Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Åpent forum

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 28/10-2009, 19:28
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Naivt: Ja takk begge deler! La oss splitte oss.

I lys av det jeg leser her på forumet den siste tiden slår det meg at det er ingen som har foreslått en for meg ganske åpenbar løsning på hva som virker til å være kjærneproblemet i organisasjonen for øyeblikket. Grovt forenklet vil jeg kalle det debatten om hyperion skal ha en "frivillig" eller "organitorisk" struktur.

Jeg ser med litt sorg at flere av de største ildsjelene som har vært med å gjort hyperion til det det har blitt nå ikke lenger føler seg hjemme. Og jeg er fullstendig enig med dem: Det hyperion som er i dag er ikke for dem! De kan antageligvis finne mye bedre ting å bruke sitt fantastiske engasjement på. Men jeg vil ikke nødvendigvis si at dette er en dårlig ting.

Hyperion har som en av kjærnevirksomhetene sine å forvalte en ganske anseelig mengde økonomiske resurser. Dette kan ikke forventes å kunne gjøres utelukkende på frivilig idealistisk basis. At det har holdt så bra som det har gjort til nå er et rent mirakel. Det som trengs er antageligvis personer med et annet interessegrunnlag en de visjonære grunnleggerene av organisasjonen.

Etterhvert som organisasjonen har vokst har denne dobbeltheten blitt mer og mer synlig, men man har ikke tatt konsekvensen av den: Hyperion trenger å tydelig skille mellom de organisatoriske og politiske funksjonene som involverer pengesekken, og de ideelle og nettverksfremmende funksjonene som ildsjelene brenner for. Frem til nå så er det så vidt jeg har forstått vært forventet at de samme personene skal ta seg av disse to funksjonene samtidig under de samme rammebetingelsene. Dette føler jeg virker svært uheldig, da det for meg er tydelig at disse funksjonene kan best håndheves av vidt forskjellige folk, og under helt forskjellige omstendigheter.

Jeg synes derfor at en opplagt konsekvens av dette ville være å bidra til en intern danning av en "underorganisasjon" av ildsjeler som IKKE er under noe demokratisk bånd, men som har nær kontakt med "hovedorganisasjonen" som blir den rene pengefordelingsmaskinen enkelte virker til å spekulere i at noen vil ha. På denne måten vil de som virkelig brenner for saker kunne få gode forutsetninger for å kunne jobbe med dette både individuelt og i fellesskap med en sterk organisasjon i ryggen; samtidig som at de ikke ville trenge å i særlig grad bekymre seg om penge-ansvar og politisk føying etter et demokratisk flertall.

Hyperion er jo allerede ikke ukjent ved å splitte seg for å kunne skape mer gunstige forhold for å kunne betjene bestemt funksjonalitet. HyperSys bryter jo med det "ikke komersielle" formålet til hyperion, men betjener fortsatt hva som i mine øyne burde være en kjærnevirksomhet til hyperion, og helt klart har hyperion i ryggen. Dermed burde det ikke være noe fremmed å legge forholdene til rette for en lignende foreningssplitt av de "myke" funksjonene til hyperion som bryter med demokrati prinsippet.

Jeg tror dette ville kunne hjelpe å gjøre hyperion til igjen et trygt hjem for de som nå har forlatt oss, men som vi så veldig gjerne fortsatt vil ha med på leken, og kanskje også for endel av de som har holdt seg utenfor av diverse årsaker.

Jeg vet at dette er veldig naivt, og er milevis fra stringensen til et eventuelt fremtidig vedtektsforslag. Men ballen er kastet i luften, og jeg håper det kan åpne til en saklig og fruktbar debatt.

Sist endret av Enrahim; 28/10-2009 kl 19:30
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 19:42
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard Sv: Naivt: Ja takk begge deler! La oss splitte oss.

En liten refleksjon på sidelinjen.

Etter Landstinget denne helgen, har jeg kikket på andre lignende organisasjoner. Hvordan de jobber, hva som er bra og hva vi kanskje bør tenke på veien videre.

Jeg har en del venner i Finland, og snakket en del med den gruppen som driver org. der.
Jeg har forstått det slik at de aldri har vært oppi lignende som det vi hadde på Landstinget her, men Sveriges Sverok har vært det mange ganger.. Men hva er egentlig den store forskjellen på Finland og Sverige her?

Ganske enkelt, strukturen i organisasjonen..

I Finland har de noe som kan ligne på vår Desisjonskomite, og Forbundstyret, som eneste grupperingene.. Hvor forbundstyret iverksetter det som skal gjøres, con osv.. og Desisjonskomiten kontrollerer at alt blir gjort riktig og holder orden i sakene.. Enkelt og greit. De putter penger i medlemmene sine, og sender dem på sikkerhetskurs (security) mot at de binder seg opp i en avtale, som sier at de skal jobbe under et visst antall cons i løpet av noen år, på denne måten bidrar medlemmene med sikkerhet under con, så man sparer penger på å leie vakter, og man slipper å ha for mange mennesker på toppen som vil styre sin egen skute..

Kanskje Vi burde sende noen til Finland for å lære litt om organisasjonsstyring?

Det er synd at folk ser seg nødt til å forlate noe så viktig som et Landsting, vi samles kun tre dager iløpet av et år, å leke kan vi jo gjøre de 362 andre dagene i året.. Det ble et trist landsting preget av forvirring, uro og det er ikke slikt vi ønsker til neste år..

Vi må lære å leke sammen, før vi kan invitere andre til å leke med oss..
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 20:53
merilin merilin er offline
Starbuck

Mulig jeg går litt offtopic, men isåfall beklager jeg.

Det jeg har fått inntrykk av er at man prøver å komme seg inn på den rette veien nå slik som Hyperion hadde tidligere. Man er innstilt på å rydde opp i ting som ikke er så veldig bra.

For tiden jobber Arbeidsutvalget inn søknader om kulturmidlene til LNU, og en av søknadene er Hyperion-turneen. Her er det veldig mange muligheter og det legges absolutt opp til at frivillige skal kunne få delta og få noe ut av det - både enkeltpersoner og foreninger.

Det er vedtatt mange gode punkter i arbeidsprogrammet som også skal løfte opp frivilligheten. Det har kommet påstander på påstander mot foreninger, enkeltpersoner etc på Landstinget, og det er leit for en del av de stemmer ikke. Men jeg tror vi kan si at Landstinget som en helhet er en vekker for Hyperion. Ikke bare på grunn av at delegater dro, men også på grunn av meningsytringene som kom underveis. Ikke minst så var det jo mange supre forslag som kom inn.

Jeg tror det kan være en god ide å kontakte Sverok og høre om det er erfaringer Hyperion kan dra nytte av. Men ellers tror jeg at 2010 blir et godt år for Hyperion.

Hyperion 2010: Enhjørningen is going back to her roots
Gammel 29/10-2009, 00:06
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
I lys av det jeg leser her på forumet den siste tiden slår det meg at det er ingen som har foreslått en for meg ganske åpenbar løsning på hva som virker til å være kjærneproblemet i organisasjonen for øyeblikket. Grovt forenklet vil jeg kalle det debatten om hyperion skal ha en "frivillig" eller "organitorisk" struktur.
Men denne forenklingen er så grov at den blir helt misvisende. Det er selvsagt ingen i forbundet som er mot frivillighet. Alle er for frivillighet og for organisasjon, men legger kanskje svært forskjellige ting inn i begrepene.

Den todelingen du nevner eksisterer i stor grad allerede. Den går i første rekke mellom Hyperion sentralt og medlemsforeningene. Det er ute i medlemsforeningene det meste av det kreative og nyskapende skal og må skje.

Man har også prøvd seg på mer eller mindre selvstyrte prosjekter finansiert direkte fra forbundets budsjett: Fantasifestivalen, DSS/Hypersys/Unicornis* og Pegasus. Det har likevel ikke vært fritt for kontroverser rundt disse prosjektene, for å si det forsiktig.

* Unicornis er riktignok skilt ut som eget aksjeselskap, men koblingen med Hyperion er fremdeles åpenbar, både ved å dele kontor, mye overlapp av personer og at Unicornis er heleid av Hyperion.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 29/10-2009, 16:53
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Question Sv: Naivt: Ja takk begge deler! La oss splitte oss.

Did you know?

hint: fantasiforbundet @ facebook er blitt startet for to dager siden.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 29/10-2009, 18:38
Simira Simira er offline
Medlem

Standard Re: Naivt: Ja takk begge deler! La oss splitte oss.

Det er langt fra fb og ut i den virkelige verden...
Gammel 30/10-2009, 12:51
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Men denne forenklingen er så grov at den blir helt misvisende. Det er selvsagt ingen i forbundet som er mot frivillighet. Alle er for frivillighet og for organisasjon, men legger kanskje svært forskjellige ting inn i begrepene.

Den todelingen du nevner eksisterer i stor grad allerede. Den går i første rekke mellom Hyperion sentralt og medlemsforeningene. Det er ute i medlemsforeningene det meste av det kreative og nyskapende skal og må skje.

Man har også prøvd seg på mer eller mindre selvstyrte prosjekter finansiert direkte fra forbundets budsjett: Fantasifestivalen, DSS/Hypersys/Unicornis* og Pegasus. Det har likevel ikke vært fritt for kontroverser rundt disse prosjektene, for å si det forsiktig.

* Unicornis er riktignok skilt ut som eget aksjeselskap, men koblingen med Hyperion er fremdeles åpenbar, både ved å dele kontor, mye overlapp av personer og at Unicornis er heleid av Hyperion.
Flott svar! Det er rett at det meste av aktivitet som foregår i forbindelse med hyperion foregår i medlemsforeningene. Det som mangler er den samlende funksjonen hyperion er tenkt å ha. Dette må gjøres i tett samarbeid med kjærneforeningen - tettere enn hva noen av medlemsforeningene står hyperion. Dette inkluderer strålende prosjekter som pegasus, sommerleir og fantasifestival. Disse funksjonene kan rett og slett ikke ivaretas av noen medlemsforening. Sammtidig synes jeg det virker uheldig at disse prosjektene skal gjøres av de samme folkene som skal betjene en stor pengesekk.

De sammlende prosjektene som pegasus, sommerleir og fantasifestival tror jeg vil bli organisert best av frivillige ildsjeler som kan gjøre prosjektet til sit eget, og ikke føle seg bundet av politiske avgjørelser i et stort demokratisk forum med mange meninger som fort bryter med sine egne holdninger.

Som du påpeker har disse prosjektene allerede vært organisert litt "for seg selv", men på en litt kontroversiell måte, og det forholdet har aldri blitt særlig formailisert. Det er jo blitt fremsagt en teori om at en av de vesentlige årsakene til at fantasifestivalen ikke ble avholdt i år var at den var blitt dratt inn i hyperionpolitikken.

Bemerkelsen om at Unicornis fortsatt har en klar kobling til hyperion er også velkommen, da forslaget jeg skiserte fortsatt innebar en sterk kobling til Hyperion, men at det samtidig kanskje burde være en klart definert delvis uavhengig enhet.

Var ikke klar over fantasiforbundet. Regnet med at noe slikt var på trappene, men hadde ikke regnet med det fult så stort så fort. Mener fortsatt at det ikke er veien å gå - med mindre de greier å få til et veldig nært sammarbeid med Hyperion. Vi trenger ett sterkt forbund for de fantastiske fritidsinteressene, ingen er tjent ved forvirringen med to "konkurerende" organisasjoner. Og hyperion er allerede forholdsvis sterkt og veletablert, så aktiviteter med den i ryggen vil kunne ha et fortrinn.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2009, 12:58
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Vi trenger ett sterkt forbund for de fantastiske fritidsinteressene, ingen er tjent ved forvirringen med to "konkurerende" organisasjoner.
Organisasjonene er ikke konkurrerende. Fantasiforbundet har individuelt medlemsskap og er prosjektbasert, og skiller seg dermed fra Hyperion på avgjørende punkter. Jeg ser ingen grunn til at Hyperion og Fantasiforbundet skal konkurrere om noe som helst.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2009, 13:48
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg heier på både FF og Hyperion, og kommer til å bruke dem til det de passer til i forhold til ting jeg har lyst å gjøre.
Gammel 30/10-2009, 15:16
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
jeg heier på både ff og hyperion, og kommer til å bruke dem til det de passer til i forhold til ting jeg har lyst å gjøre.
qft

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:52.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia