Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:45
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Siste utvei

Diskuter Siste utvei av kandidat 08

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 11/02-2008 kl 02:45
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 11:48
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Siste utvei

Tighte, enkle regler/mekanismer.

Bra skrevet! Kort, konsist, lett å skjønne.

Et spill som jeg koste meg når jeg leste. Handler om et tv-program i fremtiden (2090) der dødsdømte får en siste sjanse til benåding i gladiatorkamper med dødelig utfall, man spiller tv-kommentatorene som beskriver kampen for hverandre, og i følge spillet er målet å beskrive fengende orgier av blod for hverandre.

Spillet i seg selv er vellykket, tror det oppnår akkurat det det har satt seg fore. Savner kanskje en oppdeling av selve kampen i faser, men forfatteren har tydeligvis vært streng med seg selv når det gjelder økonomisering av teksten og det har spillet forsåvidt tjent på.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 13:53
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Siste utvei

Dette likte jeg også. Tror det kunne gjort seg bra i Arcon-puben med to programledere, et par stykker som lager grynting og andre lydeffekter for gladiatorene og kanskje pauser med innringing og spørsmål fra lyttere og seere. Tror også live opplesing av sms som sendes inn til kommentatorboksen kan funke. Spørsmål om sånne fakta som Arne Scheie alltid disker ut med om deltakerne og sånt. Haha, dette vil jeg spille.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 15:18
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Siste utvei

Konseptet er gammeldags sf, men morsomt og velkjent nok til at det sikkert er lett å ta tak i.

Savner mer input fra spillet enn et terningkast og en setting. Det kunne for eksempel vært tabeller, kort, eller lignende som ga noen flere føringer for den frie improvisasjonen.

Tror spillet kan være morsomt på omtrent samme måten som det kunne være morsomt å se Celebrity Deathmatch de ti første gangene, men det overlater vel mye til spillerne.

Konseptet minner meg kanskje mest om sånne fjasesessions der gutter sitter og koker opp en absurd, grotesk historie sammen uten noen føringer i det hele tatt. Eller en MC-battle. Jeg tror konseptet kunne tålt mer kjøtt på de blodige beina.

Godt skrevet/morsomt fortalt!

Sist endret av Ole Peder Giæver; 11/02-2008 kl 15:19
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 16:45
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Tror noe av problemet mitt med å helt bedømme dette spillet er at jeg ikke tror jeg kunne greid å få noe særlig morro ut av det om jeg hadde spillt det selv. Men jeg hadde rådigget å hørt på to spillere som virkelig mestret det.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 16:55
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg synes dette spillet høres utrolig kult ut! Har skikkelig lyst til å teste det!

Jeg finner egentlig ikke noe å sette fingeren på. Det kunne vært greit med litt sterkere føringer for selve kampen. Slik det er nå, er kampen bare en samtale mellom komentatorene, og det finnes ikke noe mekanikk som egentlig påvirker kampen på noe skikkelig vis (utenom å sjekke om kombatantene dør eller ikke). Men det er ike egentlig noe must.

Jeg savner også en mer gjennomarbeidet måte å spille det med flere spillere på!
Gammel 11/02-2008, 21:23
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det beste spillet jeg har lest i RISK 2008 til nå (dette er det 4.). Hvorfor?

Hvor rollespillingen blir av må jeg stille spørsmål ved, men bortsett fra det så er konseptet artig nok, to spillere med hver sin gladiator som sloss fortalt med meget farget tredje person vinkling.

Og det er en spennende vinkling.

Dessverre lider dette spillet av en trend i her på forumet. Vi lager spill som i utgangspunktet er konkuransespill (to roller sloss til døden, hvem av oss vinner) men vi fjerner konkuranse elementet fordi det handler om å fortelle noe i sammen. Og da må jeg spørre hvem som har sagt at historiefortelling og konkuranse ikke er kompatibelt?
Reis en hånd nå så jeg kan banke deg på holmcon (eller blø på deg som er det mine slåssferdigheter strekker seg til).

Her og avgjørs hvem som vinner med ett myntkast. Ja, spillskaperen bruker terninger, men det er ingen ressurshåndtering. Ingen prioriteringer av taktikker eller utfall. Man sitter igjen med et fortellingsronk. Her over hvem som kan gi verst og mest grisete detaljer krydret med sort humor.

Og det er den sorte humoren som redder spillet for meg. Det og at i motsetning til Beistet (som er tilsynelatende veldig likt) så har spillskaperen klart det som jeg kaller Magnus blansegangen. Å sjonglere konkrete regler og føringer på en måte som gir deg en klar formening om hvordan man skal spille spillet.

Og dette trekker spillet langt opp.

Oppsumeringen min er veldig enkel. Lag ett ukomplisert konkuranse aspekt til dette, med ressurshåndtering og muligheten for å bifalle hverandre når man sier noe ultra kult. Jeg har noen umiddelbare ideer, men de kan vente. Først må spillskaperen tørre å ta skrittet ut i konkuranseverden og droppe hippiedriten som ikke tjener dette spillet i det hele tatt.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 21:33
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

For å ta til motmæle, så kan konkuranse faktisk være direkte ødeleggende for samarbeid når det kommer til samarbeid rundt å skape en historie. Beklager Kaare, men jeg har faktisk ingen tro på konkurranse som skaper historie som en bieffekt. Da får du heller banke meg på HolmCon (hvis jeg kommer da).

Neida, jeg er ikke fullt så bastant. Men jeg føler at det konkurranseaspektet du snakker om på en måte kolliderer med det å skape en historie sammen. Fokuset havner på meta-planet, i stedet for på historien i seg selv. Når et spill ber meg tenke taktisk og spille for å vinne, og å stole på at spillet skal lage en god historie ut fra mine taktiske valg, da forsvinner litt av moroa med å improvisere og leve seg emosjonelt inn i en historie for meg.
Gammel 11/02-2008, 21:53
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Dette er den klassiske misforståelsen som regjerer her på forumet.

Dette spillet befinner seg allerede et stykke utenfor rollen du styrer. Man forteller fra en tredje person om sin gladiator. Man har en side, og man beskriver hvordan denne maltrakterer sin motstander. Om resultatet er skadelig eller avgjørende for fighten så triller man en terning.

Dette er elementene i et konkuranse spill.

derimot fortelles det ingen historie her. Det beskrives en voldsorgi, ja med sort humor, men det fortelles ikke en historie. Dette argumentet om å fortelle en god historie i felleskap som et mål i seg selv ble brukt av Håken da han lagde Kruttrøyk. Men akkurat som der har man ingen strukturer for å lage denne historien.

Man har ingen struktur eller metode for å lage spenning i kampen. Det vil man få ved å legge konkuranse aspektet inn i spillet. Det er den eneste måten jeg kan se at man kan få noe som helst engasjemang i gladiatorene eller kommentatorene. For nå er de pappfigurer. OG enten du tror meg eller ei så er engasjemang et kriterie for å lage en epennede historie.

Dette er og blir en voldsonani.

Man kan for eksemple legge i den lille vurderingen at jo lengre man drøyer det før man setter inn dødstøtet jo mer poeng bygger man opp. Men da risikere man at motstanderen prøver å sette dødstøtet inn først. Og dør gladiatoren så taper man jo alle poengene.
Poengene kan gå til kommentatoren og så kan man føre disse i en tabell over screen-rating. Blir screenratingen for lav så får kommentatoren sparken (ergo du mister rollen din). Eller man kan ha turnering i arcon-pubben.

Dette er et lite grep, men det vil skape en helt annen dynamikk i spillet.

Og metanivået som du er så bekymret for er faktisk minimalt lite.

Hva om man burker en kortstokk. Og texas holdem. Tre kort på bordet, to i neven. Hver runde du ikke går for strupen får du trekke ett kort på hånden. Når du går for strupen, da spiller du den beste hånden du har.

En annen idee som vil forandre dynamikken.

Og by the way snakker jeg ikke om en konkuranse som skaper en historie som en bieffekt. Men at man forteller en historie imens man konkurer. Jeg hadde to venner som gjorde dette i dagesvis med Vampire-kortspillet.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 21:54
Kaia Kaia er offline
Medlem

"Dere spiller Siste utveis meget populære kommentatorer, kjent for heftig omgang med
kvinner, dop og botox."

Siste utvei er eit originalt og gjennomarbeida spel som eg ikkje umiddelbart fekk lyst til å spele, men det å vere fluge på veggen når det blir spelt hadde ikkje vore meg imot... Det er sikkert moro å spele det med publikum, og med to verbale mitraljøser i rollene som kommentatorane. Det vil nok ha litt høg terskel for deltaking, men ideen er kul.

Eg likar humoren og syns at språket er godt. La blodet flyte...
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:01.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia