Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 12/04-2007, 13:09
heidiii sin avatar
heidiii heidiii er offline
Medlem

Standard Papir og miljø

Først vil jeg slenge meg på lovordene i skrytetråden, og si at jeg synes det siste Pegasus ble veldig godt. Men, jeg har et spørsmål: Hvorfor bruke så miljøfiendtlig papir? Er det onde glansede papiret det billigste, eller er det valgt ut fra estetiske grunner?
Resirkulert uglanset papir er kanskje ikke like fint, men det er jo mye bedre for miljøet.
Svar med sitat
Gammel 12/04-2007, 13:26
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Papir og miljø

Et poeng å tenke over, faktisk. Det er ganske stort opplag. Jeg heier på resirkulert.
Gammel 12/04-2007, 13:31
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Heia!

Håper det også ikke trykkes opp alt for mange i forhold til det som sendes ut bare for å ha ekstra.
Gammel 12/04-2007, 16:22
Herman sin avatar
Herman Herman er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av habermas Vis post
Er det onde glansede papiret det billigste, eller er det valgt ut fra estetiske grunner? Resirkulert uglanset papir er kanskje ikke like fint, men det er jo mye bedre for miljøet.
Jeg vil vel tippe at problemet er at mange artikler i bladet ville bli rimelig uleselige på resirkulert papir. Selv med den papirkvaliteten som brukes opplever jeg at ø har blitt o i enkelte artikler, der man har valgt hvit tekst på mørk bunn. Gjengroing blir enda værre på en dårligere papirkvalitet.

Selv er jeg mot resirkulering av papir, rett og slett fordi jeg ser alle de miljøskadelige effektene av å resirkulere papir.
(Energiforbruk og klorutslipp er de viktigste, men overdreven resirkulering av papir fører også til større, ikke mindre belastning på regnskogene. Det kommer av at når prisen for slip (tømmerkvalitet som brukes til å lage papir) går ned fordi etterspørselen går ned, så går også uttaket av skru (tømmerkvalitet som brukes til å lage møbler) ned. Mesteparten av trærne som vokser i skogen er tross alt slip, og skogeierne gidder ikke sette i gang jobben med å hugge trær hvis de ikke får betalt for tømmeret. (Hm. Jeg får 70,- pr. kubikk, mens jeg må betale 75,- til han som hugger trærne.) Resultatet er at turfolket blir glade, siden skogen de går tur i får stå i fred, men også at møbelhandlerne tar inn mer regnskogstømmer, siden det er det eneste de får tak i.)
Svar med sitat
Gammel 12/04-2007, 17:35
heidiii sin avatar
heidiii heidiii er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Herman Vis post
Jeg vil vel tippe at problemet er at mange artikler i bladet ville bli rimelig uleselige på resirkulert papir. Selv med den papirkvaliteten som brukes opplever jeg at ø har blitt o i enkelte artikler, der man har valgt hvit tekst på mørk bunn. Gjengroing blir enda værre på en dårligere papirkvalitet.

Selv er jeg mot resirkulering av papir, rett og slett fordi jeg ser alle de miljøskadelige effektene av å resirkulere papir.
(Energiforbruk og klorutslipp er de viktigste, men overdreven resirkulering av papir fører også til større, ikke mindre belastning på regnskogene. Det kommer av at når prisen for slip (tømmerkvalitet som brukes til å lage papir) går ned fordi etterspørselen går ned, så går også uttaket av skru (tømmerkvalitet som brukes til å lage møbler) ned. Mesteparten av trærne som vokser i skogen er tross alt slip, og skogeierne gidder ikke sette i gang jobben med å hugge trær hvis de ikke får betalt for tømmeret. (Hm. Jeg får 70,- pr. kubikk, mens jeg må betale 75,- til han som hugger trærne.) Resultatet er at turfolket blir glade, siden skogen de går tur i får stå i fred, men også at møbelhandlerne tar inn mer regnskogstømmer, siden det er det eneste de får tak i.)
Målet bør vel være å løse begge problemene: Overhogst på grunn av ressurssløsing, og ødeleggelse av regnskogen. Jeg tror man bedre forhindrer ødeleggelse av regnskogen ved å gå direkte til aksjon, ikke ved å slutte å resirkulere.
Når det gjelder kvalitet, må man jo også ta høyde for det, man trenger ikke hvite tynne bokstaver over en lyseblå overflate.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia