Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22/05-2008, 17:34
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Innkjøp av brettspill

Republic of Rome er ganske hardcore. Jeg syns det er altfor slitsomme regler. Hyperion-pampene elsker det.
Gammel 22/05-2008, 20:17
Kristian A Bjørkelo sin avatar
Kristian A Bjørkelo Kristian A Bjørkelo er offline
Medlem

Standard Re: Innkjøp av brettspill

Arkham Horror,
FTW FOR SVARTE
http://www.fantasyflightgames.com/arkhamhorror.html
Svar med sitat
Gammel 22/05-2008, 21:05
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Hildea Vis post
Den viktigste svakheten er at spillerne stemmer over hvem som skal få seierspoeng (dvs. man stemmer over hvem som skal få forskjellige politiske verv, og hvem som skal få med seg en hær for å banke gallerne, kartagerne eller andre skumlinger, men det er dette som gir seierspoeng).
Det er jo nettopp dette som er noe av det som gjør spillet bra! Men nei, det er ikke et spill man bare setter seg ned og spiller litt. Det er et stort, tungt og spennende spill. Forøvrig ikke i salg nå om dagen uansett da. Med mindre man skal ta seg en tur på eBay e.l.

Sist endret av SirGalrim; 22/05-2008 kl 21:08
Svar med sitat
Gammel 22/05-2008, 21:16
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Ellers vil jeg anbefalle:
Spill som passer alle og er enkelt å sette seg inn i: Tsuro
Litt mer kompliserte småspill: Trans Europa, San Juan
Samarbeidsspill: Shadows over Camelot
Strategiske brettspill: Puerto Rico, Age of Empires III, (muligens også Through the Ages: A Story of Civilization, men jeg har ikke fått testet det nok enda)
Lei tenke-brettspill: PitchCar
Gammel 22/05-2008, 22:09
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Ticket To Ride synes jeg bare er en kjedelig versjon av Railroad Tycoon - som faktisk er skikkelig morsomt. For min smak så passer kompleksitetsnivået veldig god, og i togspillsjangeren legger det seg elegant mellom overenkle (og kjedelige) Ticket to Ride og overkompliserte Age of Steam (som jeg riktignok ikke har spilt).

Ellers må jeg på det sterkeste vise min motstand mot tidligere nevnte Republic of Rome-uttalelser. RoR er et fantastisk taktisk spill som jeg synes balanserer samarbeid og individuell kniving bra.

Andre ting jeg synes er bra: Caylus, Tempest, Puerto Rico, Bohnanza, Carcasonne, Shadows over Camelot og sikkert en haug med andre spill jeg ikke kommer på. Alle spillene jeg nevnte (untatt RoR) kan du stort sett ta med venner som ikke har spilt stort mer enn ludo på uten at de blir firkanta i øynene.

Sist endret av Vokteren; 23/05-2008 kl 07:32
Svar med sitat
Gammel 23/05-2008, 00:39
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

BT, bli med hardcore-pampene på RoR et par ganger så vil du nok få sansen for det. Du er jo sånn politisk aktiv sosialdemokrat, så jeg kan egentlig ikke tenke meg noe annet enn at det vil treffe midt i blinken. Å spille det med folk som ikke kan reglene er drepen, men å være ny i en gruppe med de som kan alt er fortreffelig, for da blir alt forklart underveis og så sitter det. Man må bare regne med å tape de første par gangene.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 24/05-2008, 12:04
Ole Riksaasen Dahl Ole Riksaasen Dahl er offline
Medlem

Det er flere ting å ta hensyn til ved innkjøp av spill, de senere årene er det særlig fire aspekter som er viktige for meg:
1) i hvilken grad er det mulig å få med "vanlige" folk på dette spillet?
2) i hvilken grad gir det en strategisk utfordring slik at ikke bare den med mest flaks vinner?
3) hvor raskt kommer man i gang og hvor lang tid tar spillet?
4) kan man drikke øl når man spiller dette spillet?

Jeg har kommet frem til at for å oppnå mest mulig glede med et spill, må det er vær mulig å spille det med flest mulig mennesker uen at de må være hekta på spill. I tillegg bør det være slik at den beste spilleren vinner, og ikke den med mest flaks. Men selv Michael Schumacher hadde jo flaks, så litt bør det være.

Skal man ta punkt 3 og 4 med i beregningen, mener jeg at Risk er en sikker vinner. Her kan man rølpe, rape, bckstabbe, rulle terninger og ha det gøy, men ofte vinner den beste spilleren til slutt.

Dersom man skal spille uten øl, anbefaler jeg Formula dè, det er et kjapt racerbilspill, det er visst turnering i det på Arcon. Dette spilte jeg og min kone hver kveld på bryllupsreisen, mens jeg kune har fått henne med på Risk en eneste gang.
Svar med sitat
Gammel 24/05-2008, 15:31
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Innkjøp av brettspill

Jeg vet ikke om det er foreslått ennå, men Cosmic Encounter er ganske bra, det er et av de få brettspillene jeg liker.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 24/05-2008, 17:05
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

(RoboRally er forresten vanvittig morsomt. Så er det sagt)

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 24/05-2008, 20:07
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Tempus av Martin Wallace, en svært enkel versjon av civilisation bare på en liten øy, tar ca 45-60 minutter, ingen terninger men forbausende mye gøy. Enkelt å lære.

Attika, man skal legge ut bygninger (brikker) og målet er å lage serier og få ut alle dine bygg evt koble sammen to tempel før motstanderen. Svært enkelt og passer fint for folk som ikke er vant til kompliserte brettspill. tar 35 til 50 minutter.

Princes of Florence her er det mange strategiske valg og auksjoner som gjør det litt mer komplisert enn de andre, men det bør være overkommelig selv for ikke-gamere tar ca 60 -70 minutter, litt mer om du må lære reglene.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia