Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/11-2006, 13:57
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Standard Om Blodspor i Pegasus

Da jeg fikk Pegasus i posten gjorde jeg den feil å lese horror-artiklene. dersom jeg nå starter med artikkeln "Blodspor". Jeg er ikke overbevist om at verken artikkelforfatter eller folkloristen vet særlig om vampyren. Det som blir nevnt i artikkelen er typsike Hollywood-bilder av vampyren. Jeg mener: vampyren som aristokrat? På grunn av en bok (ja, Dracula) blir vampyren fremstilt som aristokrat (for øvrig var han kongelig, så vidt jeg vet). Dette blri fremstilt mot vandrende lik som to eneste alternativ på vampyren. Dårlig start. Hva med vampyren som demon (lilit) eller husånd (tidlig slavisk mytologi), o.s.v. At vampyren er avhengig av blod er helt Hollywood. I myte har vi vampyrer som, selv om de liker blod, kan "leve" i århundre uten blod. Og at vampyren får et rush av blod er moderne psykologi som forbinder det hele med massemordere. Om vampyren som vandrende lik var denne gjerne patetisk eller hadde noe diabolsk ved seg - som likevel ikke betyr at blodsugingen fyller et lystbehov. Igjen mumles det i artikkeln om aristokraten. Hvorfor? Igjen kun p.g.a. litteraturen. I myte er det liten grunn til det. Aristokrater var ikke i større grad vampyrer enn andre. Og stilfulle? Hollywood igjen. Vampyrer var i følge myte uhyggelige. Ikke i det hele tatt sjarmerende, med mindre man tar i bruk myter fra Østen. Dette kommer man inn på i artikkeln som nå i stor grad blander det hele. Her nevnes nemlig "erotisk". Dette har ikke noe som europeisk mytologi å gjøre. Dette er enten Hollywood eller så blander man den slaviske vampyren med litteraturen og igjen med vampyrmyter fra Østen. Hva er den tradisjonelle vampyren man snakker om? Det finnes flere typer, den eldste demoner a la Lilit. Lenger øst igjen lamia og andre demoniske vesener, helt forskjellig fra de europeiske myter. Selv i øst-europa utviklet de seg, fra skumle husånder som levde i alle hus og bel holdt i sjakk av en god husånd, til disse vandrende diabolske skapningene, som senere kunne bli holdt i sjakk ved kors og slikt. Det er ingen tradisjonell vampyr. Den eldste om det er ment, ville være en demon, og ikke et lik. At vampyrer kunne "smitte" andre er Hollywood igjen. Kun noen spesielle personer kunne bli vampyrer, som folk som vendte seg fullstendig fra Gud ved å begå selvmord og andre fordømte. Det er helt Hollywood at alle kan bli vampyrer. Så komemr Dracula igjen, i en artikkel om vampyrer. Men han er bare en misforståelse i Stoker's hode, som roter til hele vampyrlegenden. At vampyren deltar sterkt i litterære kretser i dag skyldes 1) at det rett og slett blir produsert mye junk, som vampyrjeger-hsitorier uten kvalitet og 2) at vampyrisme blir tatt videre, bl.a. i form av "vampyrer" som tapper en for helt andre ting enn blod, som sjel, tanker o.s.v. Det har vært en utvikling av selve ordet vampyrisme. Forklaringen i artikkelen om hvorfor vampyren står sterk i litteraturen er rett og slett for enkel. I så fall kunne en like enkelt skrive om varulven at den er i høyeste grad levende som mennesker som blir dyriske. Jeg vender tilbake til de andre artiklene innen horror senere.
Svar med sitat
Gammel 2/11-2006, 14:24
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: Om Blodspor i Pegasus

Vampyren er fiksjon.
Bram Stoker og Hollywoods versjon av vampyrmyten er like «sann» som en hvilken som helst annen versjon, og er dessuten veldig utbredt i moderne folklore.

Jeg synes ikke det er noe problem at Pegasusartikkelen legger Arnfinn Pettersens bok til grunn for framstillinga av vampyren, så at det skal være en dårlig artikkel er jeg helt uenig med deg i.

Jeg skjønner heller ikke helt hva slags definisjon av vampyr du opererer med. Hollywood-versjonen er ikke godkjent, men du identifiserer flere ulike demoner og skrømt fra ulike verdensdeler med vampyren.

Dessuten; å henvise til «myten» holder ikke. Vær spesifikk. Hvilken myte snakker du om? Er den publisert noe sted?

Det er kult at du har masse kunnskap og engasjerer deg i temaet. Men jeg tror det er fullt mulig å presentere din synsvinkel på vampyrmyten uten å angripe den originale artikkelen. Med noen kildehenvisninger og gode formuleringer kan den også kanskje komme på trykk i Pegasus.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 10:04
pcj pcj er offline
Medlem

Wink Sv: Om Blodspor i Pegasus

Er nok enig med Håken her.

Jeg fant frem Pegasus og leste artikkelen, og selv om den nok har de moderne vampyrmytene mest i front, så er den klar på at det også finnes andre og eldre forestillinger.

Nå har jeg ikke lest boka til Pettersen, men i et tidligere essay (i antologien Hinsides, Spartacus forlag) så er han veldig klar på et skille mellom eldre tiders vampyrmyter og det han der kaller den byroniske vampyren ("vår" vampyr).

Per

Sist endret av pcj; 3/11-2006 kl 10:05 Begrunnelse: forkorting
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 10:13
pcj pcj er offline
Medlem

Cool Sv: Om Blodspor i Pegasus

Ellers har jeg hatt glede av denne boken av McNally, Raymond T. og Florescu, Radu, "Vem var Dracula ? - Verkligheten bakom myten" (1973, det er altså en svensk oversettelse). Boken er tredelt: Den handler dels om den historiske Vlad Tepes, dels om vampyrer i moderne film og litteratur, og dels om vampyrer i folklore fra Balkan (særlig rumensk).

En norsk antologi som er artig er "Nattjegere: Vampyr - og varulvhistorier fra mange land og tider" (Peter Haars og Per G . Olsen, red.) fra 1975.

Begge disse kunne man ihvertfall finne på endel norske bibliotek.

MVH
Per
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 13:45
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Håken: selv om vampyr er fiksjon (hvilket er å ta det litt langt, vampyren inngår jo faktisk i flere religioner så vidt jeg vet, så å rett og slett kalle det fiksjon blir litt vel ekstremt for meg) så er det også myte. Det er ikke noe som bare er skapt i bokform. Det finnes legender og myter og religioner som omhandler vampyrer, lenge før første bok om dem kom ut. Hollywoods versjon derimot, foregår bare i film og bøker og har ikke basis i legender, religioner eller noe som helst annet enn en eller flere personers forsøk på å få et par grunker. Jeg vil si at alt som har basis i gamle skrifter, myter, o.s.v., eller kanskje for å forkorte: alt som har belegg i tradisjoner må sies å være "sannere" enn en persons forsøk på å få penger. Uansett vil det være mer grunn til å tro at det er sant. Hva er denne moderne folkloren du snakker om? Om du snakker om hvordan folk tror vampyren er etter å ha sett en film eller to, så har det ingenting med folklore å gjøre.

Poenget mitt var ellers nemlig det at det er få versjoner av vampyren i artikkelen. To ble satt opp som eneste versjoner. Jeg poengterte dette ved å nevne flere. Jeg opererer med ingen, bare nevner alternativ.

Hvilken "myten"? Siet værsåsnill så jeg ser hva jeg mente.

Jeg følte at jeg måtte angripe p.g.a. artikkelens begrensning.

pcj: artikkelen fronter ikke alternative forestillinger, og fremstiller det hele som om det finnes to typer vampyrer. Jeg sier ikke at forfatteren nødvendigvis tar feil. Det kan godt være intervjuer, denne har i alle fall satt det opp veldig rotete. Ukronologisk f.eks.
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 13:53
Nightmare sin avatar
Nightmare Nightmare er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Dessuten; å henvise til «myten» holder ikke. Vær spesifikk. Hvilken myte snakker du om? Er den publisert noe sted?
Definition of myth: a traditional tale of unknown authorship involving gods and goddesses or other supernatural beings. A myth often attempts to explain some aspect of nature. There are, for instance, myths about the creation of the world, the seasons, and animals in nearly every culture of the world.

En myte er ikke nødvendigvis noe som er nedskrevet av forfattere.

Myter om vampyrer er mange.

Vil henvise til Wikipedia på dette http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire.

Synes forsåvidt det er latterlig å be om å ha kildespesifisering på myter rundt vampyrer.

Sitat:
Opprinnelig postet av Wikipedia

Tales of the dead craving blood are found in nearly every culture around the world,including some of the most ancient ones. Vampire-like spirits called the Lilu are mentioned in early Babylonian demonology, and the bloodsucking Akhkharu even earlier in the Sumerian mythology. These female demons were said to roam during the hours of darkness, hunting and killing newborn babies and pregnant women. One of these demons, named Lilitu, was later adapted into Jewish demonology as Lilith.

In India, tales of the Vetalas, ghoul-like beings that inhabit corpses, are found in old Sanskrit folklore. A prominent story tells of King Vikramāditya and his nightly quests to capture an elusive Vetala. The stories of the Vetala have been compiled in the book Baital Pachisi. The vetala is an undead, who like the bat associated with modern day vampire, is associated with hanging upside down on trees found in cremation grounds and cemeteries.

The hopping corpse is an equivalent of the vampire in Chinese tradition; however, it consumes the victim's life essence (qì) rather than blood.

The Ancient Egyptian goddess Sekhmet in one myth became full of bloodlust after slaughtering humans and was only sated after drinking alcohol colored as blood.

In Homer's Odyssey, the shades that Odysseus meets on his journey to the underworld are lured to the blood of freshly sacrificed rams, a fact that Odysseus uses to his advantage to summon the shade of Tiresias.

The strix, a nocturnal bird that fed on human flesh and blood is mentioned in Roman tales. The Romanian word for vampires, strigoi, is derived from the word, and so is the name of the Albanian Shtriga, but the myths about those creatures show mainly Slavic influence.

As an example of the existence and prominence of similar legends at later times, it can be noted that 12th century English historians and chroniclers Walter Map and William of Newburgh recorded accounts of revenants that arguably bear some resemblance to East European vampires.

The vampire myth as we know it is most strongly rooted in East European and above all Slavic folklore (dealt more thoroughly with in the next section), where vampires were revenants accused of killing people, often by drinking blood, but also by throttling, or sitting on them and preventing breathing. A vampire could be destroyed by cutting off its head, by driving a wooden stake into its heart, or by burning the corpse.
Men her har du i allefall noen myter.

Sist endret av Nightmare; 3/11-2006 kl 13:56
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 13:59
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av jerikstorebo Vis post
Jeg vil si at alt som har basis i gamle skrifter, myter, o.s.v., eller kanskje for å forkorte: alt som har belegg i tradisjoner må sies å være "sannere" enn en persons forsøk på å få penger. Uansett vil det være mer grunn til å tro at det er sant.
Hæ?
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 14:09
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av jerikstorebo Vis post
alt som har belegg i tradisjoner må sies å være "sannere" enn en persons forsøk på å få penger.
Uenig. Noe er sant bare i kraft av å ikke være usant Om noen tjener penger på det spiller ingen rolle.

Sitat:
Hva er denne moderne folkloren du snakker om? Om du snakker om hvordan folk tror vampyren er etter å ha sett en film eller to, så har det ingenting med folklore å gjøre.
Klart det har. Det er uansett snakk om mye mer enn en film eller to. Romaner, tegneserier, nettsider, okkulte bøker, filmer, dataspill, rollespill etc. etc. Alt dette er del av en moderne vampyr-folklore. Hva vil du ellers kalle det?
Sitat:
Jeg følte at jeg måtte angripe p.g.a. artikkelens begrensning.
Det er greit nok. Noen begrensninger må man uansett ha i en artikkel, ellers blir det en slapp pudding. Kanskje denne var litt for snever? Jeg synes ikke det, men det er en subjektiv vurdering.
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 14:15
pcj pcj er offline
Medlem

Lightbulb Sv: Om Blodspor i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hæ?
Må vel si meg enig med dette Hæ-et. I og for seg synes jeg historiske fag er interessant, og da er det naturlig å være opptatt av hva som faktisk måtte ha vært utbredt som forestillinger i den perioden det er snakk om.

På den annen side, når det gjelder vesener som vampyrer, huldre, nøkk, osv. ... Det er jo slik at disse, ihvertfall hvis man er skeptiker som meg, er begreper uten referanse til virkelige objekt, og da vil jo også gamle forestillinger i bunn og grunn starte med at noen, jeg hadde nær sagt, setter seg ned og ljuger.

MVH
Per
Svar med sitat
Gammel 3/11-2006, 14:17
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Nightmare Vis post
En myte er ikke nødvendigvis noe som er nedskrevet av forfattere.
Jeg tror du vil ha vanskelig for å finne en myte som ikke har blitt nedskrevet. I såfall må den ha gått i grava for lenge siden.

Sitat:
Synes forsåvidt det er latterlig å be om å ha kildespesifisering på myter rundt vampyrer.
Hvorfor det? Hvis jeg sier at vikingene trodde på vampyrer som hadde sorte fløyelskapper og bodde på månen, vil ingen tro på det hvis jeg ikke har kilder å vise til.

De ulike bussemennene fra ulike tider og kontinenter i wikipedia-artikkelen kan sikkert kalles vampyrer, men da ender du fort opp med en veldig blass definisjon på vampyr som kan omfatte omtrent alle slags skrømt, tusser og daudinger. Det må man gjerne gjøre for meg, men jeg synes også man må akseptere at Arnfinn Pettersen (og mange andre) opererer med en definsjon som først og fremst omfatter vampyren slik den er framstilt i tradisjonen etter Bram Stoker.

Sist endret av Håken; 3/11-2006 kl 14:18
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia