Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/11-2006, 18:26
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Mythoset er ateistisk fordi "gudene" egentlig ikke er guder, men materielle vesener av kjøtt og blod (eller energi). Lovecrafts mythos er utviklet over flere stadier, fra en kosmisk "tusen og en natt" via flere stadier til det misantropiske materielle stadiet som vi alle kjenner og elsker. Azathoth f.eks. startet ut som en slags humanoid djevelsultan og ble til slutt mer et kosmisk prinsipp enn en Gud og i senere tider sidestilt med Big Bang.
Gammel 11/11-2006, 00:04
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg vil også mene at å kalle Chutulhumytologien for ateistisk virker veldig paradoksalt. Det rimer dårlig med den vanlige forståelsen av hva ateisme er. De Eldre Gudene, «Great Old Ones», Drømmelandet og så videre har mange overnaturlige og gudelignende trekk.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 13/11-2006, 03:32
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Om "Skrekkens gufar" i Pegasus

Også enig i at å kalle en mytologi for ateistisk fordi gudene er ment å være av kjøtt og blod er merkelig. Det er vel mange religioner hvor det samme er tilfellet. Jeg tror folk så på æsene i norrøn mytologi som ganske fysiske vesner lagd av kjøtt og blod. Det hele blir uansett veldig avhengig av definisjoner og skjønn -- noe som er vanskelig når vi snakker om metafysiske verdensbilder. (Hvordan definerte folk "magisk" eller "overnaturlig" eller "fysisk" eller "materielt" under åsatroen osv osv...)
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet
Svar med sitat
Gammel 3/12-2006, 19:39
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

(Tråden har blitt flyttet til det splitter nye forumet for Pegasus)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia