Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 28/06-2013, 15:28
Kalender.Ken sin avatar
Kalender.Ken Kalender.Ken er offline
Medlem

Standard Hvordan bli flinkere til å spille biroller?

Hvordan bli flinkere til å spille biroller?

I tradisjonelle rollespill er en stor del av oppgaven til spillederen å gjøre troverdige biroller. Godt fremførte biroller gir spillerne fortrolighet med situasjonen og forsterker realismen til spillet. Biroller kan komme i mange former. Viktige og mindre viktige, improviserte og planlagte hovedroller. Selv spilleder jeg ofte, men irriterer meg av og til over min egne prestasjoner. Jeg tror jeg kan bli mye flinkere. Her er noen av metodene jeg bruker samt tanker om teknikker.

Ett navn gir mye personlighet. Forsterket med props, gestikulering og kropsspråk- så er mye av jobben gjort. Planlagt eller improvisert; det er mye makt i navn og rekvisitter. Navn skaper bilder og kroppsspråket kan tenne fantasien.

Det blir av og til foreslått å hente inspirasjon fra bekjentskap, fra film, fiksjon, eller det ekte liv. I min erfaring er dette av og til vanskelig å ta i bruk midt under spillet. Om man ikke har tenkt seg nøye om på forhånd, finner jeg det vanskelig å koke ned personligheten til en skikkelse-- til noe som kan brukes med panache under spillet.

Slik er det ikke for alle. En de beste teknikkene jeg opplever er rett og slett å gi birollen videre til en annen spiller. Noen som ikke er involvert i scenen. Det finnes spill som handler om å bare gjøre slikt, men det har så absolutt sin plass in tradisjonelle rollespill også. Metoden er sterk, for du henter inspirasjon fra alle rundt bordet. Den eneste svakhet er at det egner seg dårlig for planlagte roller, som for eksempel storeslem--hovedfienden.

Jeg hører ofte om spilledere som har ett innøvd repertoar av roller; så finpusser de bare følelse, navn, og rekvisitter ettersom situasjonen behøver. En hver som har spilt, eller spillledet, har sikkert en slik database av karakterer. Personlig så vet jeg ikke om jeg har innsikten eller den nødvendige øvelsen til å holde ett kartotek av roller ihodet. Da blir det både ett spørsmål om tid og øvelse, såvel som arkiverings teknikk.

Man kan saktens også ignorere problemet. Men er ikke det å erkjenne tap? Jeg vil bli flinkere. Spesielt etter å spilt med dyktige spillledere som har vært inspirerende flinke til å male biroller autentisk, energisk og entusiastisk.

Hvilke teknikker og metoder anbefaler dere andre for å utvide sine ferdigheter til å holde birollene spennende og troverdige?

mvh
Ken
Svar med sitat
Gammel 28/06-2013, 16:20
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan bli flinkere til å spille biroller?

Når jeg lager biroller på forhånd, skriver jeg alltid ned to-tre stikkord om rollen (f.eks. "Kort. Blid. Snakker mye.") Så overdriver jeg ofte det i spill, for å kunne skille birollene fra hverandre. ("Velkommen, har dere lyst på te, jeg lager god te, jeg dyrker den selv i hagen min, jeg har mange planter i hagen, noen er ganske sjeldne også, og mange av dem burde egentlig ikke vokse her, men jeg har fått det til allikevel, naboene mine er egentlig litt misunnelige, vil dere ha sukker i teen?")

Jeg bruker også "props", i form av enkle midler. Jeg har ofte på meg hettegenser når jeg GMer, helt bevisst, slik at jeg kan bruke hetta som et virkemiddel. Drar jeg på meg den, så er jeg plutselig (den stereotypiske) trollmannen i byen. Jeg har også alltid med meg et skjerf og en hatt, som brukes til lignende effekt. Skjerfet er såpass bredt at det kan brukes som både skjerf, kyse, skaut og hette, og dermed har jeg mange muligheter til å skape biroller som spillerne kan huske forskjellen på.

I tillegg bruker jeg jo både stemmen (dialekt, tonefall, styrke) og kroppspråk for å lage biroller. Jeg tror spillerne stort sett setter pris på at jeg gjør en innsats for å lage birollene forskjellig, og særlig når jeg spiller med barn/ungdom merker jeg at de interesser seg mer for birollene da.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 4/07-2013, 05:45
Kalender.Ken sin avatar
Kalender.Ken Kalender.Ken er offline
Medlem

Heisann,

knallgode punkter Øivind. Som deg så prøver jeg alltid å holde god kontroll på biroller, samtidig som det må være informasjon som kan brukes eller bygges på i spill. Jeg skriver ofte stikkord i grupper av fire. Tre positive trekk og ett negativt. feks. mestertrollmennene fra forrige BW kampanje. Første trekk er bevisst noe jeg kan ape etter med kroppsspråk.
Magister Dixit Aurum
Piperøyker - Krokete - Alkemist - Sinnatagg

Magister Pons Asinorum
Tjukk og Tilbakelent - Fantastisk Vis - Stjernekikker - Tatt av Mørket (Skygger)
Hettegenser, hatt, og skjerf. Fantastisk. Selv bruker jeg briller. Der skal jeg bli mer bevisst når biroller trer inn på scenen.

Siden jeg lagde denne tråden har jeg rent metodisk sett for meg to teknikker som jeg har lyst til å utforske:
1, lage birolle-kort i hard papp som jeg kan ta frem etter behov
2, bevisst gi meg selv en fem sekunders stillhet/pause, bare for å hente frem rollen, før jeg begir meg inn.

mvh
Ken
Svar med sitat
Gammel 18/07-2013, 21:46
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Et forsøk på regler for (spilling av) biroller:

1) Be Practiced!

For all del, vær så "average" du bare vil, men som en spiller leser litt til egen rolle kan en spilleder lese litt til flere roller. Etter hvert får man nok en del i reportoairet sitt, men selv om man er aldri så dreven skader det ikke å ha noen planlagte elementer. Kanskje doktoren som alltid klør seg i fippskjegget og sier: "Hmmm" denne gangen kan ha et langt bukkeskjegg? Kanskje fekterinnen kan ha en ring hun fikler med istedenfor i stedenfor en kastedolk hun "spisser neglene med".

Om du forbereder birollene så kan du faktisk legge inn planlagte grep i birolledetaljer.

2) Be bi-curious!

Husk at du er en birolle. Alt du gjør bør relatere til heltene, samme hvor en pjuskete og broket forsamling de er. Snakk direkte til heltene, og vurder dem utelukkende fra ditt synspunkt (eller fra omverdenens synspunkt om du er en sykofant). Beskriv hvordan kongen (og dronningen) skrider opp med følget sitt uten å kaste et blikk i deres generelle retning en gang. Beskriv hvordan spillerrollen har det når sidemannen får skjeft av den åpenbart gærne drillsersjanten. Orienter deg opp mot setting og andre biroller, men også alltid mot hovedrollene - selv om når du nettopp ikke gjør det.

3) Be well-endowed!

Dine biroller må også ha ting og tang på stell. Ikke bare kan en tryllestav være hendig til å skille mellom når mester og lærling snakker, men det hjelper veldig å tro at de er magikere om du kan reglene for magi og et par nyttige formler. Ha en kappe/teppe/skjorte/hettegenser og du kan raskt gestalte både lumske leiemordere og prinsesser på flukt i natten. Om du har med en fektemester, prøv å øve litt på fektesystemet (og juks med at du kjenner spillerne og rollene dine) - hvor moro det enn er når fektemesteren blir overvunnet av en simpel eventyrer, så går det fort inflasjon i fektemestere når de tilsammen knapt kunne fektet seg ut av en papirpose.

Ha akkurat nok penger til at spillerrollene ikke gidder å rane deg før de i det hele tatt hører om oppdraget. (Jeg kan ikke få sagt hvor viktig dette er.)

4. Be your name!

"Would an NPC with any other name smell as..." Ikke het "Hans" hver gang du ikke er plotrelatert - og, for all del, prøv i hvert fall å hete "Hansine" ca halvparten av gangene. Prøv også å ikke hete noe generisk-tysk når alle andre i settingen har fantasynavn som Garion, Anielle, Zorkann og Supheida. Velg navnet ditt fra den setting-apropriate-name-list spilleder og/eller spillere satte sammen (i samarbeid). Da lukter du i hvertfall ikke kreativ desperasjon, ...Hans.

5. Be yourself, but be gone when it's your turn.

Når spillerrollene forsøker å drepe deg, er det opp til dem om de lykkes. Ikke bruk usynlige metaressurser eller ditt kameratskap med SL. For all del kjemp tilbake - og feire seirene som deg selv. Lurte du bondetullingene i poker, sitt å skryt av det til vennene dine - men bli redd og be om unnskyldning når du innser at det arsenalet de gikk med ikke var til pynt, men tvert imot jevnlig blir brukt mot chaosmanifestasjoner.

Le rått og ondt av de dumme eventyrerne som forsøker å stoppe din verdensdominans, men om du ikke er en slik nymotens smart-ond-overherre, så lar du dem slippe litt billig unna. Da er det viktig at du gir deg etter tredje eller fjerde gangen du kommer tilbake fra de (tilsynelatende) døde. Noen ganger må spillerrollene få varige seire også. (Dette gjelder tvillingbroren din også, var han ikke med før er det for sent nå.)

6. Be!

Don't just go through the motions. Even if you just have the one line, deliver it as if your looking for an Oscar (or at least want to be noticed enough to get laid back-stage): *pust* *pes* "The Dragon is attacking the outer villages, Sire!"

If you're a berieved mother, cry on someone's shoulder (especially that nice paladin who's tactilly shy). If you're a bully, get in their face and talk loud. Let them know you're a long lost friend who's glad to see them, not just say you are.
Gammel 24/07-2013, 11:49
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Jeg opplever ofte at spillerne selv kommer opp med nye biroller, enten som en del av rollens bakgrunn eller som en person som naturlig dukker opp i spillets forløp. Ofte kan jeg be dem (eller jeg gjør det selv hvis jeg er spiller) raskt beskrive birolla, på samme måte som beskrevet ellers her.

Eksempel fra en faktisk spilling, med unntak av navnet på birolla, for det husker jeg ikke i farta: "Arturio, som er sjef for havnebanden, er en eldre type med et falskt smil. Han halter når han går, og har en stokk å støtte seg på".

Dette var en birolle jeg fant på i farta fordi jeg trengte noen å spille mot i en situasjon. Den kjappe beskrivelsen ga spilleder nok å trekke på (f.eks viser det seg at han faktisk ikke halter, og at stokken bare er lureri for å få folk til å tro han er svak) og birolla utviklet seg raskt til å bli en av de større birollene i en lang kampanje, og attpåtil være en birolle som ga oss spillere mye motstand og satte oss i reell fare.

La alle rundt bordet komme med biroller: La spillerne bygge nettverket sitt i spill, og be dem beskrive rolla de vil involvere.

Bruk korte beskrivelser av rolla som kan utvikles: Bare fordi en rolle viser en ting utad betyr ikke at det nødvendigvis er sant. Husk dog at ingen hemmeligheter er morsomme hvis ikke noen andre vet om den. Spillernes roller er smarte og flinke, og det er ingen grunn til at spillederens biroller ikke kan være flinke og smarte også.

Våg å gi rollene motstand: Biroller blir kjipe hvis de alltid kan avfeies eller tas av dage uten problemer. For all del, spillerne har fokuset i spill, men det betyr ikke at de alltid skal vinne.

La birollene gjøre ting "off-screen", men kommuniser handlingene: La gjerne birollene gjøre ting mellom sesjoner, eller utenfor scener, men det må kommuniseres og vises for spillerne. Vi har ofte gjort dette med scener hvor birollene spilles av de rundt bordet, og som fungerer som frempek.

Velg biroller å satse på med omhu: Husk hva Ron Edwards sa om "sex and blood". Dette gjelder biroller også. Ikke bruk tid på meningsløse interaksjoner hvis det ikke står om noe viktig, og det samme gjelder biroller. Jeg ser liten grunn til å bruke mye tid på scener hvor rollene skal kjøpe brød fra en baker, hvis ikke det er brød av gull eller noe. Si ja, og gå videre.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia