Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Datatreff og dataspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/03-2010, 13:07
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Meta-analyse om voldelige dataspill

Noen som skjønner akademisk og kan fortelle hva som egentlig sies her?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20192553
Gammel 11/03-2010, 14:16
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Meta-analyse om voldelige dataspill

Jeg tror det kan kort oppsumeres med at hvis du spiller voldelige dataspill så blir du sint. Noe som sikkert stemmer, de fleste voldelige spill er action spill og hver gang karakteren min blir drept i dem så blir jeg veldig sint jeg.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 11/03-2010, 14:40
frank frank er offline
Medlem

Standard Sv: Meta-analyse om voldelige dataspill

Etter det jeg kan se så viser en studie av studier om temaet (metaanalyse) at voldelige dataspill har signifikant effekt på "aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, empathy/desensitization, and prosocial behavior." Det var bare svake effekter av kulturelle forskjeller og ingen mellom kjønn.

Og da vel og merke signifikant negativt på de to siste faktorene.

Men jeg forstår heller ikke de to siste setningene. Sier den at den påviste signifikante forskjeller ut fra forskningsdesign samtidig som den konkluderer med at resultatene var robuste?

Ikke nok å ha hovedfag her...

Sist endret av frank; 11/03-2010 kl 14:41
Svar med sitat
Gammel 11/03-2010, 14:46
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Er det snakk om langvarige effekter, mon tro? Eller er man liksom gretten i en halvtime etter å ha spilt?
Gammel 11/03-2010, 14:55
frank frank er offline
Medlem

Ja si det. Jeg vil tro det er snakk om en viss varighet i alle fall. Vanskelig å teste aggresiv atferd, empati og prososial atferd uten å ha en viss tidshorisont på testen.

Sist endret av frank; 11/03-2010 kl 14:56
Svar med sitat
Gammel 11/03-2010, 15:12
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Takk for link! Spennende. Skal titte nærmere på siden.
Gammel 12/03-2010, 11:11
Bamsedott sin avatar
Bamsedott Bamsedott er offline
Medlem

Når jeg gikk på ungdomsskolen spillte jeg voldelige spill for å slappe av, eller i verste fall å dempe sinne fungerte fint for meg.

Tror dette egentlig er veldig individuelt. Noen reagerer på vold med å bli gira og å bli voldelige. Andre har ingen eller lite effekt. Andre igjen blir redde..
(Dette står også i en gammel bok om media)

Sist endret av Bamsedott; 12/03-2010 kl 11:14
Svar med sitat
Gammel 12/03-2010, 12:03
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
The evidence strongly suggests that exposure to violent video games is a causal risk factor for increased aggressive behavior, aggressive cognition, and aggressive affect and for decreased empathy and prosocial behavior.
Ellers så påpekes det at undersøkelsen er bedre enn tidligere, med inndeling av forskningsgrupper og krysskulturelle sammenligninger, samt å observere langvarigheten (foruten testobjektenes fysiske stimulans, som jeg håper ikke er så ambigiøst som det engelske uttrykket... tipper det har med blodpumping å gjøre).

Ellers synes jeg man skal være forsiktig med å si "dempe sinne", da det er ensidig ladet i forhold til "avreagere".
Gammel 12/03-2010, 17:00
Kjellen sin avatar
Kjellen Kjellen er offline
Medlem

Det blir jo berre konkludert med at det er ein signifikant risk-faktor når det gjeld dei aktuelle arousal- og atferdsendringane. Som i at det ikkje er noko som ein finn i alle test-personane, men som ein finn i ein statistisk signifikant andel av utvalget. Ergo - den seier ikkje at du blir påvirka av valdelege dataspel, men at generelt så vil valdelege dataspel ha ei signifikant påverknad på ein del av brukarane. Om denne signifikante påverknaden fører til valdeleg oppførsel eller langvarig nedsette sjelsevner kan ikkje undersøkinga påberope seg nokon prediksjonsevner.

Slik leser i alle fall eg den.

"Jeg skulle ønske jeg var deg." - Erlend S. Bruer

Litt ymse musikk
Svar med sitat
Gammel 13/03-2010, 14:40
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Bamsedott Vis post
Når jeg gikk på ungdomsskolen spillte jeg voldelige spill for å slappe av, eller i verste fall å dempe sinne fungerte fint for meg.

Tror dette egentlig er veldig individuelt. Noen reagerer på vold med å bli gira og å bli voldelige. Andre har ingen eller lite effekt. Andre igjen blir redde..
(Dette står også i en gammel bok om media)
om det er lov å spekulere så vil jeg si at effekten av spillene kan variere ut fra hva utgangspunktet er. Altså at om en setter seg ned for å spille etter en sosialt slitsom dag, så kan spillet fungere avreagerende. Mens om en har ligget i hagen og hørt på naturen så kan etterfølgende spill fungere opphissende.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia