Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 18/01-2004, 14:33
deeweef deeweef er offline
Medlem

Standard

Hvordan lager folk karta sine? Tegnes de for hånd, eller på data? I det siste tilfelle; hva slags programvare brukes? Noen som har noen gode tips til hvordan man lager gode kart? (tenk litt mer enn byer i middelalder fantasy også; moderne byer, planetsystemer, hele verdner osv.)

Selv har jeg brukt litt Paint Shop Pro 8, til å lage kart av Oslo til Shadowrun, og liker hvordan jeg kan tegne kartene lagvis. Da kan man lage flere variasjoner av et kart etter hvilken informasjon man vil ha frem, omtrent som i atlas, der man ofte finner politiske kart, økonomiske kart, geologiske kart osv. over verden. Liker også å lage forstørrede utsnitt som vises i egne uthevede bokser og sånn.
Gammel 18/01-2004, 15:15
Ackillez Ackillez er offline
Medlem

Standard

Prøvde meg litt med Campaign Cartographer, men fant raskt ut at jeg foretrekker å tegne for hånd.

Første regel er selvsagt: Bruk blyant!!! Det kan viskes ut, og det ser uendelig mye bedre ut enn med penn. I hvert fall til et fantasy-miljø.

Andre regel, unngå logiske brister. Det er viktig at det finnes en grunn til at en by ligger der den gjør. Det samme gjelder for festninger. Renner alle elvene ut i havet? Er alle veiene logisk anlagt?

Etter det bruker jeg bare folkevett, sunn fornuft og skjønn...og prøver å sørge for at kartet er noenlunde alreit å se på. Kommer hvertfall ikke på noe mer i farta.
Gammel 18/01-2004, 17:17
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av deeweef
Selv har jeg brukt litt Paint Shop Pro 8, til å lage kart av Oslo til Shadowrun, og liker hvordan jeg kan tegne kartene lagvis. Da kan man lage flere variasjoner av et kart etter hvilken informasjon man vil ha frem, omtrent som i atlas, der man ofte finner politiske kart, økonomiske kart, geologiske kart osv. over verden. Liker også å lage forstørrede utsnitt som vises i egne uthevede bokser og sånn.
Det høres jo dritkult ut! Har forsøkt litt med kart på data selv, men har aldri tid/tiltak til å lære meg programmene godt nok til at det ikke blir mere frustrasjon enn gagn.
Men min mest dyrkjøpte erfaring med kart til rollespill er denne: Sørg for at kartet er nyttig i spillet.
Det er lite som føles kjipere enn å bruke lang tid og flid på et kart, også kaster spillerne/karakterene tre blikk på det, oxo har det utspillt sin funksjon.
Så lag kart først og fremst over deler av settingen som du vet karakterene/spillerne har gledeover/behov for å ha kart over. Det vil som regel si over steder hvor mye av handlingen skal foregå.
Ellers har jeg funnet at det er mange gode kilder til kart blandt R.L. kilder, ikke minst internet. Og de kan jo scannes og manipuleres. Når jeg ser et kult kart over hvasomhelst i et rollespill suplement, så hender det rett som det er at jeg kan finne på å kjøpe det kun for å kanbalisere kartene til bruk i et annet spill, det har funket strålende flere ganger.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 2/02-2004, 23:14
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Jeg bruker et program som heter Autorealm... det er gratis og forholdsvis lett å finne med et google-søk. Det tar litt tid å venne seg til det, men er kjempebra for en del typer kart (og ikke så veldig bra til andre typer).

Eksempler på et par kart til en kampanje jeg kjører for tiden, laget med autorealm:
http://home.ifi.uio.no/~sigmundn/civilizedlandsmap.jpg
http://home.ifi.uio.no/~sigmundn/arakesh.jpg
Svar med sitat
Gammel 4/02-2004, 03:21
Odd Mm Loddm sin avatar
Odd Mm Loddm Odd Mm Loddm er offline
Medlem

Standard

Noen som har kilder til hvor jeg kan få tak i kart fra 70-tallets usa? Hovedsaklig byer, men også kule oversiktskart. Jeg har lett litt, men ikke komme t opp med det helt store (ikke bokstavlig talt :])
Svar med sitat
Gammel 4/02-2004, 04:12
Ole Ole er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorm
Noen som har kilder til hvor jeg kan få tak i kart fra 70-tallets usa? Hovedsaklig byer, men også kule oversiktskart. Jeg har lett litt, men ikke komme t opp med det helt store (ikke bokstavlig talt :])
Google?
Ellers så kan vel forskjellige offentlige institusjoner i USA tenkes å ha det. Sovjetisk ettererttningsmateriale er en annen mulighet, jeg husker det ble sluppet bilder og kart over norske byer for noen år siden.
Gammel 4/02-2004, 13:22
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

genialt exar, har brukt litt tid på å finne meg ett program som det der

huler er en ting (ruteark er genialt der) men overflate blir alt for mye frihånd for meg (kunne ikke tegnet om det så sto om liv).
Svar med sitat
Gammel 5/02-2004, 12:19
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Hehe, du kan tro jeg brukte en del tid før jeg fant det selv.

Slott og bygninger er noe av det jeg sliter mest med for tiden. Har ofte så komplisert arkitektur at på-stedet tegning blir dårlig, og jeg har ikke funnet noe program som takler det godt. Autorealm kan vistnok håndtere det også, men jeg har ikke helt forstått hvordan enda...
Gammel 5/02-2004, 14:08
Shadowlord Shadowlord er offline
Medlem

Standard

Bruker sjeldent kart, og når jeg gjøre det, er de for det meste allerede tegnet.

Men hvis jeg skulle av en eller annen merkelig grunn trenge et nytt kart, stjeler jeg fra eksisterende kilder. Enten kart fra andre rpger eller fra virkeligheten. Det utrolig hvor mye det hjelper, og med mindre spillerne er veldig godt kjent med kart legger de som oftest ikke merke til det.

Uansett liker jeg Planescape tanken: kart er ofte mer til bry enn hjelp når landskapet (og ofte byen) ikke er fast.
Gammel 5/02-2004, 14:28
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

hmm, tenker vi på den byen ved realmen som tilsvarer caothic neutral?

(jepp jeg har ett boxed set av planescape liggende, genial setting)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Dungeons and Dragons: Til D&D-spillerne : Hvordan spiller dere D&D? Sciurusaurus Rex Utenlandske rollespill 12 9/06-2007 01:00
[Artikkel] Hvordan håndtere munchkins? Ispinne Rollespill generelt 9 1/08-2004 21:12
Fabula: Feltslag Tomas HV Mørkrid Norske rollespill 10 17/05-2004 18:15
Mørkets frambrudd - diskusjon av spillet Sciurusaurus Rex Spillskaping 11 3/02-2004 22:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:50.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia