Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Brett-, Kort- og Miniatyrspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/03-2012, 15:21
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Ora&Labora, har Uwe gjort det igjen?

Hei,
har omsider gått til anskaffelse av Ora&Labora.
Men ikke fått prøvespilt det enda.
Idag brøt jeg omsider ut brikkene og skal ned å skaffe sleeves etterpå.
Spilt test på Ares Bislet i ettermiddag og ny runde på Ares Blinderns åpning i morgen regner jeg med.

Har du testet spillet?
Er det som Le Havre, bare bedre?
Hva synes du?

- Fred
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 27/03-2012, 10:41
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Standard Sv: Ora&Labora, har Uwe gjort det igjen?

Da har jeg fått testet spillet så vidt (og med en klar sisteplass å vise til )

Joda, det hadde klart slektskap til Le Havre.

Du bygger bygninger for VP og for å kunne foredle de tosidige resurss markørene.

Periodisk er det en egen fase der man bygger en av spesial bygningene (en settlement) som man må ha for å utnytte poengene fra bygningene rundt.

Resurss hentingen hadde en flott ide.
Se for deg et solur med 13 "timer". Hvert trekk er en "time" og man skal rundt "uret" to ganger. I midten av dette uret er det en "viser" og innenfor pekeren er det en tallrekke, fra 0,2,3,4,4,5,5 osv men ikke helt symetrisk tror jeg...
I hvert trekk tar start spilleren (som går på rundgang) den første og siste aksjonen. Alle de andre tar en aksjon.
Alle resussrene en kan ta ligger på feltet for 2 første trekket og når en spiller henter sau feks flyttes den markøren inntil "viseren" i 0 feltet.
Da får spilleren som gjorde det like mange pappbrikker med bilde av en sau på og hva den er verd i mat pr stk, 2 i dette tilfellet.
Foredlet blir sauen til en steik verd 5 mat.
Nå er det kun mulig å velge joker brikken for andre spillere for å få sau på vanlig måte.
Når alle har tatt sine aksjoner flyttes "viseren" vekk fra varene på "soluret" så alle varene blir mer verd neste trekk. Nifty!

De fleste av aksjonene en tar for å hente ting bruker opp en av de to vanlige meeplene en har. Som setter på ens egen spillebrett i et hus.

Man har også en tredje meeple som ser helt anderledes ut. Den har fordelen at om en skal bygge en bygning som aksjon så får man love å sette den på bygningen og utføre handlingen bygningen har. Så der får man en slags bonus aksjon og kan være kritisk for å lykkes i spillet. Jeg bommet på det en gang og det kostet meg minst 5 poeng og en tapt aksjon. Hadde tapt likevel men gå ikke glipp av denne fordelen om du kan unngå det!

Nøkkelen til å lykkes med dette er at hver gang du bruker en meeple så sitter den fast til du har brukt alle tre og da kommer de tilbake til bruk etter trekket er ferdig.

Viktig moment!. Du kan bruke andres bygninger for en pris, 1 eller to penger til den spilleren, eller en vin til banken.
Men, isteden for å bruke din meeple så bruker han en av sine.
Det gjør at han sykler gjennom sine meeples raskere men kan blokere han ganske så mye.

Hva annet? Jo, man starter med et startterreng som har et par myrfelt og skogfelt på seg. Når du henter tre for bygging/brensel eller torv for brensel så bruker du også opp et av de feltene.
Du kan og bør bygge mer terreng rundt start området ditt. Det koster penger. Mer og mer etterhvert som spillet går.

Varene tilgjengelig er :
Penger, også mat, på baksiden er det noe jeg ikke husker akkurat nå.
en 5 penge er verd poeng og på baksiden finner du kirkesølv som er åtte poeng.
Druer som kan bli til vin, de er verd mat og poeng.
Tre som også er en brensel, som blir til bøker, de er verd poeng.
Peat(torv) som også er to brensel, de blir til kull som er tre brensel.
Leire, som blir til krukker som er verd 3 poeng.
Kornaks, som kan gjøres om til strå når som helst. Strå som også er en halv brensel.
Sau som er to mat, og rafinert blir til 5 mat.

Korn kan males opp til mel eller som såkorn.
Mel er en mat og kan bli til brød som er tre mat.

Grunnstrategien er å bygge settlements og gode bygninger rundt de og eller score så mye poeng en kan der de er å finne.

Det er mulig å bygge et "wonder". Men de koster så mye at de kanskje ikke er en mulig strategi for å vinne. Jeg må da naturligvis teste den neste gang .

Spillet har to varianter.
Irland og Frankrike.
Frankrike som jeg har forsøkt har vin. Irland har ikke.

Alle bygningskortene har en side for å bruke de i frankrike versjonen eller for irland versjon.

Hvordan er din erfaring med spillet?
"The course of history is determined not by battles, but by the actions of the individual. The strongest city at its most basic level is a collection of individuals. Their dreams shape the years to come. If there is any lesson to be learned from history, it is that all too often the fate of entire realms rests upon the actions of one person. In that dire moment of uncertainty, that person's decision, can unwittingly change the world. One never knows who that person is.” A prologue shortened.
Svar med sitat
Gammel 27/03-2012, 14:35
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

praktisk hjelpemiddel for resursshåndtering på denne nettsiden:
http://www.boardgamegeek.com/filepag...rce-board-v1-2
Svar med sitat
Gammel 27/03-2012, 20:51
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Testa det sist søndag, og ble spilt skjorteløs! Spillet er morsomt, selv om det er et spill som skiller stort mellom de som kjenner det fra før, og de som ikke kjenner det (litt som Agricola/Caylus; du er ikke flink i dette første gangen).
Gammel 28/03-2012, 00:39
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Sant Tomas, det er litt tøft å komme inn i men ikke like nådeløst som Agricola og Le Havre med sine feed phases.

I kveld prøvde vi det igjen med en ny spiller og en som hadde sett litt på + to andre gangs spillere.

Det ble seier til moi med wonders strategi. 217 poeng. Men det er vist nok ikke rekordhøyt på noen måte.

Men "kun" 20 poeng foran nr to. Nybegynneren til strategispill av denne typen generelt gjorde det ok egentlig, 165 poeng mot mine 135 i første forsøk.

En av hovedårsakene til at jeg lykkes var at jeg fikk priory som gjør at man kan bruke et felt en prior står på allerede.
Takket være det fikk jeg vin mye tidligere og et wonder mer enn jeg kanskje skulle hatt.

- Fred
Svar med sitat
Gammel 4/04-2012, 00:28
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

Forsøkte to spillers versjonen i helgen og den var litt anderledes.

Den later ikke til å ha en normal avsluttnings tidspunkt. kun at den går inn i slutt fasen når den siste stabelen med bygninger kommer inn og spilles til kun en bygning er igjen.

I dag fikk jeg forsøkt Irland versjonen for fire på Ares Blindern.
Fikk rund juling Gratis til nybegynneren Erik som scoret 223 og fikk andre plass. Store bygninger selv om man ikke bruker de er vel verd å kjøpe. Spennet i poeng kom: 180, 194, 223 og 241.

Irland er veldig forskjellig siden det er ingen wonder bygning før i siste bygnings fase. Kun jeg laget whisky på brygge måten. Alle andre klarte seg med en og en på bygninger og cash up front om de brukte andres bygninger.
Men bygget som tillot å bruke ubygde bygg var gøy
Svar med sitat
Gammel 23/04-2012, 09:22
sunszu sin avatar
sunszu sunszu er offline
Medlem

spillet har et kjennetegn med "the usual suspects" som ikke er like bra.
Det tar nokså lang tid å spille.

Lengste vi har brukt var over 4 timer (!).

Men det lar seg spille på betydelig mindre tid heldigvis.

Så beregn tid om du har med nye spillere. Minst 3 t vil jeg si.

- Fred
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia