Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/08-2012, 19:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Talking Alvene

Jaja, ikke mye pause å få ...

- neste uke braker det løs igjen, med nye grupper og en helt ny setting: alvene!

Her er beskrivelsen fra nettstedet for mine regulære "vinterspill":

*
ALV
*
I år skal vi spille alver i de dype skogene på kontinentet Auroma. Det blir nok noe anderledes enn de spillene dere har spillt før, for her skal vi leke oss med en litt fremmed kultur. Men gøy blir det!

Alvene er skogfolk, mennesker med et litt spesielt utseende. De har spisse ører, og tatoverer seg med grønne mønstre over hele kroppen, inkludert ansiktet. Øyehvitene blir farget grønne fra barnsben av, og ytterklærne lages helst i grønne, gule og brune nyanser. Noen få alveklaner kler seg i grånyanser; de som bor i avsidesliggende fjelldaler. Innerklærne er mer fargesprakende, med broderte mønstre som sier mye om hvem alven er, hvor hun er fra, hvilken slekt hun tilhører, og hvilket totemdyr hun har. Sammen med tatoveringene er innerklærne et sterkt signal om alvens sjel.

Alle voksne alver har et totem; et åndedyr de har mystisk kontakt med. Ingen alv regnes som en voksen før den får ei totemånd. Unge alver uten totemånder kan ikke ferdes aleine i skogen. Det er for farlig. Det er umulig å leve i de dype skogene uten å ha ei totemånd til å vokte seg. Skogdypet er fullt av tabuer, og den som ikke får varsel om et tabu kan lett skades av det …

Alvene har mange og mektige nasjoner, men de er ikke så folkerike som “flatfolket” (rundører, borgnaut, hoggere). De ledes tradisjonelt av mektige matriarker (dronning), men også patriarker (konge) kan styre en nasjon. De har gjennom mange generasjoner vært i krig med flatfolket, og har en lang lidelseshistorie knyttet til disse krigene. Fredspakter som er inngått er stadig blitt brutt av flatfolket, som generelt er langt mer svikefulle enn alver. Flatfolk har ingen sterk æreskodeks, så man kan ikke stole på dem.

*

Alvenes ærekodeks gjør at samlivet deres er godt, og skaper sterke fellesskap.

- Alven bryter aldri et ord som er gitt. Tar du en alv i hånda på en enighet, vil hun holde avtalen deres til hun dør.

- Alven løfter aldri våpen mot trær og mennesker. Skogens barn er hellige. både mennesker og trær er barn av den store skogånden.

- Alven avbryter aldri en sangerske eller kveder. Sangen og sagaen er like virkelig som verden. En avbrutt sang er en skadet og ufullbyrdet virkelighet.

- Alven dreper dyr, men gir alltid en del av dyret tilbake til åndene, og viser respekt for sitt bytte. Dyret er gitt menneskene som en gave, ikke som noe vi har krav på.

- Alven kjenner åndene, respekterer dem, og ber til dem. En villfaren sottånd, som setter seg i kroppen til et menneske, er like verdifull som det syke mennesket. Begge må reddes for at en helbreding skal være vellykket. En totemånd blir æret. Tabuånder blir sett og tolket, og lekt med om man får nøkkelen. Og de store åndene for landet (Dadama), folket (Gogyma) og natten (Mammetum) blir påkalt i riter som styrker alvenes fellesskap, med hverandre og skogen.
*
Gleder meg til dette!

Dere kan forresten finne mer stoff om alver på nettstedet. Der ligger info om alvenes nasjoner, deres kultur, og de forskjellige rolletypene.

Alle inspirerte forslag om nyforming, scenarier og kulturelle særtrekk mottas med takk!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 22/08-2012 kl 19:23
Svar med sitat
Gammel 22/08-2012, 19:57
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Alvene

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post

- neste uke braker det løs igjen, med nye grupper og en helt ny setting: alvene!

Her er beskrivelsen fra nettstedet for mine regulære "vinterspill":
Hvor mange spillgrupper har du egentlig gående samtidig? Skjønner ikke at du har tid Eller er noen av dem betalte?
Gammel 22/08-2012, 20:26
Medlem

Fire grupper i fjor. Muligens fem eller seks i år. Alle betaler (bortsett fra sønnene mine da, selvsagt). Det blir fra 700 til 1400 kroner spillingen. Mye jobb, men masse moro!
Gammel 23/08-2012, 17:39
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Skulle likt selv å kunne levd på å vært spillleder - kunne likt å hatt så mye gående selv.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 23/08-2012, 18:41
Medlem

Det er kjekt, ja! Og lett å få til, egentlig; du går og snakker med noen på en eller annen skole, får låne klasserom, ber om å få sende ut noen flyveblad til unger i 5-6-7 klasse, og så kan du starte. Ta 150 kroner spillingen i starten, så tjener du 900 kroner med seks spillere i gruppa. Men fakturer for 8 eller 10 spillinger i gangen, slik at de binder seg til å leke litt lenger med deg. Det er sjelden unger vil slutte etter ti spillinger, så du kan bare fortsette å sende ut regninger, og spille, til sommeren kommer og tar dere!

Det er bare kjekt det!
Gammel 23/08-2012, 20:48
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Noe instinktivt i meg sier at å ta penger for å være GM for en gjeng unger er galt, men så tenker jeg på fotballtreninger, gitar og pianotimer, og alt annet foreldre betaler for. Det er jo helt strålende at tilbudet er der. Skulle gjerne gjort det selv.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/08-2012, 21:02
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Syns bare det er fabelaktig at unger spiller masse rollespill! Med fare for å avspore tråden ennå mer, Tomas: er det mange av dem som blir spilledere senere?
Gammel 23/08-2012, 22:37
Medlem

Tar det om barn og spilledelse i egen tråd.

Har noe å gjøre med alvene før spillene starter neste uke. Har tatt ned rolletypene fra nettet, og sitter med lupe og samkjører de med de nye tingene som er gjort med Fabula siden de ble postet. Det er litt jobb, men det betyr at nok en del av spillet og settingen blir oppdatert til det nye Fabula.

Og det kan jeg leve med ...
Gammel 26/08-2012, 23:53
Medlem

Gøyalt! Det å ta tak i gamle greier, og skjerpe dem, er alltid like gøy, når man får det til, og ser at det blir sååå mye bedre!

Har nå utvidet det opprinnelige antallet alve-rolletyper fra fire til ni, og ser at de gir et godt bilde av alvenes samfunn og kultur. Og det ser spennende ut!

Visste ikke at jeg hadde så mange alvetegninger liggende i mappene mine, samlet på diverse nettsteder gjennom flere år. De er uvurderlig inspirasjon når jeg nå skriver om alvene. Og inspirasjonen er overveldende sanselig og sensuell! Tydelig at mange tegnere/malere får utløp for mine mest sensuelle fantasier når de tegner alver ...

Dette blir heftig å spille!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 26/08-2012 kl 23:54
Svar med sitat
Gammel 28/08-2012, 21:03
Medlem

Ser at det går mot et dypdykk i åndenes natur og sammensetning i Fabulaens verden denne høsten. Det har sneket seg inn mer og mer ånder i verdenen de siste årene, nesten av seg selv, og det er noe som fungerer veldig bra. Det er med på å gjøre villmarka til et levende og pustende og omskiftelig sted, som vanlige mennesker gruer seg for å ferdes i.

Nå skriver jeg alvenes kultur, og knytter dem tett til åndene. Det gjør at jeg må tenke gjennom og definere masse om disse vesenene som jeg ikke har gjort før. Som vanlig er det flere hensyn å ta, ikke minst hensynet om å holde på en enkelhet/gjennomskinnelighet som lar spillerne ta fatt i elementene og bruke dem kreativt. Men samtidig tror jeg at åndene skal være lederens litt spesielle verktøy, for å skape spenning og skrekk, og en følelse av krefter utenfor fornuftens kontroll ...

Elsker virkelig å dykke ned i dette materialet, og forme det med tanke på å gi spillerne den sterkeste opplevelsen av en pustende villmark.

Og jeg gleder meg til å se om jeg makter å forme det slik jeg håper, slik at vi får spille i noe som er "anderledes", men som likevel gir gjenklang i dypet av oss selv (dyret, mørket, skyggene, sensualiteten, instinktet, det kaotiske -flytende - farlige).

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:45.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia