Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum > Tull og Tøys

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/01-2005, 14:53
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Sv: Dumme unger lærer ikke nok bibel

Sitat:
Opprinnelig postet av Pug
Jeg legger merke til at jeg ser ut til å ha en mye større tro på barns evne til å skille egen tro fra lærerens eller foreldrenes tro enn det flere andre ser ut til å ha. Jeg mener helt klart at barn alt for ofte blir undervurdert, og at de i mange tilfeller er bedre i stand til å skille egen og andres tro enn det mange vokse ser ut til å være.
Ja, det ser du ut til å ha. Jeg er veldig enig i det Pinillya skriver om overbevisning som går i "arv" fra foreldre til barn. Jeg synes det er åpenbart at det er slik. Ok, det er en ny undersøkelse som viser det og Pinillya stoler ikke på nye undersøkelser... men dette var noe jeg tok som statistisk "bevist" for lengst.

Sitat:
Opprinnelig postet av Pinillya
Det er midlertidig bevist at du arver troen til dine foreldre.. noe som viser seg ved relgionsskildene mellom land.
Sitat:
Det kan virke som om (rett meg om jeg tar feil her) du ser på gudstro som en slags allmenn naturtilstand som bare blir gitt forskjellig navn og ramme alt etter hvor i verden man befiner seg. Jeg vet ikke om jeg har så fryktelig mye hverken for eller imot et slikt standpunkt, men ser heller ikke at det påvirker mitt argument om at fordeliging i populasjonen skal definere fokus i undervisning.
Pinillyas poeng med religionsskillene mellom land, var vel at dette viser at folk blir påvirket av foreldre/lærere/samfunn. Dersom alle barn var så selvstendige tenkere som du (Pug) skal ha det til, eller ble det under et ungdomsopprør, så ville alle mulige religioner og tenkesett være spredd rundt omkring i verden uavhengig av landegrenser!
Sitat:
Poenget jeg hele tiden har prøvd å gi uttrykk for er jo nettopp at all den tid man faktisk har en overvekt av kristne i dette landet, samt at landets lovverk, historie og kultur er uløselig knyttet til kristen tro, ja da er det naturlig at man lærer mer om kristendommen enn om andre religioner. I det øyeblikk man skille stat og kirke og får en jevnere fordeling av populasjonen over de aktuelle religioner, bør dette også reflekteres i undervisningsfokuset.
Jeg håper virkelig at landets lovverk og kultur ikke er uløselig knyttet til kristen tro. Jeg er for å skille stat og kirke, jeg er for en jevnere fordeling av religioner i samfunnet, jeg er for en jevnere fordeling av religioner i undervisningen. Altså ser jeg ingen grunn til at den ene endringen skal vente på den andre. Hvis ikke blir hele greia bare en selvoppfyllende profeti, eller en circle jerk eller hva det blir (sorry, begynner å bli sliten).
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 14:58
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
Når det gjelder det med foreldre og hvilken tro barna får, så tror jeg det har mer med samfunnet å gjøre enn foreldrene. De fleste av religioner som ikke tilhører kristendommen opplever etter min erfaring at barna dems ikke følger samme tro. Barna føler at de heller vil "tro på samfunnet" rundt dem, enn religionen fra moderlandet.
Jeg er enig med deg. Poenget er at folk ikke er så selvstendige tenkere som Pug skal ha det til. Hvis vi blir så påvirket av samfunnet, hva er den største påvirkningen samfunnet kommer med? Jo, også med tanke på at det foregår på den tiden når vi er mest påvirkelige, nemlig som barn, så er det påvirkningen fra lærere i småskolen.
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 18/01-2005, 19:16
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av punch
Jeg er enig med deg. Poenget er at folk ikke er så selvstendige tenkere som Pug skal ha det til. Hvis vi blir så påvirket av samfunnet, hva er den største påvirkningen samfunnet kommer med? Jo, også med tanke på at det foregår på den tiden når vi er mest påvirkelige, nemlig som barn, så er det påvirkningen fra lærere i småskolen.
En teori:
I starten gjør vi som vi får beskjed om, og tror på informasjonen vi får.
Så begynner vi å tenke, men tror fortsatt på det vi blir fortalt. Etterhvert stiller vi spørsmål og tar ett oppgjør med oss selv. På dette skillepunktet i livet (som er sånn ca rundt konfirmasjonsalderen for de fleste) tar man for første gang et standpunkt (om enn et noe svakt et) angående tro og religion.

I min verden har samfunnet oftest rett når det gjelder ting, samtidig ser jeg jo at det også skjer åpenbare feil, men slik er nå virkeligheten desverre.. Hvilke veier man tar har jo selvsagt mye med hva slags mennesker man møter og blir formet av. Litt interessant egentlig, for de menneskene du møter har jo tidligere blitt formet av andre, som igjen har blitt formet av andre..

Men uansett hvem jeg møter i fremtiden, så har jeg visse standpunkt jeg ikke viker fra uansett. Selv om alle meninger kan endres og somregel gjør det over tid. Jeg er i hvertfall en helt annen nå enn for noen år siden.
Svar med sitat
Gammel 19/01-2005, 09:13
Pinillya sin avatar
Pinillya Pinillya er offline
Medlem

Dermed viktigere å informere mest mulig om de forskjeldige relgionene på lik basis. For å gi et valg.

Skal vi skjønne samfunnet ved relgion, bør den undervisningen gå under sammfunsfag(o-fag) ikke lifsynsundervisning.

perfekt etter min mening ville vært rfp= relgion, filosofi/lifsyn og psykologiundervisning. For all del ikke kristendom, relgion og lifsynsundervisning!

Mvh
Ida
Svar med sitat
Gammel 19/01-2005, 14:53
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Du skrev: "All den tid kristendommen er den religion man har fundert landet på ser jeg ikke et problem i at man vekter denne religionen mer enn andre." (Regner med at du mener "grunnlagt" med "fundert". )
Hva man i fortiden har grunnlagt landet på, har ikke noe direkte å gjøre med hvordan den religiøse situasjonen er i Norge i dag. For å forstå hvorfor situasjonen er som den er, må man selvfølgelig se på historien. Men filosofisk/religiøs undervisning bør ta utgangspunkt i hvordan samfunnet og kulturen er . Når det gjelder den historiske delen av religionsundervisning (eller evnt den religionsrelaterte delen av historieundervisningen!) så er selvfølgelig kristendommen den viktigste i Norge. Men ikke i religionsundervisning som sådan, dvs når man lærer selve læresetningene/dogmene/skriftene/blabla.
Kulturen bør forholde seg til dagens situasjon, helt enig, men poenget mitt er at dagens situasjon er uløselig knyttet til historien, ikke bare som i at vi trenger en viss religionshistorie i Norge. Kristendommen har også påvirket samfunnet gjennom hele historien, og dermed er det et historisk begrunnet behov for mer fokus på kristendommen enn de andre religioner i undervisnigen
Sitat:
Øøøøh. Her er det logiske sprang lik kvantehopp. "Det er ikke viktig nok for folk å IKKE tilhøre en kirke til at de gidder å melde seg ut, og det betyr at kirken fyller et BEHOV." Jeg synes det du sa der understøttet mitt poeng om at folk er sauer mer enn noe annet.
Man er ikke en sau bare fordi man lar være å melde seg ut av noe de fleste andre er medlem av. Det faktum at en utmeldelse ikke oppleves som så påkrevd at man gjennomfører den er i seg selv en ytring om at kirken ikke er funksjonsløs. Evt man føler at selv om man ikke er aktiv i en kirke, er alternativet ikke verd den minimale innsatsen som kreves (å sende dåpsattesten og et kort brev som sier: jeg vil melde meg ut. Til nærmeste kirkekontor) Dette oppfatter jeg som en klar ytring, å ikke gjøre noe er også en ytring på lik linje med det å gjøre noe. All den tid det ikke foreligger tungtveiende nok grunner til å melde seg ut, betyr dette at man foretrekker å fortsette som meldem. Logikken inneholder neppe kvantesprang, men jeg forutsetter at folk er reflekterte i forhold til hva de gjør, og hvor de står som medlem. Det kan se ut til at det ikke bare er hos barn jeg har større tro på evne til refleksjon enn de fleste andre. Men dette trenger slett ikke bety at folk er sauer, bare fordi man faktisk er enige med flertallet, det vil kunne være en logisk brist, at ved å gjøre som alle andre, har man ikke gjort seg opp sine egne meninger. Bare fordi ens meninger sammenfaller med flertallet, betyr ikke dette at man blindt følger etter flertallet.
Sitat:
Synes ikke dette virker som noe reelt problem sett i forhold til de problemene det motsatte skaper og den frarøvelsen av friheten det representerer for de foreldrene som faktisk ønsker at barnet sitt skal få en balansert undervisning i religioner og filosofi og etikk.
Da jeg gikk på skole var det én i klassen som hadde livssyn (ikke meg), og selv om det hendte innimellom at noen lurte på hvorfor, og noen syntes det var rart, var det ikke noe mobbing pga det. Anekdotiske data, jeg vet, og bare ett eksempel også... Uansett, hun hadde livssynsundervisning sammen med elever fra andre klasser, bare for å nevne det. I dag er det ikke bare én i hver klasse som er en potensiell livssyns-elev, det er helt sikkert. Og det kommer til å bli flere. Så nei, tror ikke noe på problemstillingen din.
Nei, det er greit at du ikke tror på denne problemstillingen, selv har jeg knapt mer enn anekdotiske bevis og et par teorier som kan forklare disse, så jeg skal ikke stå beinhardt på denne problemstillingen. Likefullt mener jeg den er potensiellt tilstede, jeg har selv opplevd at de i min klasse (ikke meg) som fikk livsynsundervisning fikk høre dette på mange relativt kreative måter som neppe var særlig hyggelige for dem. Det er forressten mulig at dette ikke er så aktuellt lenger nå som klasseforstandere har blitt til kontaktlærere og klassebegrepet er i ferd med å dø ut. Men gruppepsykologiske og sosiologiske teorier viser en del mekanismer som gjør dette, om ikke annet, til et potensiellt problem, og det var et eksempel jeg trakk frem for å vise at det ikke uten videre er problemfritt å trekke folk ut av en klasse og gi dem en annen undervisning. Når det gjelder frarøvelse av frihet, så inneholder jo faktisk KRL faget mye mer nyansert undervisning om både kristendommen og andre religioner og livssyn. KRL faget kan dermed sees på som en videreutvikling av livssynsfaget, samtidig som det også er en videreutvikling av kristendommsundervisningen.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 19/01-2005, 15:12
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Pinillyas poeng med religionsskillene mellom land, var vel at dette viser at folk blir påvirket av foreldre/lærere/samfunn. Dersom alle barn var så selvstendige tenkere som du (Pug) skal ha det til, eller ble det under et ungdomsopprør, så ville alle mulige religioner og tenkesett være spredd rundt omkring i verden uavhengig av landegrenser!
Ikke nødvendigvis, en religion har vokst frem i en kultur og både kulturen og religionen har påvirket og tilpasset seg hverandre. Dermed er det slett ikke gitt at en religion som fungerer veldig godt et sted i verden passer like godt inn andre steder. Dermed kan man fremdeles forklare forskjeller langs landegrensene selv om man er selvtendige tenkere. Man kan også her legge merke til at i grenseområder er innflytelsen åpenbar, i grenseområder har man en kultur som ligner mer på det mann finner på andre siden av grensen, og dette reflekteres også i populasjonen. Det finnes for eksempel folk langs svenskegrensen som bor i Norge, men er medlem i Svenska Kyrkan, og omvendt. Dette fordi man føler den passer dem bedre. Riktignok er det ikke store teologiske eller dogmatiske forskjeller mellom disse to, men mekanismen er den samme. Vi ser også denne mekanismen melleom norske og svenske frimenigheter i grensetraktene og her er de teologiske/dogmatiske forskjellene betraktelig mer påtagelige
Sitat:
Jeg håper virkelig at landets lovverk og kultur ikke er uløselig knyttet til kristen tro. Jeg er for å skille stat og kirke, jeg er for en jevnere fordeling av religioner i samfunnet, jeg er for en jevnere fordeling av religioner i undervisningen. Altså ser jeg ingen grunn til at den ene endringen skal vente på den andre. Hvis ikke blir hele greia bare en selvoppfyllende profeti, eller en circle jerk eller hva det blir (sorry, begynner å bli sliten).
Mulig jeg uttrykkte meg uklart. Dagens lovverk og kultur er uløselig knyttet til kristendommen på den måten at man ikke kan forstå eller analysere den ene uten innspill fra den andre. At man kan løse dem fra hverandre håper da jeg også, men man vil da sitte igjen med en helt annen kultur og et annerledes lovverk (blandt annet må man endre over 20 paragrafer i grunnloven om man skal skille stat og kirke) Dagens situasjon er uløselig knyttet, men ikke for all fremtid.

Jeg mener at man må lære elevene opp til å forstå det samfunnet de lever i. På denne måten vil de bli satt i stand til å forstå de endringer som kommer til å skje underveis. Ved å undervise om samfunnet slik man skulle ønske det var, oppnår man sjelden dette. Da blir det lett for mange og for store avvik mellom den underviste virkeligheten og den opplevde virkeligheten, noe som, i alle fall i mitt tilfelle, fører til tap av respekt for lærer, skole og samfunn. Jo flere feil, unøayktigheter og unyanserte utsagn jeg mottok på skolen, jo mindre respekt fikk læreren og skolen og andre autoriteter. Samsvar mellom opplevd og undervist virkelighet er, imho, avgjørende for undervisningens effektivitet

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 19/01-2005, 15:19
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Sitat:
Som sagt ser det ut til at jeg har høyere tanker om folks evne til refleksjon enn en del andre i denne tråden, og det er jo greit nok. Og jeg er også enig i at en lærer har mye innflytelse, men å gå fra det faktum at man har en overvekt av kristendom i undervisningen til å konkludere med at man blir påprakket en tro, eller at dette i seg selv er misjonerende eller undertrykkende eller frihetsfrarøvende, synes jeg er å trekke det litt langt. Jeg tror, og kommer til å fortsette å tro, at folk er i stand til å gjøre seg opp sine egne meninger, om ikke annet så fordi det blir for dumt å måtte tåle en mengde dumme spørsmål om noe en egentlig ikke står for. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å besvare teite spørsmål om ens tro så lenge en ikke selv er en aktiv troende, og da forkaster man (tror jeg) den troen. Man tar avstand fra den neste gang man får slike teite spørsmål. Men jeg skal ikke her prøve å misjonere et positivt menneskesyn på dere. Vi får heller bare akseptere at vi er uenige om folks evnte til refleksjon og vilje eller evnte til å ta konsekvensene av sine overbevisninger.

-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 18/02-2005, 19:12
Mordred sin avatar
Mordred Mordred er offline
Medlem

gjør relgion om til valgfag sier nå jeg... at unger kan for få av de klassiske historiene er ille, men det er enda færre som kan de greske klassikerne!

hvor hyggelig gud er kan man se på Sodoma og Gomora. ingen rehabilitering der nei. eller Jobs bok. all lidelsen Job gikk i gjennom pga et veddemål!

gjør relgion om til valgfag og erstatt det obligatoriske faget med Philosofi!

religonshistorie og livssynskunnskap bør ta alle relgionene på lik linje, ellers så blir det en form for "ta valget før de kan gjøre det selv" mentalitet bak det hele. alle relgioner har jo "det gode budskap", så noen prioritering er det liten vits til å ha.

om man sier man bør studere kristendommen mest pga at det er statsrelgionen, så ser man på det feil vei. da er det jo større grunn for å lære om de andre relgionene som man kjenner mindre til. skille kirke og stat er nok det beste i alle tilfeller.

relgion i skolen før ungdomskolen er ondskap! det er inndoktrinering og hjernevasking! et ungt barnesinn vill klynge til den første relgionen de blir introdusert til ganske hardt. barnetroen kaller de det. når du først har fått den så er den jæ*lig vanskelig å bli kvitt
Gammel 18/02-2005, 21:31
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Bare sånn apropos: jeg hørte nettopp det profilerte medlemmet av Norsk Kulturråd, Knut Haavik, snakke om de TI sølvpengene Judas fikk for å forråde Jesus. Og attpåtil i beste sendetid.
Svar med sitat
Gammel 19/02-2005, 19:04
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte
Og attpåtil i beste sendetid.
Gud bedre!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
VIKTIG: RETNINGSLINJER FOR FORUMET Ispinne Rollespill.net 2 5/07-2007 01:45
d20 Modern: Debatt om D20 generelt Joshy Utenlandske rollespill 63 15/05-2004 05:21
Likestillingen i dag Joshy Andre diskusjoner 22 8/04-2004 04:11
Her er det "fritt frem"! MEN!... (retningslinjer) Ispinne Andre diskusjoner 1 17/03-2004 19:58
En historie Bruce Andre diskusjoner 0 1/02-2004 21:29

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia