Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/01-2009, 23:12
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard Sv: Agricola? det beste siden nybakt brød?

Sitat:
Opprinnelig postet av BT Vis post
Moralen er uansett at begge er nice.
Word. Beste siden nybakt brød.
Gammel 13/01-2009, 08:21
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

jepp,
med ferskt smør på ...hmmmm...

Men det har en god del variasjon i seg siden man får 7+7 kort , occupations og minor improvments(må bare prøve draft versjonen en dag) og de kortene gir mange muligheter til å forbedre situasjonen sin og i noen tilfeller påvirke andre spillere.

Ikke sikker på hvilken av de to spillene som har størst usikkerhets moment egentlig men jeg liker den relative regelmessigheten som de 14 runde kortene gir.

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 14:11
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

si meg, hva slags strategi foretrekker du?

Fordi det er så mange forskjellige occupations og minor improvments, og man har tilgang til forskjellige roller avhenging av hvor mange spillere en er så har jeg ikke enda utviklet noen "patent" og det vi i all hovedsak veksle mellom to grunn strategier så vidt jeg kan se, nemlig dyr eller korn/grønnsaker.
Det er også mulig å oppnå mye med en kombinasjon mellom minor/major improvments, occupations og noe gårsdrift ved siden av for å fø folka dine og unngå minus poeng.

Men jeg heller til en mer rendryket strategi, kønn eller djur...og litt annet.

Har dere et eller flere favorit kort?

Og en favorit strategi?

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 14:59
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av sunszu Vis post
Har dere et eller flere favorit kort?

Og en favorit strategi?
Tja, å ikke stresse så mye i starten er lurt.

Så er jeg glad i å få cooking hearth tidlig for å være sikret mat.

Av kort liker jeg de som gjør at du får ekstra ressurser, helst når motstanderne bygger eller lignende.
Svar med sitat
Gammel 18/01-2009, 21:58
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Følger opp forrige post. Jeg liker:

- Kort som lar deg få flere jorder (plogen som lar deg ploge flere av gangen, eller kort som gir deg et jorde på andre måter)

- Kort som gir deg ekstra tømmer (Must uansett, både for å bygge ut huset og få inngjerdinger)

- Kort som gir deg ekstra dyr/grønnsaker. Seierspoeng og mat ftw.
Svar med sitat
Gammel 19/01-2009, 16:04
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

nice

jeg hadde en fin kombo i forrige uke med et kort som gav meg mat for å ha sauer og et annet som gav VP for hver tredje sau på slutten av spillet.

Ser man en slik kombo, og gjerne med en occupation eller to også så bør man gå for de tror jeg.

- Fred
Svar med sitat
Gammel 19/01-2009, 16:10
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Jeg liker også best å spille draft, at man får utdelt minor improvements og occupations, velger seg en av hver og sender videre til neste spiller. Da unngår man at noen får tilnærmet ubrukelige eller supre kombinasjoner på pur flaks.
Svar med sitat
Gammel 19/01-2009, 23:57
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Ja! Det vil jeg prøve

Men gruppene jeg spiller er spillet så nytt vi enda ikke har hatt et fullt bord med spillere som har spilt det minst to ganger.

Skal prøve det så snart jeg kan.

Du har dessverre helt rett i det du sier om flakse komboer.

- Fred
Svar med sitat
Gammel 21/01-2009, 13:14
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

argh...min verste runde Agri så langt i går...med 30 poeng mot neste på 32, 38, 50+.
Men, jeg tror ihvertfall jeg vet hva jeg gjorde feil.

Har tenkt litt på hvordan bringe Z deck'en inn i spill og gjøre det rettferdig.

Hva med at man trekker om hvem som skal velge hvilket ene Z kort man får først? Tidsbegrensning på si 2 min.
Deretter er den som måtte velge Z kort sist den som er første spiller og får ta første aksjon (og i motsatt rekkefølge for resten).
Og naturligvis, de andre occupations man får er to tilfeldige fra I,E og K eller en 6 korts draft. Eventuelt en 9 korts man velger seg 6 fra.

Hva får man først? Z eller de andre? Godt spørsmål, men jeg ville likt å se den først.

- Fred
Svar med sitat
Gammel 11/02-2009, 12:19
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Spilte Agricola i går sammen med bl.a Anders og Are, med Thomas Refsdal som instruktør og medspiller og likte det veldig godt. Thomas tok seg selv ut av konkurransen og bygde feriebolig slik at han mista siste runde. En ting jeg la merke til var at jeg fra og med andre fase begynte å ligge bakpå med mat og at siden det var første spill ikke kunne se hvor godt jeg lå an i forhold til mine konkurrenter. Jeg greide å ha nok mat, men måtte ta actions i tillegg til minor improvements og kjøkkensted med slakting av sau. Jeg hadde bl.a Yeoman Farmer som gjorde at jeg ikke fikk minuspoeng for annet enn tigging og åpne felt, noe som gjorde at jeg kunne slappe litt av og ta ting som de kom. Tror allikevel at jeg hadde alle ressurser og jeg fikk ingen minuspoeng. Av oss som ikke hadde spilt før så greide jeg å vinne. Dette mye fordi jeg greide å få ekstra familiemedlemmer en god stund før de andre (rett etter at Thomas fikk dem). Dette gjorde meg riktignok litt panisk i matvaresituasjonen av og til, men det gikk greit. Alt i alt synes jeg det var morro og vil gjerne prøve det en gang til.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia