Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6/02-2013, 11:53
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Mitt løfte til Arcon 29

Det nye modul-opplegget for Fabula gir ikke mye å lese. Er liksom bare et ark med ei kort liste! Nesten bare stikkord ...

Men kanskje det kan vinne konkurransen på grunn av enkel metode og effektiv formidling og åpent samspill? Eller noe ...
Gammel 6/02-2013, 12:42
Simira Simira er offline
Medlem

Standard Re: Mitt løfte til Arcon 29

Modulkonkurranse er sikkert fint. Når er påmeldings/leveringsfristen for scenario?
Gammel 6/02-2013, 13:02
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Mitt løfte til Arcon 29

Sitat:
Opprinnelig postet av Simira Vis post
Modulkonkurranse er sikkert fint. Når er påmeldings/leveringsfristen for scenario?
Det lurer jeg også på. Går ikke så tydelig frem av hjemmesidene.
Svar med sitat
Gammel 6/02-2013, 15:23
Peter Collett Peter Collett er offline
Medlem

Flott å høre at det blir konkurranse! I fjor var leveringsfristen ultimo april, om jeg husker riktig. Siden årets konkurranse uansett ikke er annonsert ennå, så vil jeg ærbødigst foreslå at fristen settes lenger. Det burde da være mulig å kunne melde på arrangementet før modulen er ferdigskrevet.

Uansett, om jeg ikke blir ferdig i tide, så kan jeg jo sende inn mitt planlagte bidrag til årets One Page Dungeon Contest. Det burde gi det nye Fabula-oppsettet litt konkurranse for knappeste språkdrakt i hvert fall, og i en helt annen sjanger!

Sist endret av Peter Collett; 6/02-2013 kl 15:23
Svar med sitat
Gammel 7/02-2013, 21:26
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Da var du ikke på Arcon det året jeg vant.
Søren òg. Seiersdanser burde vært påkrevd!

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke feirer (og danser nok) når jeg vinner, så jeg vil være med på en -pulje hvor man lærer feiring. (Rollespillpoesien "Kretsmester!" er ikke så instruerende, utover energinivået!)

Mulig jeg bare ikke får med meg ting lenger?
Svar med sitat
Gammel 8/02-2013, 14:50
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg vurderer å melde på Morgenfri, etter lett press fra Erlend.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 9/02-2013, 02:38
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Morgenfri

Fanden så bra programmet blir, blir like trist som HolmCon - hvor man må prioritere bort det man ønsker seg.
Svar med sitat
Gammel 9/02-2013, 08:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Savner Draug, Archipelago, Drømmernes Selskap, Harde menn, Itras by, og Inntil vi synker ...

Jeg VIL at de beste norske rollespillene skal være del av Arcon, vår største spillfestival!
Gammel 9/02-2013, 14:20
Peter Collett Peter Collett er offline
Medlem

Nesten overraskende at ingen har satt opp Itras by ennå. Det burde noen definitivt gjøre!
Svar med sitat
Gammel 14/02-2013, 15:16
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Konkurranse oppe!

Sitat:
Hør! Hør! Modulkonkurransen for Arcon 29 erklæres herved for startet!

Med reviderte vurderingskriterier og dommere utnevnt av Arcons Programutvalg håper vi at modulkonkurransen i år vil bli den største og beste vi noen sinne har hatt. Vinneren får ikke bare heder og ære, men også flotte premier.

Konkurransen er rettet mot moduler som er spillbare slik de blir innlevert, og det er også slik
juryen vil vurdere dem. Spillledernes og arrangørenes evner til å skape gode opplevelser i puljen modulen spilles vil ikke bli vurdert. Det eneste DU trenger å gjøre for å delta er å registrere et rollespillarrangement på Arcons hjemmesider og laste opp en rollespillmodul innen 1. juni. Moduler kan selvsagt lastes opp på Arcons sider etter dette, men de vil da ikke delta i konkurransen.

Vi håper på mange gode bidrag! Måtte den beste vinne!

Vurderingskriterier for Arcons modulkonkurranse 2013
1. Oversiktlighet og struktur

Det som er skrevet skal fremme forståelse og ikke hindre den. (Altså lettleselig font i alle deler av modulen, språkbruk som de fleste forstår osv)
For GMen/arrangøren: Det skal i teorien være mulig for en GM å kjøre modulen ”på sparket” (selv om forberedte GMer alltid er en fordel). Dette setter store krav til oversiktlighet og struktur.
F.eks. innholdsfortegnelse, sidetall, oppsummering av scenarioet, lett-leste GM-instrukser, regelforklaringer skrevet rett i scenarioet så man slipper å bla i bøker (eller hvertfall bare trenger hovedboken, og da med sidehenvisning i scenarioet) osv.
For spillerne: Roller skal være ferdig-lagde, og spillerne skal kunne sette seg inn i rollen sin raskt og enkelt. (Unntak selvsagt der spillet legger opp til at roller skal genereres på sparket.)
F.eks. oppsummering av rollen, at man får spesialegenskaper forklart (ingen blaing i bøker nødvendig).
2. Innhold og situasjonstilpasning

Fremdrift/engasjement: Spillerne bør får den informasjonen de trenger når de trenger den. Ved gjennomlesing bør modulen virke interessant å spille og GMe.
Sammenheng: Rollene bør ha en grunn til å gjøre ting sammen, NPCer og miljøer bør passe inn i scenarioet. Alle elementene i modulen bør passe godt sammen.
Tilpasset con-spillere: Man kan vanligvis ikke håndplukke spillerne sine, så modulen bør kunne kjøres selv om uventede ting skjer. For eksempel må scenarioet kunne fortsette i riktig retning selv om en spiller faller fra underveis, blir hyper eller plutselig bestemmer seg for å ikke dele sentral informasjon med andre.
Tids-tilpasset: På con får man ofte mindre tid enn man hadde tenkt. Fint om modulen inkluderer forslag til sekvenser som man kan hoppe over om man får dårlig tid.
3. Innlevelse og atmosfære

En samling av alle de stemningsbyggende virkemidlene som kan være i en modul. Dette er mer ting som man kanskje ikke forventer men som gjør en modul bedre.
F.eks. Dramatisk åpnings eller avslutningsscene, en vri i plottet, velfungerende konflikter mellom rollene, originalt utganspunkt for setting eller karakterer, oppfinnsomme instrukser for hvordan karakterer eller scener skal spilles, gode handouts, dikt, illustrasjoner eller sanger som styrker historien, props som er gode og enkel å lage eller få tak i.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:41.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia