Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6/09-2004, 15:24
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Standard Sv: Ut av statskirken

Bra gjort punch, det er altid greit med konkret fakta inn i diskusjonen..
La oss ikke alle sammen skrive en mail til det stakars innmeldingskontoret nå da...
Gammel 6/09-2004, 15:38
Ole Ole er offline
Medlem

Det sto en kronikk i Aftenposten tidligere i sommer om offentlig støtte til trossamfunn. Den inneholder en del fakta som har blitt etterspurt i denne tråden.
Gammel 6/09-2004, 15:42
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Ok, jeg prøvde en gang til og fikk tak i dama. Hun fant ikke fødelsnummeret mitt i registeret og konkluderte da med at jeg var meldt ut.
Jaja, det var den moroa. </ironi>

Ja eh... Jeg innser nå at det virket som jeg hadde tenkt å spørre henne masse spørsmål. Men jeg synes vel ikke det var noe poeng. Hun kommer ikke til å si at kirken melder inn folk uten tillatelse, enten det har skjedd eller ikke. Jeg kunne spurt om dette med kirkeskatten, men det er vel dokumentert at det er sånn. Men ja jeg kunne jo spurt om det... Kanskje noen har lyst til å sende email?

Jeg så Oles link nå. Har ikke lest den ennå, men det virker som den svarer på alle spørsmål om kirkeskatt.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 6/09-2004 kl 15:47
Gammel 6/09-2004, 16:21
Ole Ole er offline
Medlem

Her er et intervju med kronikkforfatteren i Gateavisa. Intervjuet er noen år gammelt, men jeg tror ikke rettstilstanden på dette området er endret. Her er en oppskrift på hvordan registrere sin egen religion.

Sist endret av Ole; 6/09-2004 kl 16:24
Gammel 12/09-2004, 21:49
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Forøvrig også en latterlig regel, hvorfor er det aldersgrense for å starte en religion? Det er som at Jesus måtte vente til han var 23 med å være Guds sønn.

Han var vel strengt tatt 33 ...
Gammel 12/09-2004, 22:00
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum
Han var vel strengt tatt 33 ...
Han var vel strengt tatt Guds sønn hele livet, selv om han ikke praktiserte før han var rundt den alderen.
Gammel 15/09-2004, 09:53
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Av allmenheten/kristene ble han ikke adoptert som guds sønn får han stod opp av graven.Det var mange på den tiden som gjorde tilnermet lik det jesus gjorde, men det var kun han som ble kjent og godtat.

Så absolutt strengest tatt så ble han ikke guds sønn før tre dager etter at han døde.
Gammel 15/09-2004, 11:17
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

man kan vel ikke plutselig bli noens sønn eller datter med mindre det er snakk om en eller annen form for adopsjon, og jeg tviler vel heller sterkt på at mange kristne vil gå med på at Gud adopterte Jesus først etter at han var død og sto opp igjen. Noe av poenget er jo netopp at Jesus var Guds sønn hele tiden, ble menneske og måtte oppleve alt det kjiipe det innebærer, ble uskyldig drept og ofret, for så å stå opp igjen. Noen adopsjon blir vanskelig å kombinere med etablert kristen lære, men for all del, start gjerne din egen retning, folk har gjort slikt før...

Men med dette føler jeg kanskje at diskusjonen har blitt noe mer teologisk, enn en debatt om statskirken, og flølgelig kan tråden godt lukkes og en eventuell teologisk debatt kan startes i en ny tråd om noen er interessert i det

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Gammel 15/09-2004, 11:30
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Ok det virker som om emnet er utdebatert så jeg stenger tråden. Egen tråd for teologi kan evt startes her. Hvis folk vil poste noe relevant send meg en PM så skal jeg evt åpne den igjen.
Haakon - Dill og Dall moderator

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:04.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia