Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7/10-2010, 10:47
duke_Qa duke_Qa er offline
Medlem

Standard Sv: [Strands of FATE] - Et GURPS for 2010-tallet?

Var vel en direkte måte å si at de følte at spilleren måtte "selge" karakteren inn i dårlige situasjoner for å få fate-points til positive situasjoner senere, i stedet for å gi RP-bonuser i XP'n til slutt.

Det føles vel at de mister litt av kontrollen over når de kan gå inn i en dårlig situasjon, men det er etter min mening bare positivt... Men det blir her brukt som om det er negativt. Det er vanskelig å prøve å forklare noen andres negative holdninger til noe når en selv er positiv til det, siden jeg ikke klarer å se hva problemet til spilleren er

edit: men vi begynner kanskje å vandre litt bort fra tråden, så jeg tenker det er nok sagt nå. Får vi SOF-bøker hit til lands?

Sist endret av duke_Qa; 7/10-2010 kl 10:48
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 10:52
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

...

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk

Sist endret av Andraax; 7/10-2010 kl 10:53 Begrunnelse: 20 sekunder for sent, svar var allerede gitt...
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 10:52
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Strands of fate er mer en selvpublish greie, så den må spesielt anskaffes av <outland o.l sjapper.

Synes likevel det er litt merkelig det der at de mener de mister kontrollen, siden det er nettopp det som er det motsatte FATE tilbyr - spesielt med tanke på at Fate poeng og erfarings poeng ikke har noe med hverandre å gjøre (med tanke på xp for rp bonus). Å spille strålende bra, eller ikke synes jeg ikke skal hverken gi eller trekke fra xp, handling i historie skal det, se derav at Fate har et annet erfaringssystem som skjer hver gang en større hendelse har tatt plass.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 11:43
Medlem

Ja jeg er enig med deg, det virker som et system som er mye raskere og lettere å lage karakterer i og å lage spesielle situasjoner som spesifikke regler ikke klarer. Ingen av oss har noen spesiell erfaring med FATE eller Fudge, men jeg tror nok at jeg har et halvfullt glass mens spilleren min har et halvtomt et.

Jeg er positiv til en todeling av RP/XP poenger, og er veldig glad i action-point systemer som spiller på dette fordi det lar både spillere og DM'er sette på ekstra trykk når det trengs/passer/er tøft. Jeg ser rett og slett ikke problemet med dette.
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 13:25
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Jeg har en tråd her på gjennomgang a Fate, ser ut som jeg skal fortsette på den nå.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 14:02
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

@Duke_Qa,

tror du vil få litt svar på problemstillingen din ved å sjekke ut Stæsj diskusjonen. Er overbevist om at det er gammel kondisjonering som skrur med spilleren du diskuterte med. (Ut i fra hva jeg kan utale meg om fra så langt på sidelinjen som jeg sitter).

Men jeg plukker opp klassisk skilpaddingvibber her.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 00:08
Medlem

Vil nok si at denne spilleren er veldig fornøyd med 3.5 og GURPS. Det er nok en tendens til "skilpadding", men folk er oppmerksomme på at dette ikke er en positiv ting og gjør sitt beste på å ikke bruke armor hele tiden ol.(men nåde den som går etter verdiene deres i d&d... Jeg tror en løsning der kan være å si "mister dere noe så skal dere få igjen verdiene senere, så lenge det ikke misbrukes".).
Det er nok gammel kondisjonering, men jeg tror at med et nyere system som er ganske enkelt å forstå så burde det være håp for at de skal forstå det.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 10:15
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: [Strands of FATE] - Et GURPS for 2010-tallet?

Det høyrest ut som om FATE kan vera eit FUDGE for 2010-talet, men knapt eit GURPS.

Utviklingslinja går vel GURPS -> FUDGE -> FATE

FATE verkar som eit spanande system for å regulera ei forteljing med, men GURPS appellerer vel mest til dei som (som meg) vart meir plaga av at AD&D var "lite realistisk", enn at det "stod i vegen for forteljinga".

Det å løna spelarane for å spela på ulemper, verkar for meg fullstendig overlegent å gje ein sum bonuspoeng for ulempen til å byrja med. Når GURPS gjorde det sistnemnde på åttitalet var det ganske revolusjonerande (Champions hadde vel gjort det fyrst?), og vart med god grunn imitert av mange, men no står det for meg som eit nedarva trekk ved systemet som har synt seg underlegent å løna spelarane for å ha og spela på veikskapar i rollene sine, men truleg er vanskeleg å kvitta seg med... GURPS-varianten fører til at spelarane vert straffa for å gløyma trekka sine, i staden for å verta løna for å bruka dei til å skapa handling - eit uheldig negativt fokus...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 11/10-2010, 17:56
Medlem

Kjøpte en PDF av SOF nå. Ikke kommet så veldig langt ute i det, men får ihvertfall rabatt på et eventuelt hardcover-kjøp, så det er ikke ille.

Helt enig med deg Martichoras på ulemper; det er noe som skal frem og gi bonuser, ikke noe som gir deg ekstrapoeng og GM en ekstra unnskyldning til å jakte på deg. Bruker man ikke ulempene sine foruten når GM husker at du har de, blir det feil.
Svar med sitat
Gammel 17/11-2010, 21:08
Medlem

For å bumpe litt, bøkene er tilgjengelig, fikk tak på to hardcovers. Jeg liker systemet veldig godt og har lyst til å prøve det ut, men vi får se om jeg klarer å finne nok spillere. Tørre tider i området, blir vel bedre når jeg kommer meg ned til Oslo igjen.

Men jeg tenkte jeg skulle spørre om vi har noen gode norske erstatningsord for Compel og Invoke? Compel er vel kort og godt at en gir fate-points* til noen for at de skal ta en ulempe eller rulle på nytt på et godt kast eller gjøre noe som kanskje ikke er helt positivt for de, mens Invoke er når man bruker fate-points* for å få bonuser eller rulle på nytt på et dårlig kast eller forandre på en situasjon slik at den er mer positiv for seg selv.

Personlig faller jeg imot "spiller på X-aspektet ditt/mitt/hans" som en invoke setning, men compels er litt værre "Jeg Spiller MOT X-aspektet ditt/mitt/hans", eller "tar X-aspektet...", "misbruker x-Aspektet", "vrir"... vanskelig den der.

*(Fate points er ikke alltid en del av compel/invoke, noen ganger er det gratis eller et persistent aspect man compeller/invoker og da koster/får man ikke FP)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
fate, rollespill, small press

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia