Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 27/06-2006, 09:17
Amras Elensar Amras Elensar er offline
Medlem

Standard Kina + selvstendig kvinne = Vanære??

Jeg holder på å skrive et lite rollspill, ikke noe stort, bare for meg og vennene mine.
Det utspiller seg i 'Kina', ikke helt Kina, men en del av kulturen, mytologi, geografi, tradisjoner osv osv, skal være basert på Kina.
Det skal være mulig å være begge kjønn. Men så spillte jeg et spill som baserte seg i Kina, kvinner som tenkte selv, og gjorde mer enn å sitte hjemme og passe barne ble sett ned på, å gå ut av huset uten å snakke med herren i huet var nesten en skam. Burde jeg bruke dette i rollespillet? At kvinnene ikke hadde rettigheter? Det kunne gitt noen gode muligheter også, (det er kanskje bare gutter som spiller i gruppa jeg leder, men halv parten av dem spiller jenter.) for viss en av spillerene var "Tenkende Kvinne" kunne jo det bringe opp flere morsome og intrisange scener.
Svar med sitat
Gammel 27/06-2006, 09:53
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Re: Kina + selvstendig kvinne = Vannære??

Det viktigste å huske på, hvis man skal ha med undertrykking - av kvinner, av bestemte folkegrupper, av raser - i et rollespill, er å sørge for at alle rollene stadig har mulighet til å handle. Det er en ting at alle andre halv-orcer i spillet blir sett ned på og låst inne; det er noe helt annet at min rolle blir sett ned på og låst inne. Enten bør man ha "fritak" for spillernes roller, eller så må spillerne faktisk ha lyst å spille noen som blir undertrykt.

Så lenge spillet bare er for deg og dine venner, er det nok dem du bør spørre om hva de vil spille.

- Vil de spille i et miljø uten undertrykking?
- Vil de spille i et miljø med undertrykking, men med frie roller?
- Vil de spille i et miljø med undertrykking, med ufrie roller?

Ellers er det en del snakk rundt kvinne/mannsroller i denne tråden - du kan jo kikke på den hvis du vil!
Gammel 27/06-2006, 10:31
Nord
Guest

Det er også alltids en mulighet til å unngå problematikken gjennom å plassere spillerne og deres miljø i en situasjon som krever en uvant holdning til kjønn etc.
Krig. Naturkatastrofer. Magiske hendelser som ryster virkeligheten.

Forøvrig er det en moderne myte at kvinner til enhver tid har vært totalt underkastet i alle kulturer. Nå er ikke jeg noen ekspert på Kina spesifikt, men jeg har studert endel historie og deriblant japansk historie, og jeg har forstått at mange sterke historiske kvinner og kvinnemuligheter blir oversett fordi vi har et slags feministisk behov for å markere at det har foregått en utvikling. (Gutter og jenter, la det være sagt en gang for alle, fremskritt eksisterer ikke, bare endring.)

I Japan var det vanlig med kvinnelige samuraier, og det har vært hsitoriske kvinnelige keisere, selv om mange ikke vet det. I Kina eksisterte det et eget skriftspråk som nesten utelukkende ble brukt av kvinner. Nushu, som det het var et fonetisk alfabet som ble forbudt etter revolusjonen, og svinet Mao brant forsøksvis alt som var skrevet på nushu.

Det som ofte kan se ut som kvinneundertrykking er segregering. Forskjellige sfærer for menn og kvinner. Menn drar i krig (eller på kontoret i våre dager) mens kvinner styrer hjemmet og barn. Det er ikke likestilling, men å kalle det undertrykking uten å kvalifisere påstandene sine litt er ikke særlig presist.

Hva med å lage et spill hvor menn blir kastet inn i en typisk kvinnelig sfære? Det kan belyse mange morsomme ting det. Etter en snestorm blir en liten gruppe soldater sperret inne i et buddhistisk nonnekloster sammen de nonnene som nektet å forlate stedet. Sosial konflikt bryter ut, hvem skal være sjefer? Eller, de samme krigerne må beskytte en adelig kvinne mot banditter på hennes reise gjennom et fjelllandskap. Desverre er den unge prinsessen både egenrådig og eventyrlysten. De kan ikke nekte å adlyde henne, men de har samtidig ordre om å transportere henne trygt til destinasjonen... What to do? Etc etc....
Svar med sitat
Gammel 27/06-2006, 11:51
Amras Elensar Amras Elensar er offline
Medlem

Mm... Jeg har tenkt på noe av dem samme som deg, "Så du vil ha meg til å vaske?!? Nå skal jeg visse deg *drar fram vaske bøtte, og peker på den* nå fyller du den med vann, tar kosten nedi og vakser gulvet! Når jeg kommer hjem fra Krigen med hunerene vil jeg at det skal skinne av gulvet!" Dette hadde skjedd viss jeg hadde spillt, men så hadde jeg aldri giftet meg. (viss det var litt utydelig så var det Kona som dro i krig)
Jo mer jeg tenker over det, jo mer kan jeg få ut av spillerene mine viss jeg har kvinner som undertrykede personer... Det kan få dem til å rollespille mer, det kan brukes i mange plot, og det kan bli morsomt i forskellige sitvasjoner Fordi at veldig få viljesterke kvinner ville bare finnet seg i det, det kan også være med å skape noe av kulturen, MEN kvinnene (med bein i nese) vil kjempe for å få den vekk. Men det finnes også negative sider med det, arghh.. For vel bare lese litt om Kina/japansk kultur yay, da for jeg noe å gjøre også da nå som det regner.

Sitat:
I Japan var det vanlig med kvinnelige samuraier, og det har vært hsitoriske kvinnelige keisere, selv om mange ikke vet det. I Kina eksisterte det et eget skriftspråk som nesten utelukkende ble brukt av kvinner. Nushu, som det het var et fonetisk alfabet som ble forbudt etter revolusjonen, og svinet Mao brant forsøksvis alt som var skrevet på nushu.
Jeg skal ikke bruke historike personer som har eksistert, men jeg skal bygge spillet opp på mye av det Kinesiske, kanskje jeg skal lage en Forværet Mao?
Kvinnelige samuraier? det viste jeg ikke, vel, samurai statusen gikk jo i familiene. Er det stor forskjell fra nushu og det vanlige skrift språket?
Kvinnelige keisere? Hmm... Ble landet styrt veldig forskjelig fra når det var en mannlig keiser?.... Unnskyld viss jeg spør litt mye nå. Og jeg må takke for dte du allerede har fortalt meg om Japansk kultur
Svar med sitat
Gammel 15/07-2006, 18:50
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Re: Kina + selvstendig kvinne = Vanære??

Om at jeg ikke tar helt feil har neste nummer av Levende historie en artikkel om en av de kvinnelige kinesiske keiserne.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia