Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6/07-2012, 10:32
trellian trellian er offline
Medlem

Standard Sv: Drømmen om rollespill på Arcon

Sitat:
Opprinnelig postet av buddha Vis post
Det jeg ikke aner noe om er hvilke spill dette skulle være over 20 år etter at jeg fant MERP i hyllene på Avalon.
Hvis jeg forstår "problemstillingen" din riktig..

- Serenity/Firefly
- Battlestar Galactica
- Smallville
- Leverage
- Marvel Superheroes

Er de første som slår meg som spill som tar utgangspunkt i populære serier. Hvertfall hvis man kaller Marvel Superheroes "Avengers" eller noe annet som deler navn med populære filmer. Er vel faktisk det som er mest mainstream også..

Sist endret av trellian; 6/07-2012 kl 10:32
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 12:30
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Må ikke glemme The One Ring (det nyeste Tolkien-spillet).

Jeg tror det kan være smart å arrangere noen "gateway drug"-spill som Dread, Parsely og Fiasco; samt norske perler som Archipelago, Inntil vi synker og Det var ikke meg.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 13:17
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Gode ideer, syns jeg!

Å sette opp spill som er enkle å komme inn i, og som gir masse moro på kort tid, tror jeg er den beste måten å vise folk hva rollespill kan gjøre. Når de først ser det, har de et bedre grunnlag for å velge å bruke tid på rollespill (eller ikke).

Syns det er bra at vi fortsetter å snakke om rollespill på Arcon, også når det er over. Det lover bra for neste år!

Men vi skal kanskje ikke glemme to andre tradisjonelle spillfestivalene våre heller; Hexcon og Regncon. Begge vil sikkert juble over et nytt tilsig av gode rollespill på programmet ...
Gammel 6/07-2012, 15:59
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
- Serenity/Firefly
- Battlestar Galactica
- Smallville
- Leverage
- Marvel Superheroes
Og The One Ring, ja. Samt:
- Buffy the Vampire Slayer/Angel
- Supernatural
- A Song of Ice and Fire
- Feng Shui kan brukes til å spille det meste av wuxia og Hong Kong-action (finnes det ikke også et spill som heter Wuxia?)
- 7th Sea (kan brukes til å spille Pirates of the Caribbean)

Eller bruk Romanse til å sette opp et Twilight-spill.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 16:02
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg nevnte det i en annen tråd, men kan moduler spesielt rettet mot barn (med eller uten følge av foreldre) være noe? Jeg vet at Tomas har en tendens til å vinkle Fabula mot all-aldersgrupper, men jeg tenker også da andre spill - gjerne enkle spill, som man kan tøyse og tulle mye med, og der spillerne får bestemme litt selv.

Draug virker egnet til det, og jeg kunne nesten tenke meg å skrive en barnemodul til det. Dvs. det har jeg nesten gjort, med tanke på "Uttakleiv"-modulen jeg kjørte på Hexcon for noen år siden, men den er ikke renskrevet så den henger i hop for andre enn meg.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 17:16
Medlem

Tradisjonen tro så spiller jeg helst med voksne på Arcon. Er liksom litt lettere å eksperimentere da, og å lage de virkelig røffe og utfordrende scenariene. Det er hva jeg har likt aller mest med Fabula-spillingene på Arcon.

Men neste år skal jeg tilby et spesielt scenario for barn. Blir gøy det óg!
Gammel 6/07-2012, 20:26
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Hvor mange var det egentlig som spilte rollespill på Arcon i år? Altså, var det jevnt over vellykket med tanke på oppmøte? Selv måtte jeg melde et spontant avbud grunnet en skeiv blindtarm som bestemte seg for å hoppe ut av kroppen (dog med hjelp av en skalpellhappy lege), så alle mine gode intensjoner må nok vente til neste år... Men DA skal jeg kjøre et eller annet. Og prøve Warhammer. Det har jeg alltid hatt lyst til.

Og Thomas, kan ikke du kjøre det Sisyfus-spillet ditt? Det var skikkelig gøy på HolmCon. Jeg synes det er viktig med litt skadefryd
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 23:46
buddha buddha er offline
Medlem

Jeg aner ikke hvor mange som spilte rollespill, men vi hadde 4 grupper som spilte Warhammer og vi kom veldig sent på programmet.

Og om du er intresert så ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å kjøre arconmodulen en gang eller to i løpet av sensommeren/høsten. Så en PM til meg kan korte ned ventetiden din på å prøve Warhammer en del.

Gaute
Svar med sitat
Gammel 6/07-2012, 23:52
Medlem

Sisyfos! Selvsagt kan jeg kjøre det! Mitt første (og eneste?) rollespill inspirert av amerikansk indie-tradisjon.

Jeg vil også gjerne spille Warhammer! Når som helst! JA!
Gammel 10/07-2012, 16:14
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Andreas/Bubonic: Jeg spilte ijallfall rollespill.

Hemmelig Warhammer, Arrangert Warhammer, Play With Intent, Vandrerne. Fikk gnidd spillysten, og har lyst til å arrangere neste år. Fikk også prøvd et brettspill.

Trenger man virkelig gateway-spill? Jeg tror de som melder seg på Arcon har lyst til å prøve og melder seg på de rollespillene som arrangeres. I fjor ble jo en som hadde spilt rollespill èn gang før med på Matthijs sitt "Violence and Gore in the Time of Seid", og i år spilte jeg jo med flere nye ansikter.

Jeg tror det viktigste er at det arrangeres noe, og som Haakon påpekte: At det som arrangeres kommer tidlig i brosjyrer/nettsider. Det er nok bedre at de som arrangere (og spilleder) er engasjert, enn at man gjør noe "bare for å være grei". Å ta hensyn til gruppene som kan komme på Arcon er ikke "å bare være grei", men å arrangere kun puljer med aldersgrenser og skremmende krav synes jeg kan være det.

Årets Warhammer-modul var tilgjengelig og nydelig, i tillegg til at de hadde ordnet (minst) fire spilledere som var klare til å kjøre. Kort, intenst og en god smak av spillet.

Jeg tror enkle moduler, enkle roller (eller rollemekking) kan være greia. Det virker jo som om Cal of Cthulhu er svært så populært, selv om det ikke har en fjernsynssåpe som går (i øyeblikket, så vidt med bekjent).
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia