ikke låv til å melde deg ut før du er 18, det vil si at du er bundet under kristen tro i 18 år. Jeg ble ertet på skolen fordi unger trodde at jeg ikke kunne ha noe navn siden jeg ikke var døpt...(ikke alvorlig erting da)

Men derimot er "konfermasjon" et kristet begrep og det vil være til dels blasfemisk å Konfermere seg borgelig bare for pengenes skyld. ikke det at vi andre ikke skulle hatt nå-er-du-voksen festen og pengene men vi kunne funnet på et annet navn.

Mvh

Ida
Gammel 3/09-2004, 10:45
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Pinillya
Jeg er ikke døbt, jeg tror derfor at jeg ikke betaler noe som helst til statskirken. Men to ting:
For det første skulle jeg gjerne likt å vite hvor MIN eventuelle støtte forsvinne hen
Selv om du ikke er døpt, så tror jeg faktisk du står innmeldt i statskirken gitt. Og om du er utmeldt, så får de fremdelses støtte for deg, så lenge du ikke er innmeldt og betaler medlemskap til en annen livsyns forneing(et.al) Men støtten som statskirken evt. får for deg er det jo ikke du som betaler nei. Den blir gitt til staskirken fra staten.

Sitat:
Jeg forakter tanken på å bli gravlagt i en KIRKEgård... og vet du? Jeg har ikke noe alternativ, for det er ikke LÅV å begrave meg et annet sted..
Jeg vet det går ann å søke om andre typer bisettelse. Svigerfaren min fx, han vil ikke puttes i jorda, han vil heller ha asken sin spredd til sjøs. Og det er mulig å få til, man må bare søke om det, eller det blir mest aktuelt for pårørende å søke om det da. (husker ikke hvilken instans man skal sende søknad til) Men da får man antagligvis en tilatelese som må brukes innen 5 år, er man ikke død, eller har brukt den innen da, må man søke på nytt.

Sitat:
Men derimot er "konfermasjon" et kristet begrep og det vil være til dels blasfemisk å Konfermere seg borgelig bare for pengenes skyld. ikke det at vi andre ikke skulle hatt nå-er-du-voksen festen og pengene men vi kunne funnet på et annet navn.
Slike livsfase ritualer som konfirmasjon er et eksempel på, (samt dåp, bryllup og gravferd), og som kirken har forsøkt å sette sitt krav på, er ikke noe særegent for den kristne kirke. Eller for religøse mennesker. Slike ritualer har mennesker hatt i så godt som alle tider, og i alle religioner, og jeg tror dette først og fremst er viktige kulturelle handlinger. At kirken skal ha enerett på disse, finner jeg komplett absurd.
Du skal ikke la deg pille på nesen av ignorante, fordomsfulle mennesker som tror en rituell fering av overgang fra barndom til voksenlivet er noe kristendommen fant opp!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 3/09-2004, 11:02
Pinillya sin avatar
Medlem

Det er klart det ikke er kristene som har funnet det opp. Men ordet er deres. Jeg vet at i noen stammer nede i afrikka fks. MÅ de illustrere/bevise modenhet med bein hare prøver for å få låv til å kalle seg voksen og for å få låv til å jakte.

(Jeg husker ikke hva "Konfermert" betyr og det er synd for det er vesentlig.)

Da faren min døde søkte vi om å få spre asken hans utover havet, men vi fikk i svar at det ikke var låv siden alle da kunne gravlegge der det behaget dem, og det er jo derfor vi har kirkegårder, så vi kan dumpe alle mennesker der på en plass. (En eneste stor mennesklig kompåsthaug)

Men klar dette var jo i 96. så regler har en tendens til å forandre seg.

Prinsippet klør fremdeles.. Hva om jeg ikke har søkt om dette da, og familien min glemmer det.(usansynelig, så det er håp.) Men alternativt burde det finnes gravplasser for de 50% av befolkningen som ikke er kristene.
Det at mit legeme tillhører gud i prinsipp og at jeg må søke om låv til å fritas er jo litt kvalmt.

For personelig trøst prøver jeg meg med at jeg ikke er født i norge, er halt dansk og har hatt dansk pass i tre år... hjelper det Njordi??
Gammel 3/09-2004, 15:08
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Pinillya
Dåp iriterer meg også.. Du har ikke låv til å melde deg ut før du er 18, det vil si at du er bundet under kristen tro i 18 år. Jeg ble ertet på skolen fordi unger trodde at jeg ikke kunne ha noe navn siden jeg ikke var døpt...(ikke alvorlig erting da)
Mvh
Ida
Dette er faktisk feil. Man er såkalt religiøst myndig når man blir femten år (ofte samme år som man konfirmerer seg) Og kan dermed fritt melde seg ut av statskirken. En jeg konfirmerte meg med gjorde nettopp dette, dagen etter konfirmasjonen ble han femten og gikk til presten og bad om å bli utmeldt, noe han da også ble. (foreldrene hadde nektet ham utmeldelse før han var konfirmert)

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Gammel 5/09-2004, 17:37
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hei alle sammen, hyggelig å se at det har vært mye aktivitet mens jeg har hatt fri. Hei til Pinillya og velkommen til debatten! Konfirmasjon kommer fra det latinske confirmare og betyr å bekrefte. Så når konfirmeres kristelig så bekrefter du avgjørelsen som dine foreldre tok på dine vegne (dåpen). Sånn sett skulle jeg gjerne sett at den borgerlige seremonien hadde hatt noe annet enn konfirmasjon.
Hvis du kun er dansk statsborger så er ikke det nødvendigvis en redning. En av mine tidligere sjefer var svensk stasborger og han hadde ikke norsk stasborgerskap. Han måtte likevel skrive på selvangivelsen "ikke medlem av statskirken" hvert år på selvangivelsen ellers ble han innmeldt igjen. Jeg veit forøvrig ikke om det hjalp. Når det er sagt så har jo Danmark statskirke, så du får passe på slik at du ikke står i begge.
Fra mitt (og jeg antar Njordis og BTs) ståsted så handler ikke dette om hvem som "eier" kroppen vår etter vår død, men om at vi ikke vil støtte en organisasjon som forfekter et livssyn som vi ikke kan stå for. Kroppen vår er død uansett, livet vårt er over så hvor den ligger er likegyldig. Selvsagt håper jeg at mine etterlatte begraver meg i tråd med mitt livssyn som et tegn på respekt, men hvis de ikke gjør det så merker jeg ingen forskjell. Ingen jord er mer "hellig" enn annen, men på en annen side er jeg helt klart for urelgiøse gravsteder som våre etterlatte kan besøke. Jo mere jeg leser om religioner, jo mer blir jeg sikker på at de alle er oppkonstruerte. Kunnskap og evne til kritisk tenkning er de viktigste våpen mot sneversynthet og fundamentalisme.
HOT
Gammel 6/09-2004, 10:05
Pinillya sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT
Fra mitt (og jeg antar Njordis og BTs) ståsted så handler ikke dette om hvem som "eier" kroppen vår etter vår død, men om at vi ikke vil støtte en organisasjon som forfekter et livssyn som vi ikke kan stå for. Jo mere jeg leser om religioner, jo mer blir jeg sikker på at de alle er oppkonstruerte. Kunnskap og evne til kritisk tenkning er de viktigste våpen mot sneversynthet og fundamentalisme.
HOT
Tenke seg til at det kan være jeg er dobbelt innmelt... ekelt, det må jeg finne ut.

Jeg svarte på om det kunne komme noe godt ut av statskirken. At vi støtter på en måte et organ (som staten) fremfor en relgion. Og det mener jeg da at vi ikke gjør. Derfor at det er feil at alle skal betale.

Med det siste utsangnet ditt er jeg bedrøvlig enig. Selv hvor skremende tanken til tider er, så er ikke verden sammensatt av masse guder som tar vare på oss.... Verden og meningen med livet er kun det vi selv gjør det til.
(du burde se "Exsplorer" som går på "nationel georafik/c" den støtter, ved hjelp av vitenskap, mange av teoriene om at det ikke er noen gud..)

Takk til den som sa ar man kunne melde seg ut i en alder av 15. Det er godt og vite..
Spørsmålet er jo fremdeles om det ville gjort noe forskjeld.

Mvh

Ida
Gammel 6/09-2004, 14:14
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Hmmm, det som HOT skrev om en fyr som ble innmeldt igjen, fikk meg til å tenke. Jeg meldte meg ut for ca 10 år siden, men jeg har aldri sjekket at jeg ikke "tilfeldigvis" har blitt innmeldt igjen. Husk at i 1993 ble veldig mange som ikke var medlemmer i statskirken, innmeldt igjen i en "opprydningsjobb" i medlemsregisteret. Jeg husker ikke helt hva som skjedde, men jeg tror stort sett alle ble innmeldt? Jeg vet at Inge vet mer om dette. Her står det noe. (Virker som de unnskylder seg litt med at det var noe miskommunikasjon ut mot folket.)

Uansett, pointet er at man vet jo ikke hva som kan ha skjedd. Noen på nettet trodde at man blir meldt inn i statskirken etter 5 år dersom man ikke hadde meldt seg inn i et annet trossamfunn! Hvem vet hva som stemmer? Her er info fra Den Norske Kirke. (Der er noe statistikk også -- det står at ca 5000 har meldt seg ut hvert år på 1990-tallet, totalt 237 373 siden 1950.)
De skriver ingenting om automatisk innmelding etter at man er utmeldt. De skriver forresten heller ingenting om at de mottar støtte fra folk som verken er medlem av kirken eller noen andre trossamfunn (men de skriver ikke at de IKKE gjør det heller):

"Økonomisk har kirkemedlemskapet ingen personlige følger. Det er ikke egen kirkeskatt i Norge. Alle registrerte tros- og livssynssamfunn mottar støtte pr. medlem fra stat og kommune tilsvarende bevilgningene til Den norske kirke pr. medlem."

Prøvde å ringe til Kirkerådet nå (23081200) men jeg fikk beskjed om å snakke med en spesiell dame, som jeg ikke har fått tak i på telefonen foreløpig. Fikk beskjed om å evnt sende email til medlemsregister@kirken.no...
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Stengt tråd

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia