Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/08-2012, 07:53
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Hvor lang tid tar det å lage et norsk rollespill?

Fra man starter på et spill til det er utgitt kan det gå ganske lang tid, er min erfaring.

Draug tok ca 4-5 år. Jeg søkte om penger fra Tomas basert på et førsteutkast skrevet i 1999, tror jeg, og boka ble utgitt i 2004. Mye om og men underveis!

Itras By - hvor lang tid tok dette fra konsept til utgivelse? 5-6 år?

Fabula - boka kom ut i 1999. Jeg husker Tomas snakket om noen tidligere inkarnasjoner den gang jeg jobbet på Dreamlands, men... når startet jobbingen på dette, da?
Gammel 8/08-2012, 14:02
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Hvor lang tid tar det å lage et norsk rollespill?

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Itras By - hvor lang tid tok dette fra konsept til utgivelse? 5-6 år?
Sju år, temmelig nøyaktig. Første post på Itras by-gruppen jeg lagde på Yahoo til formålet var 3. november 2001. Spillet ble lansert under Arcon i 2008.

Nå var jo ikke dette sju år med intensiv jobbing. Mer etter skippertaksmetoden - periodevis. Hadde vel særlig en innspurt da jeg suste rundt i Sør-Amerika. Husker jeg satt i Brasil og hacket på manus. Tror det var parallelt med at Martin fikk tak i Thore.

Skriver mer om arbeidsprosessen her.

Noen ting fra arbeidsprosessen:

3. november 2001: Første post på Yahoogruppen
Juli 2002: første konsulentuttalelse fra Tomas
Juli 2002: oppstart av testkampanje
August 2002: Støtte fra Trafo: 6000
Februar 2003: Støtte fra Solofondet: 10.000
2003(?): andre konsulentuttalelse fra Tomas
2003: Itras by settes opp på Arcon for første gang
november 2004: testkampanjen avrundes. Spillet har vært under løpende utvikling i perioden vi har spilt.
2005: Sendte manus til Damm. Hadde møte med forlaget, uten at de slo til. Fikk konsulentuttalelse.
2005: Sendte manus til Aschehoug. Fikk konsulentuttalelse. Ikke noe møte, så vidt jeg husker.
Sommeren 2007: skrev gjennom manus på nytt i Brasil. Martin kommer på ideen med å søke Kulturrådet om støtte til å utgi et scenario illustrert av Thore (?). Jeg foreslår å søke om støtte til utgivelse av selve spillet istedenfor.
2008 (?): Støtte fra kulturrådet til utgivelse: 47.000
Sommeren 2008: Lansering på Arcon (egenutgivelse på Kolofon)
Svar med sitat
Gammel 8/08-2012, 14:46
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Er man få om arbeidet tar det lang tid ja, det merker jeg. Motivasjon er lettere å holde oppe hvis man kan dele om arbeidet.

Jeg tror, for å virkelig lykkes, bør flere forfattere slå seg sammen, og arbeide om en setting og regelsett, man brenner for å arbeide mot et felles mål.

Se på svenskene, Drakar och Demoner, Mutant, Coriolis, Svavelvinter bare for å nevne noen. Hvorfor kan ikke vi få til noe lignende her?

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 8/08-2012, 15:14
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Vel, hvis jeg skal snakke av egen erfaring, så tar det lengre tid enn jeg skulle ønske. Nå har jeg jobbet med Vandrerne siden 2007 (Oi, 5 år allerede....), og har etterhvert merket at tempoet sakte men sikkert synker.

Jeg tror mye av det ligger i det Kjetil nevner: At jeg jobber med det alene. I starten fikk jeg en del drahjelp her på forumet, mens spillet ennå var ferskt i minnet etter R.I.S.K., men det har jo hele tiden vært et ganske utpreget enmanns-prosjekt. Når jeg i tillegg, etter å ha hatt en del positive samtaler med et forlag underveis, ikke klarte å overbevise dem om at spillet burde gis ut så fort som mulig, så har motivasjonen uteblitt litt. Jeg kjenner ennå skapertrangen og skrivelysten, men mangler den gnisten som trengs for å få noe ned på papiret (eller skjermen, da). At jeg heller ikke spiller noenlunde jevnlig (en gang annethvert år, kanskje) bidrar ikke akkurat til å holde flyten oppe.

Jeg skulle nok på mange måter ha ønsket meg en samarbeidspartner, en å spille på, drodle med og kaste ideer mot. Men jeg tror kanskje enda mer jeg trenger en slags "redaktør", en som kan holde oversikt over hva jeg skal gjøre framover, som kan etterspørre tekstbiter, som kan pushe meg videre mot målet. Jeg trodde jeg skulle klare det alene, men pushingen har etterhvert kommet veldig sporadisk, og i korte støt. Det er mulig jeg rett og slett er for mye "entrepenør": god til å sette igang, men dårlig til å fullføre.

I alle fall: Det tar tid å lage (/få utgitt) et norsk rollespill. Jeg var muligens for ambisiøs i starten, og merker effekten av det nå, slik at jeg heller burde ha satt meg et nøkternt mål for så å ta en eventuell oppgradering som en bonus. Jeg vet ikke. Matthijs etterlyste for lenge siden (på Twitter, tror jeg) en CMS for forfattere. Jeg likte tanken, selv om jeg aldri klarte å mønstre energien til å se på praktisk utførelse av det. Men, det er mulig det er noe slik spill-Norge trenger? Et sted der man kan sende inn stoff, få tilbakemeldinger, og jobbe videre mens andre følger interessert med? Der tror jeg kanskje forum-formen ikke klarer å fange opp alle aspektene ved det kreative.

Dette ble mer et blogginnlegg enn et svar, men ta det for det det er.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 8/08-2012, 19:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Startet med Fabula i 1995, som et spill jeg brukte med unger på SFO. Men jeg fikk ikke ideen til å selge det gjennom et forlag før i 1998, og da tok det ett år.

Nå har jeg rotet lenger med den andre utgaven, men det har nok mer å gjøre med at jeg ikke har det travelt, og vil at en god del detaljer skal være fullstendigt avklart før jeg sender det noe sted for vurdering. Det vil jo bli den endelige utgaven av Fabula. Når den først er utgitt (med ei spillerbok, ei lederbok og ei bok med Fabulaens verden), skal jeg bruke all mi skaperkraft på å lage moduler. Regner vel med at det skal gå ett år eller to til før jeg gir ut det nye Fabula-trekløveret.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia