Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Nytt fra Hyperion > Støtteordninger

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/05-2005, 18:27
say sin avatar
say say er offline
Medlem

Exclamation SVEROK i hardt vær

Dagens Nyheter trykket 22. april 2005 en artikkel om det svenske roll- och konfliktspelförbundet (SVEROK). Artikkelen "avdekker" støttejuks i SVEROK, og var trykket på forsiden.

Les hele artikkelen

Sverok har forsøkt å besvare kritikken på sin egen hjemmeside.

Roses are #FF0000, violets are #0000FF, all your base are belong to us.
Svar med sitat
Gammel 3/05-2005, 19:17
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: SVEROK i hardt vær

Hmm. Fungerer ikke støtteordningene i Hyperion omtrent på samme måte som hos SVEROK? Jeg synes forresten at SVEROKs pressemelding svarer bra på kritikken. Men er det sant at hver medlemsforening har egen revisor?
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 3/05-2005, 19:37
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Vil vel uansett være et par år til Hyperion blir såpass stor at dette kan bli et problem, eller?
Svar med sitat
Gammel 4/05-2005, 10:19
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Artikkelen avdekker ikke, etter hva jeg kan se, juks i noen nevneverdig grad. Journalistene har intervjuet én student, anonymt, som forteller at han jukser til seg penger. Ikke akkurat noe overveldende bevismateriale.

Artikkelen hevder da heller ikke å ha avslørt juks i stor skala, men påstår at det er «lett å jukse» og stiller kritiske spørsmål med utgangspunkt i Sveroks struktur og metode for å fordele midler. Jeg synes spørsmålene er legitime, men saken ligger langt unna f.eks. det som hendte i Målungdommen, der det ble avslørt bevisst manipulering av medlemslister.
Svar med sitat
Gammel 4/05-2005, 23:45
Ackillez Ackillez er offline
Medlem

Vel, problemet med dette er selvfølgelig at det ikke var det det var meningen at pengene skulle gå til. Så om det ikke er juks er det misbruk av statlige midler.

Og bidragsordningen deres er radikalt forskjellig fra Hyperion. 2000 per år og 40 per medlem? Hyperion praktiserer meg bekjent et rent medlemsbasert system, der lagene får inn ca 600 per medlem. I prinsippet hadde det vært både mulig å realistisk å svindle mye penger ut av staten gjennom Hyperion på den måten. Vel kanskje det ikke er svindel, men ihvertfall misbruk av tilskuddsordninger...
Gammel 4/05-2005, 23:57
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Hyperion gir også grunnstøtte på x 1000 kr + en sum per medlem, på samme måte som SVEROK, så det er ikke rent medlemsbasert.
Svar med sitat
Gammel 7/05-2005, 13:06
Espen sin avatar
Espen Espen er offline
Forum Admin / Desisjonskomiteen

BT og Ackillez:
Hvordan støtten Hyperion gir videre til foreningene gjennom frifond ordningen bestemmes av landstinget. Det har blitt bestemt (på stiftelses tinget 2003 og det første landstinget i 2004) at denne utbetalingen skal være identisk med genereringen av støtte. (minus det som blir satt av til prosjektstøtte ordningen vår.)

Det vil si at støtten(100%) som utbetales er 55% til foreningene og 45% til medlemmene. I 2004 var disse beløpene på ca 5400kr per forening og ca 50kr per medlem. Dvs at den minste støtten en forening kunne motta var ca 5650,- (minst 5 medlemmer).

Videre har man lokale støtteordninger (komunale) som stiller andre krav en det statens gjør...

---

Når det er sagt, tror jeg (personlig) at den formen for "juks"/lokallag uten aktivitet som blir beskrevet i artikkelen godt kan skje under hyperion også. Det er tross alt medlemsforeningene som melder inn "aktivitet" /medlemslister til oss. Vi har et kontroll system som sjekker dette. I fjor ble 10 foreninger trukket ut til en intern medlemskontroll.

Holdningskapende arbeide som kursingen vi har hatt på Lokallagslederkonferansen vår nå i helgen tror jeg er veien å gå for å bevistgjøre foreningene om det ansvaret de har.
Opprinnelig postet av Douglas Adams
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof, is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs Vis post
"Kom igjen, folkens, jeg er en lazy fuck. Hvorfor tror dere jeg lager spillfestival hjemme hos meg selv?
Svar med sitat
Gammel 7/05-2005, 13:26
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Espen
Når det er sagt, tror jeg (personlig) at den formen for "juks"/lokallag uten aktivitet som blir beskrevet i artikkelen godt kan skje under hyperion også.
Sikkert. Disse systemene forutsetter en viss grad av tillit. og tillit kan som kjent misbrukes. Samtidig virker det åpenbart at man ikke kan gjøre det på noen annen måte uten enten

1) å redusere støtten betydelig
2) kanalisere all støtten til sentralt (men selv da vil man ikke være gardert mot juks)
3) innføre et strengere kontroll- og dokumentasjonsregime, noe som jeg personlig tror bare vil tjene til å ta livet av mye av engasjementet som Hyperion/SVEROK i utgangspunktet bygger på.

Ingen av disse alternativene virker spesielt ønskelige, etter min mening. Ja vel, kanskje noen ler godt over hvor lettlurte Hyperion og staten er. På den andre siden mener jeg det har en egenverdi at samfunnsinstitusjoner kan ta utgangspunkt i at folk er ærlige, snarere enn at man lyver. En håndfull snyltere er ikke all verden til problem i den sammenhengen, synes jeg.
Svar med sitat
Gammel 11/05-2005, 15:20
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Helt enig, godt sagt. Jeg tror det gamle ordtaket "Man må regne med litt svinn" paser godt he, selv om det kanskje er litt politisk ukorrekt.
Svar med sitat
Gammel 12/05-2005, 23:29
Ackillez Ackillez er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Espen
BT og Ackillez:
Hvordan støtten Hyperion gir videre til foreningene gjennom frifond ordningen bestemmes av landstinget. Det har blitt bestemt (på stiftelses tinget 2003 og det første landstinget i 2004) at denne utbetalingen skal være identisk med genereringen av støtte. (minus det som blir satt av til prosjektstøtte ordningen vår.)

Det vil si at støtten(100%) som utbetales er 55% til foreningene og 45% til medlemmene. I 2004 var disse beløpene på ca 5400kr per forening og ca 50kr per medlem. Dvs at den minste støtten en forening kunne motta var ca 5650,- (minst 5 medlemmer).

Videre har man lokale støtteordninger (komunale) som stiller andre krav en det statens gjør...
Det stemmer, og det der er de statlige støtteordningene. Men det man får mest cash fra er kommunene, ihvertfall her i Oslo (de krever riktignok høyere medlemsavgift for at du skal bli godkjent for støtte). Og Hyperion Oslo har også regelen om at medlemsforeningene får utbetalt penger proporsjonalt av hvor mye de har generert. Poenget mitt er vel egentlig at en slik ordning ikke nødvendigvis fører til at pengene havner der de trengs mest (selv om jeg innser at enhver annen god ordning ville kreve et mareritt av et byråkrati). Ja, jeg vet at Hyperion har forskjellige fond man kan søke av og andre ordninger for å bøte på dette. Men det er fortsatt ingen kontroll for behov, og det åpner for at man kan bruke pengene på stort sett hva som helst, og komme unna med det så lenge man presenterer et presentabelt regnskap.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Støtte til spillskapere Tomas HV Mørkrid Spillskaping 21 10/06-2004 15:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia