Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17/01-2005, 16:43
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: Dumme unger lærer ikke nok bibel

Sitat:
Opprinnelig postet av Pinillya
Når vi snakker om uvitende.. jeg spurte en om han hadde lyst til å være med på solsnu-fest, vet du hva den 18 år gamle gutten svarte.. "når er det?" og han er en 5`er elev.
Dette er vel mer en glipp enn ren uvitenhet. Selv den dummeste ville vel hentet seg inn med tilleggsspørsmålet "når tror du?" og svart "når sola snur?". Og da er jo gåten løst.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2005, 18:38
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Pug: Men om vi hadde fått undervisning i alle relgioner ville vi ikke da ha større mulighet til å velge ritual vi ville bruke under omstendigheter.
Relgion burde ikke forsvinne, men den skal ikke presses på folk, da er den jo ikke ekte. Og ingen er mere påvirkende en den altvitende læreren, for en unge.
Større mulighet til å velge ritualer, jo kanskje, men spørsmålet er om disse ritualene ville føles relevante. Men legg gjerne merke til at jeg for økt fokus på andre religioner i undervisningen, men jeg liker ikke ideen om at man skal kutte ned på kristendommsundervisningen. Jeg mener at religion blir stadig viktigere å forstå etterhvert som vi møter flere forskjellige religioner i vår nærmiljø, og ønsker derfor økt undervisning i religion, men ikke mindre undervisning om kristendommen.

Den allvitende læreren eksisterer sjeldnrere enn man skulle tro i de små barnas sinn. Voksne er for dumme til at vi klarer å lure barn så hel uten videre. Dessuten tror jeg faktisk at de aller fleste lærere ikke har noe ønske om å fremstå som allvitende på dette faget, de vet at det de sier vil bli fortalt stykkevis og delt til foreldrene hjemme og de vet at foreldrene ofte vil være skeptiske til undervisningen. Derfor vil de aller fleste lærere holde seg grundig på matta. Jeg vet det finnes alt for mange unntak her, men dette skyldes vel så ofte dårlig oppfølging og vaghet fra skoleledelsen og departementet fremfor dårlig læreplan.

Og jeg er helt enig i at om noen skal bli aktive troende, må de bli det på et frivillig og velfundert grunnlag. Ikke fordi læreren sa at det var slik man skulle gjøre det. Men så tror jeg heller ikke at særlig mange velger å bli en aktiv troende innen noen religion bare fordi deres lærer har sagt at det nok er en god ide for dem. Dersom dette er tilfelle, gjetter jeg på at man kommer til et punkt hvor det å holde fast på troen ikke lenger gir mening når det røyner på, og man vil "falle fra"

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert

Sist endret av Pug; 17/01-2005 kl 19:19
Svar med sitat
Gammel 17/01-2005, 19:10
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av punch
Da snakker du om historie, ikke dagens samfunn.
Dagens samfunn står i direkte rilknyttning til historien og det gir derfor ikke, imho, mening å uttale seg om det ene uten å ta høyde for det andre.
Sitat:
Det viser at folk flest er som sauer og ikke melder seg ut selv om de kanskje burde dersom de ikke skal være hyklere. Alle blir automatisk innmeldt når de blir født (dvs hvis én av foreldrene er medlem, er det ikke sånn?).
Det er selvfølgelig en tolkning, en annen måte å se det på er å tro at de som faktisk aktivt ikke liker kristendommen, velger å melde seg ut. Det er altså ikke viktig nok for folk å ikke tilhøre en kirke til at de gidder å melde seg ut. Dette viser etter min mening at kirken fremdeles fyller et behov man ikke føler man får dekket et annet sted.
Sitat:
Når da foreldrene var på samme måte og aldri gadd å melde seg ut, så sier det seg selv hvordan såpass mange er medlem, selv om kanskje et eller annet sted rundt 50% naturlig ikke burde vært det.
Jeg tror at folk er selvstendige individer og ikke er tvunget til å gjenta sine foreldres vaner. Jeg tror at folk er i stand il å selv vurdere hvorvidt de vil tilhøre et trossamfunn uavhengig av hva deres foreldre mener.
Sitat:
For ikke å snakke om den gangen for noen år siden da Statskirken meldte inn alle fordi de ikke klarte å sette sammen et medlemsregister på en annen måte(!). Det burde vært sånn at man må melde seg INN når man er myndig; de under 18 ville da ikke regnes med i statistikken selvfølgelig.
Ja det var en idiotisk ting å gjøre, å melde nesten alle inn. ingen protester her. Men så lenge statskirkeordningen består synes jeg deter greit at barn som blir døpt i kirken som små faktisk blir medlemmer by default. Da har foreldrene aktivt oppsøkt kirken på barnas vegne, og jeg ser ingen problemer med at dette gjør at man blir fullverdig medlem i kirken når man er religiøst myndig i 14 eller 15 års alderen (husker i farten ikke om den religiøse myndighetsgrensen er 14 eller 15 år, men 18 er det i alle fall ikke)
Sitat:
Jaha! Og det tror du virkelig kommer til å bli praktisert?
Det kan kanskje teoretisk være en fordel for de som allikevel har religions/kristendomsundervisning (å ha "livssyns-elevene" der), men de andre går glipp av en mer nyansert livsynsundervisning, om de største religionene og filosofiene
tja, jeg vet at jeg hadde en lærer som var i stand til å gjøre dette, jeg tror jeg ville kunne gjøre dette selv om jeg var en lærer, og det tror jeg du også kunne. Hvorvidt alle lærere er i stand til dette er en annen sak. Gitt de heller slappe kriteriene lærerskolene opererer med er det vel et åpent spørsmål. Men poenget mitt er at å skille ut noen fra en klasse pga deres religiøse/livssynsmessige overbevisning alt for lett fører til uvitenhet hos de andre. Og er det noe jeg er redd for så er det nettopp konsekvensene av uvitenhet, de er nemlig skremmende ofte mobbing og plaging. Det man ikke kjenner til annet enn gjennom rykter og misforståelser, frykter man alt for ofte. Jeg tror at om man samler folk med forskjellige tro og livssyn i samme klasse og dermed viser hverandre at alle er fornuftige, vil man kunne unngå mye trøbbel man fort vil kunne få ved å skille dem fra hverandre i undervisningen.

Sitat:
Du synes å glemme at vi snakker først og fremst om barn, ikke voksne. Det er ikke sikkert barn "har noe ønske" om å bli aktive eller troende eller ikke bli det. De er tvertimot lett påvirkelige til å ta til seg det de blir lært på skolen. Tror du ikke det er stort sett kristne lærerer som underviser religionsundersvisningen? Og med støtte i læreplanen er det selvfølgelig helt naturlig å undervise den kristne lære som "sann" og de andre retningene som "det andre".
Nei jeg glemmer ikke at vi snakker om barn her. Jeg har riktig nok stor tro på barns evner til å forholde seg til virkeligheten, men jeg er fullt ut klar over at de fremdeles er barn. Likefullt vil jeg fremholde det som positivt at de får møte forskjellige trosretnigner i undervisningen, og om noen lærere er inkompetente nok til å undervise en lære som Den Rette Lære, er vedkommende ikke abre en dust, men står også i fare for å miste jobben (eller i det minste å bli tvunget til å undervise i andre fag) Dette vet jeg om en lærer som har opplevd og jeg vet om et par som ble advart. Jeg vet at det er en overvekt av kriste religionslærere, og er enig i at dette ikke nødvendigvis er en fordel, men jeg har tro på at de fleste lærere i den offentlige skolen klarer å skille egen tro fra pensum. (Hva som skjer på privatskoler så som Levende Ords grunnskole i Bergen er jeg betraktelig mer usikker på)

Sitat:
Jeg synes religion bør læres i et historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv, og kanskje integreres inn i de fagene på en eller annen måte. Som sagt er det viktig å lære om religioner som er viktig for såpass mange rundt i verden (på godt og ondt), og som er en viktig faktor i, som sagt, historie og samfunnsfag.
Dette er en god ide, som jeg støtter helhjertet
Sitat:
Men jeg er av den klare oppfatning at verden ville vært et bedre sted å leve dersom religion ikke fantes, så jeg ser ikke behovet for å øke mengden med religionsundervisning.
Selv om jeg ser at religion har påført alt for mange mennesker alt for mange plager, mener jeg at religion som fenomen har bidratt mer til folks behag enn ubehag gjennom tidene. Fornuftig anvendelse av religon er noe av det mest positive som finnes. Dessverre lar den seg også bruke til negative ting som undertrykkelse. Men av aktive troende er det i dag en betydelig større del som ønsker fred, og som aktivt motarbeider undertrykkere ennd det er som bruker sin religion som påskudd for terror, undertrykkelse og andre uhumskheter.

Men jeg har forståelse for at folk har fått religion i vrangstrupen, når kirker og menigheter har gjort så ufattelig mye dumt opp gjennom tidene. Ja enkelte gjør fremdeles mye dumt i religionens navn. Derfor synes jeg det er viktig at selv små barn læres opp til å skille mellom en tro, og de tingene som blir gjort under påskudd av å være en troshandling. Eller for å avslutte med et Jostein Gaarder sitat: "Det har blitt gjort mye i himmelens navn som himmelen neppe setter pris på"

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 10:31
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Dette er vel mer en glipp enn ren uvitenhet. Selv den dummeste ville vel hentet seg inn med tilleggsspørsmålet "når tror du?" og svart "når sola snur?". Og da er jo gåten løst.
ja men når er det.. ikke alle vet det..

hviste du at de gamle kirkene er bygget på eldre templer for de gamle relgionene(gaia, jakt osv) dette var for å få de til å tilbe "gud".
og viste du at i de gamle relgioner hoppet de med kosteskaft på markene for å vise avlingen hvor høyt den burde gro..
Dette er grunleggende wicca(witshcraft) jeg synes man burde lære om sånne ting også jeg. Den urgamle relgionen der man tilber sol, måne og jord. dette synes jeg er viktigere en salamon i bibelen. bare fordi det er allmen kunskap vil ikke si at det er viktig kunskap.

Pug: Jeg snakker med jehovas vitner til tider.. etter å ha sett dem på nærmere hold vil jeg si at barna deres ikke har videre muligheter til å utvikle noe annet en kristen tro. Det er midlertidig bevist at du arver troen til dine foreldre.. noe som viser seg ved relgionsskildene mellom land. om dette er av uvitenhet eller noe annet vet jeg ikke.. men, er du enig i at vi skal misjonere og bygge skoler (basert på relgion) bør man også være enig i at de bør ha et mye bedre tilbud for læren om annet en kristendom.(ikke det at du sa du var imot det)
Lærere har en utrolig påvirkningskraft, vi kommer til skolen for å lære fakta. så etter en 6 årings mening vet de alt. Og.. når vi blir proppet inn med kristendom hvert år, da begynner vi etter hvert å tro at det er den riktige løsningen om det skal være en tro.
De som tror på gud, men ikke kirken eller bibelen ville trodd på budda under andre omstendigheter. = påvirkning når man setter navn på de idealene man tilber.

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 11:43
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Pug: Jeg snakker med jehovas vitner til tider.. etter å ha sett dem på nærmere hold vil jeg si at barna deres ikke har videre muligheter til å utvikle noe annet en kristen tro. Det er midlertidig bevist at du arver troen til dine foreldre.. noe som viser seg ved relgionsskildene mellom land. om dette er av uvitenhet eller noe annet vet jeg ikke.. men, er du enig i at vi skal misjonere og bygge skoler (basert på relgion) bør man også være enig i at de bør ha et mye bedre tilbud for læren om annet en kristendom.(ikke det at du sa du var imot det)
Lærere har en utrolig påvirkningskraft, vi kommer til skolen for å lære fakta. så etter en 6 årings mening vet de alt. Og.. når vi blir proppet inn med kristendom hvert år, da begynner vi etter hvert å tro at det er den riktige løsningen om det skal være en tro.
De som tror på gud, men ikke kirken eller bibelen ville trodd på budda under andre omstendigheter. = påvirkning når man setter navn på de idealene man tilber.
Jehovas vitner er en sær sekt som knapt er representativ for noen andre enn seg selv, og i slike sekter er det diverse ekstraordinære mekanismer som slår inn. Her er hele livet samlet under religionens ramme og det er svært vanskelig, for ikke å si nesten umulig å bryte med bare den religiøse delen og samtidig beholde venner og familie. Så i dette tilfellet er jeg helt enig, troen går lett i arv. Slett ikke alltid eller en gang så ofte som man skulle tro, men svært ofte. Dette er ikke tilfelle i mer hverdagslige trossamfunn. Der hvor ens tro er en viktig, men ikke altoppslukende del av ens liv har en betraktelig større frihet til å gjøre seg opp sine egne meninger. Når du hevder at det er bevist at du arver troen fra dine foreldre, mener jeg du tar feil. Det som er bevist er at dine foreldre ha stor innflytelse på deg, også innen det religiøse området, men arv er noe blindt, noe du ikke kan gjøre noe med, en må bare godta at det er slik det er. Og dette tror jeg kun skjer i slike sære sekter som Jehovas vitner og lignende. En annen ting er at når en er sånn ca 14 -15 år begynner en ofte å stille spørsmål ved ens foreldres tanker. Et av de mest effektive områdene man da stiller spørsmål ved er nettopp det religiøse, spesiellt om ens foreldre er troende, er dette området velegnet for et lite ungdomsopprør. Jeg går altså ikke med på at man arver troen fra ens foreldre, men at man blir influert av ens foreldres holdnigner her som på de fleste andre områder i livet er vel hevet over en hver tvil. Poenget er at det finnes andre sosialiseringsfaktorer enn bare foreldre, venner sammfunnskultur etc som også vil gi utslag i forskjeller over landegrenser etc.

Jeg legger merke til at jeg ser ut til å ha en mye større tro på barns evne til å skille egen tro fra lærerens eller foreldrenes tro enn det flere andre ser ut til å ha. Jeg mener helt klart at barn alt for ofte blir undervurdert, og at de i mange tilfeller er bedre i stand til å skille egen og andres tro enn det mange vokse ser ut til å være. Som barneskoleelev storkoste jeg meg når jeg eller andre i klassen påviste feil i det læreren underviste, eller når vi tok læreren i å si noe han eller hun ikke hadde godt nok belegg for å si. Dette begynte vi med allerede i tredje klasse. (dvs fjerde klasse etter reform 97)

Det er kanskje på tide å påpeke at jeg er motstander av både statskirkeordningen og kristen formålsparagraf i den offentlige skolen. På samme tid er jeg åpen for at privatskoler skal kunne ha slike formålsparagrafer. Likefullt mener jeg det er helt naturlig at kristendommen får mest fokus i undervisningen. Men i de tilfeller hvor undervisning går over til misjonering bør man slå hardt og tydelig ned, og fjerne den aktuelle lærer fra religionsfaget. Nå skal det også legges til at jeg synes lærerne i Norge i alt for stor grad er overlatt til seg selv (noe er lærerforbundenes feil, men det er også strukturelle ting som utgjør dette) Og en bedre oppfølging og tilrettelegging av og for lærere er påkrevd og har i grunnen vært det i noen år imho.

Det kan virke som om (rett meg om jeg tar feil her) du ser på gudstro som en slags allmenn naturtilstand som bare blir gitt forskjellig navn og ramme alt etter hvor i verden man befiner seg. Jeg vet ikke om jeg har så fryktelig mye hverken for eller imot et slikt standpunkt, men ser heller ikke at det påvirker mitt argument om at fordeliging i populasjonen skal definere fokus i undervisning. Poenget jeg hele tiden har prøvd å gi uttrykk for er jo nettopp at all den tid man faktisk har en overvekt av kristne i dette landet, samt at landets lovverk, historie og kultur er uløselig knyttet til kristen tro, ja da er det naturlig at man lærer mer om kristendommen enn om andre religioner. I det øyeblikk man skille stat og kirke og får en jevnere fordeling av populasjonen over de aktuelle religioner, bør dette også reflekteres i undervisningsfokuset.

-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 12:20
Pinillya sin avatar
Medlem

phuf! ikke få skrivekrampe nå da jeg holder knapt følge!

Jeg sa midlertidig bevist.. stoler ikke på fakta som nylig er bevist.. viset seg 50% av gangene å være feil. dette er ikke noe jeg hevder.. sto i avisen for et år tilbake eller no..

Jehovas vitner er noen av de mest Kristene jeg har sett.. også (no fens) de jeg respekterer mest for deres tro.. ingenting iriterer meg mer en en som sier han/ hun kan røyke drikke banne og knulle, det eneste han har som jeg ikke har er en som han kan be om tilgivelse fra! det blir feil. sånn er ikke de. de lever etter den bibelen, kristene mener at de setter som hellig. Deres blasfemi er en bibel i brann.. Jehovas vitner er de ekte troende.
... Kremt... bare så det er sakt.

men... det går i "arv"/påvirkning fra far til søn mor til datter. En ungen påvirkes å tro, gjør opprør-tror ikke, blir eldre-blir som sine forreldre på en måte. (med et mindre tall som skiller seg) de lærer at kristendom er den riktige guden om det er en gud kun fordi det ligger i basis..

Jeg tror vi trenger mere lære om annet en kristendom for å få en forrandring i tanjulet. forandring for forandring.. la mennesker velge etter det mennesker føler riktig.. hvis jeg trodde, ville jeg av lære blitt en kristen, men av tro en muslim... det hadde jeg ikke vist hadde jeg ikke forsket på egenhand..

Lærere: å gosh som jeg prøver å få diseplin over de lærerne på skolen min! det er menge av lærarne våre som drev med anti propeganda under od! skal holde allsamling i løpet av vinteren for å kjefte på dem.. ikke det at det vil hjelpe.. noen av de driter totalt i lærerplanen.. kan ikke og kommer aldri til å kunne få skikk på dem

privatskoler som feillærer fysikk og matte basert på tro er feil er du ikke enig.. du nevnte privarskoler.. vel jeg er imot.. allmen er allmen de bør ikke kunne lære fritt.. kanskje som tillegsfag, men en kristen privatskole er toppen av påvirkning mener jeg!

uansett: jeg ser at det jeg skriver på sin måte kan virke som et utsangn på at troen til ?deg? og andre kristene er falsk.. men for all del ikke ta det på den måten.. jeg mener dette fordi jeg i basis ikke tror på noe.. i prinsipp burde jeg mene at alle relgioner er falske.. jeg beklager veldig for at jeg på en måte bevist fornærmer enkelte.. ikke mye jeg kan si bortsett fra unnskyld

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 13:59
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Har ikke reagert på at du har sagt noe nedsettende om hverken min eller andres tro, og tror vel vi er i stand til å høre mye rart uten at vi bør føle oss såret eller krenket uansett, så i min bok trenger du slett ikke be om unnskyldning.
Når det gjelder Jehovas vitner og det å leve etter sin tro, er de nok ikke enestående der, men jeg er enig i at de er flinke på det området. Problemet for meg er bare at de i for stor grad hveder å ha Den Eneste Sanne Lære, som de føler seg forpliktet til å prakke på alle oss andre, samt at det som tidligere nevnt er vanskelig å bryte med dem uten å miste hele ens sosiale nettverk.

Privatskoler som underviser ting som er påvist feil og begrunner dette religiøst er håpløst, der er vi nok enige. Men en konsekvens av religionsfriheten er at folk må få lov til å gi sine barn en annerledes undersvisning enn det de ikke troende gjør. Derfor er jeg for at man kan opprette private barneskoler, slevfølgelig må man sjekke at de har en fornuftig læreplan som ikke kan plukkes fra hverandre på faktagrunnlag, samt en fonuftig pedagogikk. (fysisk avstraffelse, demoneksorsisme i skolegården, forbønn med tungetale om at elever må bli snillere og oppføre seg bedre etc. hører ikke hjemme i noen skoler)
Det er et poeng at man da gjerne lettere arver sine foreldres tro, men på den annen side har man da gjerne også betraktelig mer krutt å brenne av i ungdommsopprøret, så de to sidene balanserer hverandre tror jeg. Til det du sa om at man blir likere sine foreldre etterhvert som man blir modnere og voksnere, så tenker jeg som så at i den grad det faktisk skjer så skjer det etter en relativt rasjonell prosess hvor man har oppdaget fornuftige sider ved sine foreldres tro og eller praksis som gjør denne mer attraktiv for modere mennesker fremfor obstrenasig unngdom. Eller at man har klart å forsone seg med det man ikke kunne forsone seg med i sin ungdom. I den grad dette skjer, er det vel neppe negativt,all den tid vi snakker om voksne og rasjonelle mennesker som da utøver sin rett til å selv bestemme sg for hva de ønsker å gjøre

-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 14:29
Pinillya sin avatar
Medlem

Jøss.. og så ble vi enige om noe.. på vei dette er.

så skjer det etter en relativt rasjonell prosess hvor man har oppdaget fornuftige sider ved sine foreldres tro og eller praksis som gjør denne mer attraktiv for modere mennesker fremfor obstrenasig unngdom.

rasjonell er ikke ordet man bruker på gjennomsnitt ungdommen.. opprøret er et ønske om å vær anderledes fra det som er en nært. (fysisk)
10% av ungdommen som er på vår skole er ikke sauer. bare disse finner den troen de ikke er opdrad med.. om dette er deres rsjonelle intensjon.
man danner grunlaget for sit endelige jeg fra alderen 16-20 om man ikke er vekk fra miljøet man er vadt til eller veldig wis, vil påvirkningen fra foreldre og lære være avgjørende... og her kommer det inn at kr. dom er et enkelt valg og velge fordi det er akseptert og man vet mest om det. om ikke måtte men jo tenke for seg selv..
Du vet da jeg en stund begynte å tenke på wicca som min relgion var det ikke ende på spørsmål jeg måtte svare på.. om jeg ikke hadde svar spurte de, ja men hvorfor tror du da?? ikke enkelt for lille 16årige meg..

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 15:33
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Pug
Dagens samfunn står i direkte rilknyttning til historien og det gir derfor ikke, imho, mening å uttale seg om det ene uten å ta høyde for det andre.
Du skrev: "All den tid kristendommen er den religion man har fundert landet på ser jeg ikke et problem i at man vekter denne religionen mer enn andre." (Regner med at du mener "grunnlagt" med "fundert". )
Hva man i fortiden har grunnlagt landet på, har ikke noe direkte å gjøre med hvordan den religiøse situasjonen er i Norge i dag. For å forstå hvorfor situasjonen er som den er, må man selvfølgelig se på historien. Men filosofisk/religiøs undervisning bør ta utgangspunkt i hvordan samfunnet og kulturen er . Når det gjelder den historiske delen av religionsundervisning (eller evnt den religionsrelaterte delen av historieundervisningen!) så er selvfølgelig kristendommen den viktigste i Norge. Men ikke i religionsundervisning som sådan, dvs når man lærer selve læresetningene/dogmene/skriftene/blabla.
Sitat:
Det er selvfølgelig en tolkning, en annen måte å se det på er å tro at de som faktisk aktivt ikke liker kristendommen, velger å melde seg ut. Det er altså ikke viktig nok for folk å ikke tilhøre en kirke til at de gidder å melde seg ut. Dette viser etter min mening at kirken fremdeles fyller et behov man ikke føler man får dekket et annet sted.
Øøøøh. Her er det logiske sprang lik kvantehopp. "Det er ikke viktig nok for folk å IKKE tilhøre en kirke til at de gidder å melde seg ut, og det betyr at kirken fyller et BEHOV." Jeg synes det du sa der understøttet mitt poeng om at folk er sauer mer enn noe annet.
Sitat:
Men poenget mitt er at å skille ut noen fra en klasse pga deres religiøse/livssynsmessige overbevisning alt for lett fører til uvitenhet hos de andre. Og er det noe jeg er redd for så er det nettopp konsekvensene av uvitenhet, de er nemlig skremmende ofte mobbing og plaging. Det man ikke kjenner til annet enn gjennom rykter og misforståelser, frykter man alt for ofte. Jeg tror at om man samler folk med forskjellige tro og livssyn i samme klasse og dermed viser hverandre at alle er fornuftige, vil man kunne unngå mye trøbbel man fort vil kunne få ved å skille dem fra hverandre i undervisningen.
Synes ikke dette virker som noe reelt problem sett i forhold til de problemene det motsatte skaper og den frarøvelsen av friheten det representerer for de foreldrene som faktisk ønsker at barnet sitt skal få en balansert undervisning i religioner og filosofi og etikk.
Da jeg gikk på skole var det én i klassen som hadde livssyn (ikke meg), og selv om det hendte innimellom at noen lurte på hvorfor, og noen syntes det var rart, var det ikke noe mobbing pga det. Anekdotiske data, jeg vet, og bare ett eksempel også... Uansett, hun hadde livssynsundervisning sammen med elever fra andre klasser, bare for å nevne det. I dag er det ikke bare én i hver klasse som er en potensiell livssyns-elev, det er helt sikkert. Og det kommer til å bli flere. Så nei, tror ikke noe på problemstillingen din.

Og for å gjøre det klart: Etter min mening hadde det vært mye bedre om religionsundervisningen var livssynsundervisning, altså for alle.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 15:36
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Når det gjelder det med foreldre og hvilken tro barna får, så tror jeg det har mer med samfunnet å gjøre enn foreldrene. De fleste av religioner som ikke tilhører kristendommen opplever etter min erfaring at barna dems ikke følger samme tro. Barna føler at de heller vil "tro på samfunnet" rundt dem, enn religionen fra moderlandet.

Det samme begynner i større grad også å skje med kristendommen. Flere jeg kjenner med kristne foreldre er ikke kristne selv, fordi samfunnet rundt dem viser dem en ny og annen vei.

Jeg sier ikke at samfunnet påvirker oss såpass at vi ikke er i stand til å velge selv, men de tanker og opplevelser man får gjennom det gjør at man tar andre valg enn om man bare hadde sittet hjemme og hørt på bibelhistorier.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
VIKTIG: RETNINGSLINJER FOR FORUMET Ispinne Rollespill.net 2 5/07-2007 02:45
d20 Modern: Debatt om D20 generelt Joshy Utenlandske rollespill 63 15/05-2004 06:21
Likestillingen i dag Joshy Andre diskusjoner 22 8/04-2004 05:11
Her er det "fritt frem"! MEN!... (retningslinjer) Ispinne Andre diskusjoner 1 17/03-2004 20:58
En historie Bruce Andre diskusjoner 0 1/02-2004 22:29

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:34.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia