Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/05-2007, 14:09
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard Degrøret: Monokultur

Monolog fra Transmetropolitan
http://www.youtube.com/watch?v=qU57-eac9po

Er vi på vei mot en monokultur? Er det den slemme, onde globaliseringen eller noe helt annet som driver den? Kan den stoppes? Holder det egentlig å bare "not fucking pay for it"?
Svar med sitat
Gammel 24/05-2007, 16:23
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Degrøret: Monokultur

(Hoi. Han hadde jaggu en enerverende sjølgod aksent og intonasjon.)

Jeg har spist på McDonalds i New York, Paris, Delhi og Beijing, men har ikke noe problem med å skille disse byene fra hverandre.

Når jeg går ut på gata etterpå vil jeg befinne meg i en by der ikke en kjeft snakker engelsk*, man har 166 katolske kirker og 1000 templer dedikert til afrikanske guder. De har McDonalds her óg.

Den samme globaliseringen som lander McDonalds i Tokyo gir manga og sushi i Oslo.

Jeg er mer bekymret over mangelen på felleskulturelle verdier og forståelse, globalt sett, enn for en tilnærming av dem (jfr. Muhammedbråket, som jeg fikk kjeft av Elisabeth Eide for å kalle det. ”The Cartoon Issue”, het det nemlig i Pakistan).

Jeg befant meg en dag i Mexico City. 24 timer senere lå jeg på en fjellside i Jotunheimen og klinte med ei blond jente. Et reinsdyr hoppet over oss.

Disse bokstavene er romerske. Dette språket er dansk.*

It’s all good.

All part of the ride.

Tudo bom.

* Artistic licence.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 24/05-2007 kl 17:26
Svar med sitat
Gammel 27/05-2007, 15:05
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Ja og nei. Kulturmixing er vakkert, stort og alltid fullt av ny lærdom. Men som god foucaultista kan jeg ikke la være å lure på maktforholdene i polykulturen eller hva det nå er på moten og kalle det i dag.

Et av europa og angloamerikas favorittritualer har jo alltid vært å putte de beseiredes symboler på utstilling. På institusjonsnivå gjør vi fremdeles dette i etnologiske museer og diverse integreringsfremmende tiltak. Nyeste eksempelet er kolonimuseet i Paris. Vi er eksperter på å påtvinge det vi møter våre egne sammenhenger. Strategiene vi bruker for å møte, forstå og tilegne oss fremmede kulturer gjør gjerne at vi overskriver og overser det virkelige og fremmede med våre egne velkjente fordommer og tolkninger.

Jeg er optimist, og tror ikke dette er noe uoverstigelig hinder. Men kulturelle og økonomiske forskjeller kan ikke overses. De som betaler spellemannen velger låta; de som har det økonomiske overtaket eier makten til å definere, å bestemme hva noe betyr og hvordan det skal finne sted.

Fra menneske til menneske, på like fot, er kulturutveksling noe av det mest verdifulle som finnes. Men i sammenhenger hvor man ikke stiller likt, blir den fort til et overgrep. Jeg tror det er det siste som kan sies å lede an i en tendens til monokultur. Forskjellig kulturelt innhold presses inn i de samme strukturene. Uttrykkene virker forskjellige og eksotiske, men er underlagt det samme økonomiske og kulturelle regimet, den samme skjeve maktfordelingen. De gjøres til varer og kjøpes og selges. Samisk duodji blir enten kunst eller håndverk, når det egentlig er ingen av delene. En afrikansk trefigur brukt i rettsaker (en ny spiker slås inn hver gang en konflikt er løst) stilles ut på et museum som "primitiv kunst" uten videre forklaring. Viljen til å forstå det fremmede på sine egne premisser strekker seg bare så langt som må til for å sikre våre krav til autensitet og gjøre det markedsdyktig.

Det er trist det.
Svar med sitat
Gammel 27/05-2007, 17:54
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Jeg skjønner hva du mener, men har altså ganske stor tro på ikke-vestlige kulturers overlevelsesdyktighet i møtet med Det Store Hvite Hamburgerbrødet. Dette har blant annet med personlige erfaringer du kan lese om i neste Pegasus å gjøre.
Svar med sitat
Gammel 27/05-2007, 18:14
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Et av europa og angloamerikas favorittritualer har jo alltid vært å putte de beseiredes symboler på utstilling.
Det har man da vitterlig gjort til alle tider. Romerne var ekspertene som vi har kopiert
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia