Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Nytt fra Hyperion > Støtteordninger

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 20/10-2004, 18:47
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Støtte til spillforfatter-turne?

Hei, alle med peiling!

I en tråd på rollespill.net lanserte jeg følgende drøm:

Sitat:
Vi reiser fra by til by, og leder rollespill der vi kommer. På vei fra sted til sted finner vi på eventyr og spill, snakker sammen om dem og tenker på dem i hodene våre. De nye impulsene vi får fra hverandre, erfaringene fra spillingen, tiden til å tenke, og opplevelsen av reisen vil tilsammen gjøre oss til de dyktigste spillskapere som finnes.
Men kanskje det kan bli mer enn en drøm? Kanskje det kan bli en vakker virkelighet?

Det jeg lurer på, er hvorvidt - og hvor - jeg kunne søkt støtte til et slikt prosjekt. Som de fleste sikkert er klar over, er det norske spillskaper-miljøet på en skikkelig oppsving, og det er viktig (for miljøet) å holde dette i gang og støtte opp under det.

Tips?
Gammel 20/10-2004, 19:59
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: Støtte til spillforfatter-turne?

Staten
Du kan jo lyve og si det har noe med Kristendom å gjøre, så får du penger med en gang.
Ellers er Frifond, Kulturnett, Ungnett greie steder å begynne en søken.
Svar med sitat
Gammel 20/10-2004, 20:14
Zatharee sin avatar
Zatharee Zatharee er offline
Medlem

Never underestimate the obvious! Hva med å søke støtte hos Hyperion?

Sitat:
I år som i fjor skal Hyperion fordele en andel av støtten fra LNU frifond som prosjektstøtte etter søknad fra medlemsforeningene. Totalt består denne potten av over 70 000 kr for 2004. Så langt har svært få søknader kommet inn, og mye penger står igjen. Hyperion oppfordrer sine medlemsforeninger å søke om prosjektstøtte til sine aktiviteter!

Prosjektmidlene skal i utgangspunktet fordeles til
• Lokallag som ønsker å arrangere tilbud til medlemmene som ikke kunne kommet i stand uten prosjektmidler
Prosjekter som er nyskapende og innovative på sitt felt
• Lokallag som har kommet i en vanskelig situasjon
• Lokallag som kommer ufordelaktig ut av den ordinære frifondsfordelingen
• Samarbeidsprosjekter mellom lokallag
Prosjekter som kan bidra til å belyse de interesseområder N4F representerer eller promotere N4F i forhold til potensielle medlemmer eller allmennheten.
• Prosjekter som ikke kan få tilskudd fra andre ordninger prioriteres.
• Det skal i prinsippet ikke gis tilskudd til investeringer.

(Fra Hyperions side om prosjektstøtte http://www.n4f.no/index.php?s=prosjektstotte)
Svar med sitat
Gammel 21/10-2004, 11:31
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

for en brilliant idè matthijs!

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 21/10-2004, 15:14
say sin avatar
say say er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Det jeg lurer på, er hvorvidt - og hvor - jeg kunne søkt støtte til et slikt prosjekt. Som de fleste sikkert er klar over, er det norske spillskaper-miljøet på en skikkelig oppsving, og det er viktig (for miljøet) å holde dette i gang og støtte opp under det.

Tips?
Frifond teater. Hyperion. Kommersielle spillinteresser som ønsker å sponse (Hasbro?). Fortellerkunst og leselyst henger nøye sammen. Kanskje foreningen !les, forlag etc.? Stiftelsen fritt ord? Kobler man det opp mot skole finnes det mange muligheter, f.eks. et prestisjeprosjekt ved navn "den kulturelle skolesekken".

Roses are #FF0000, violets are #0000FF, all your base are belong to us.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2004, 18:00
Anton Relling sin avatar
Anton Relling Anton Relling er offline
Medlem

Jeg mener at man burde fokusere på å spre rollespill blandt de voksne. Tross alt er det allerede flest barn og unge som spiller rollespill, og som faller fra når de blir eldre. Andre leker som bl.a fotball, derimot blir ikke sett på som noe som "kun er for barn". Jeg mener at ved å fokusere på å promotere rollespillmediet ovenfor kun barnesegmentet, gjør man hele miljøet en bjørnetjeneste.
Gammel 22/10-2004, 10:55
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

ja der har du forsåvidt et poeng, problemet er bare at det finnes svært mye mer penger og tilskudd tilgjengelig dersom man forkuserer på barn og unge. I motsetning til idrett som får penger pr aktive medlem, deles kulturmidler i mye større grad ut etter antallet unge medlemmer/deltagere. (For all del, det finnes nok mye penger der ute uten aldersbegrensninger, men svært mye har faktisk det)

Dermed blir det ofte slik at man fokuserer prosjekt mot barn og unge. Dette budre ikke forhindre at også eldre mennesker kan delta, og trives med det. Flertallet av leserne av Donald er over 40 år, selv om dette regnes for et barneblad, Canal Digital påstod for litt siden at når folk over 40 skulle slappe av foran tv'en foretrakk opp mot 40% å se "hjernedøde" tegnefilmer så som Tom & Jerry. Vi ser altså at folk som gjerne har kommet så langt at barna klarer å aktivisere seg selv får frigjort en del tid. Denne tiden vil så kunne brukes til å gjenoppta sine tidligere interesser eller aktiviteter, eller bare til å slappe av etter en lang dag.

Poenget mitt er at om man i sin ungdom blir vant til å spille rollespill, er det ingen tungtveiende grunn til at man legger det fra seg annet enn at man kanskje ikke lenger har så mye tid når man etablerer seg og får barn etc. Min hypotese blir dermed at når disse barna ikke lenger er fullt så tidkrevende, vil enkelte komme tilbake igjen og gjenoppta sin rollespilling. Dette ser man i alle fall i en del andre miljø som blant annet idrettsmiljøet.

Derfor tror jeg ikke at det blir riktig å betegne det som en bjørnetjeneste å stase på barn og unge. Jeg ville heller kalle det langsiktig rekruttering til et stort og stabilt miljø, men det er jo bare min mening

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Støtte til spillskapere Tomas HV Mørkrid Spillskaping 21 10/06-2004 16:07
Støtte fra Studieforbundet for Folkeopplysning Elin Støtteordninger 0 4/06-2004 17:24
Hyperion Rogaland: Støtte! Ara Hyperions Fylkeslag 3 18/02-2004 16:13

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:32.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia