Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1/06-2009, 03:43
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Bøker til inspirasjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Andraax Vis post
Ørnulf Hodne har skrevet en ny bok: Trolldom I Norge. Den tar for seg trolldom og magi her til lands fra før-norrøn tid og fram til i dag.

Anja: En bok for deg?
Den må opp på lista, ser ut som linken til en av de andre Hodne bøkene har råtna også. Skal fikse...

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica

Sist endret av Njordi; 17/09-2009 kl 09:54
Svar med sitat
Gammel 1/06-2009, 03:52
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Bøker til inspirasjon

Den står på innkjøpslisten min. Jeg har det meste annet av Norske bøker om magi. Takk for tipset, jeg har gledet meg til denne. Norsk trolldom er veldig intresang.

Jeg vet ikke om den er nevn med Volvehekser og Valkyrier av Stein Jarving er ganske bra når det gjelder Norske trolldomsmyter. Det er også en del legender og ting som kan være intressant i Dalua sin Magi og Hekseri, selv om denne egentlig er rettet mot moderne tid så er det en del om eldere ting også. Dog boken er dårlig lagt opp og flere kapittler faktig gjentas i boken, som i er trykket to ganger. Silver RavenWolf er hatet av det okkulte miljøet for å være fluffy, hun er fluffy men hun har noen gullkorn også, American Folk Magick er en av disse. Nå spør du sikkert hva har Amerikansk folke magi med dette temaet å gjøre. Vel dette magi systemet kom i fra Tyskland med invandrere i fra USA, det er der kalt Pow-Wow. Imidlerdid så kom samme magi systemet til Bergen med Tyske Handelsfolk og har hatt en enorm inflytelse på Norsk folke magi. Så ved å lese American Folk Magick så trenger man egentlig bare å oversette formlene til Norsk så har man omtrent akkurat det samme. Litt forskjell selfølgelig men veldig likt.

Mystiske Steder i Norge er en fantastisk bok som er fyllt med legender og folketro knyttet til forskjellige steder, den skan anbefales, den er skrevet av Ørnulf Hodne.

Mytekalender Vinter er en flott bok som beskriver en myte per dag, har er det mye å få inspirasjon av. Boken er skrevet av Terje Nordby.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 1/06-2009, 10:30
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Bøker til inspirasjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
Mystiske Steder i Norge er en fantastisk bok som er fyllt med legender og folketro knyttet til forskjellige steder, den skan anbefales, den er skrevet av Ørnulf Hodne.
Var klar over den, og nå er den på lista.
Hodne er forøvrig sjarmerende pålitelig, og har spytta ut en bok i året om norsk kulturhistorie siden midt på 90 tallet.

Sitat:
Mytekalender Vinter er en flott bok som beskriver en myte per dag, har er det mye å få inspirasjon av. Boken er skrevet av Terje Nordby.
Som i Mytekalenderen på P2?
Det programmet er jo kjempeartig. Men det er vel ikke først og fremst norske myter som blir presentert? Mer myter fra hele verden, kanskje med vekt på bibelske og vestlige myter.
Terje Norby var forøvrig forfatter for tv seriene om Tramteateret, for de som er gamle nok til å huske de. Pelle Parafins Bøljeband spiller nyyy bøljemusikk!

Svar med sitat
Gammel 2/06-2009, 18:55
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Bøker til inspirasjon

Det er vel ikke bare Norske myter, men det er en god del Norske. Jeg vet ingen ting om det programmet, jeg bare vet at jeg fikk en stor fet bok som heter Mytekalender Vinter til Jul eller var det en bursdag, noe slikt for noen år siden.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 18/12-2009, 11:53
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Bente Gullveig Alver er dansk og dr. philos og professor i folklorestikk ved Universitetet i Bergen. Hun har forsket endel på magi og trolldom og sånt.
I 2008 ga hun ut på *Spartacus forlag boken Mellem mennesker og magter - Magi i hekseforfølgelsernes tid.
Tidligere har hun også gitt ut Heksetro og trolddom. En studie i norsk heksevæsen. Den er fra 1971 og er nok bare å få tak på i antikvariater.

Svar med sitat
Gammel 26/12-2009, 19:56
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Torgrim Sørnes har skrevet boken:
Ondskap
de henrettede i Norge 1815-1876

Undertittelen sier vel det meste.
Boken tar for seg 36 kriminalsaker som endte med dødsdom og eksekusjon for 44 personer.

Svar med sitat
Gammel 28/12-2009, 22:43
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

En bok som jeg har hatt som pensum, som ikke er på listen, men som kunne vært det er Nils Giljes Heksen og Humanisten. Den handler om en av Norges mest kjente hekseprosesser, den til Anne Pedersdotter og putter den inn i en idéhistorisk sammenheng. Han skildrer spesielt godt forskjellen mellom den intellektuelle elites tro på omgang med Satan i motsetning til vanlige folks tro på "ond magi". Saken er på 1500-tallet, men emnet burde jo være relevant nok for denne tråden.
Gammel 14/01-2010, 02:06
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Denne er bare på svensk, og litt på den akademiske siden. Men varför inte?
Global historia från periferin
Norden 1600-1850

Skrevet av Leos Müller m.fl.
Den hørtes ihvertfall knasende interesant ut.

Sist endret av Njordi; 14/01-2010 kl 02:12
Svar med sitat
Gammel 29/01-2010, 01:33
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Norske pirater og sjørøvere er en liten bok på knapt over 100 sider, skrevet av Ingebrigt Hetland. Den har 12 korte beretnigner (fra 4 til 12 sider lange) som faller inn under overnevnte tema. Dette er ikke den definintive boken om dette temaet, men alle historiene ser ut til å være lett tilgjenglige og kan fort gi ideer og inspirasjon til rollespill. Historiene spenner fra 1300 tallet til 1814.
Pantagruel, 2008.

Jøss, den var allerede på lista, Hæ, hæ hæææh! Vel nå har jeg den selv, og kan anbefale den ihvertfall.

Sist endret av Njordi; 29/01-2010 kl 01:37
Svar med sitat
Gammel 29/01-2010, 02:55
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
En bok som jeg har hatt som pensum, som ikke er på listen, men som kunne vært det er Nils Giljes Heksen og Humanisten. Den handler om en av Norges mest kjente hekseprosesser, den til Anne Pedersdotter og putter den inn i en idéhistorisk sammenheng. Han skildrer spesielt godt forskjellen mellom den intellektuelle elites tro på omgang med Satan i motsetning til vanlige folks tro på "ond magi". Saken er på 1500-tallet, men emnet burde jo være relevant nok for denne tråden.
Da var den på listen.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Rollespill bøker og tilbehør på QXL EdgeV Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 0 10/06-2004 07:30
Intressert i å kjøpe gamle WoD bøker. Diacon Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 0 6/04-2004 23:27
Bøker til salgs. kUa Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 1 15/03-2004 23:17
Noen som vil selge bøker???? Gandalv Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 2 12/02-2004 13:02
Bytte av bøker elns? mrlee Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 3 27/12-2003 01:14

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:38.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia