Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6/05-2008, 11:11
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan få spillere til å bli "taktiske" (i kamp)?

Jeg har masse tanker om taktikk i kamp, men jeg er heller ikke sikker på om jeg har forstått hva du vil ha input på, så det kan hende at denne posten er totalt uinterresant for deg...

Det jeg alltid gjør når jeg spiller rollespill, er å drite fullstendig i reglene, og alltid gjøre det jeg tror rollen min ville ha gjort, uavhengig av hva som regeltynemessig gir meg mest plusser.

Sannheten er at de fleste rollespill har kampregler laget av folk som ikke har peiling på kamp, sånn at om man gjør noe som framstår som regeltaktisk lurt i et rollespill i virkeligheten, så ender man opp med å være dau som ei sild.

Til det om å samarbeide taktisk, vil jeg si at det igjen avhenger av rollen. Om jeg spiller bokbinderen jonas, så vil jeg holde meg bakerst, og hyle og grine over det minste sår. Om jeg spiller "Legionæren Tacticus" vil jeg sikkert til enhver tid gjøre det jeg mener er taktisk lurt etter beste evne. Det tragikomiske med rollespill, er at det meste avhenger av hvorvidt GM og spiller har samme oppfatning av hva som er lurt eller ikke. Med dette i tankene, vil jeg føye meg til de tidligere på tråden, som sier at GM bør ta ethvert initiativ med det gode, selv om man personlig selv mener at det er taktisk teit. Med mindre man har vært med i noen magiske kamper selv i virkeligheten er vi vel faktisk ikke kvalifisert noen av oss, og om det er noen av oss GM'er som faktisk har vært i en sverdkamp på årntli, med fireballs og thunderbolts attåt, så er dette fremdeles ikke en eksamen i fantasy-taktikk, men noe som skal være en morsom spillkveld for alle.

Om både spillere og GM er enige om det, så er det jo selvfølgelig mulig å danne en kolokviegruppe og lese seg litt opp på hva som er bra taktikk og sånt; det finnes masse info på nettet, blant annet på Blankvaapen.org om hva som er bra taktikk, men sånt er nok lurt å gjøre utenom selve spillkvelden.
Gammel 6/05-2008, 11:51
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Først av alt: Jeg er ikke spilleder.

For det andre: Vi vet at spilleder ikke "beskytter oss", det er et av poengene med spillet.

Systemet støtter opp om det aller meste, men det hjelper lite når man ikke gidder å tenke litt utover terningkastingen.
Gammel 6/05-2008, 11:59
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det virker som om gruppen ikke egentlig har særlig lyst å spille taktisk - jeg mener, hvis spillerne heller lar rollene dø (!) enn å være litt taktiske, er det et ganske klart signal. Hva er det gruppen egentlig vil ha ut av rollespillet? Hvis de ikke egentlig ønsker taktikk, er det så godt som umulig å få dem til å interessere seg for det.

Men et hett tips for folk som meg, som gjerne kan bruke litt triks, men helst vil vite hvordan de funker før man prøver: Sett opp et par "bruk-og-kast"-roller med masse special powers/skills/spells/rare våpen osv, og bruk en spilløkt på å sende dem i kamp mot mengdevis av motstandere. Gjør et poeng ut av å prøve ut halsbrekkende manøvre, selv om rollene dør av det - bare regenerer dem igjen etter hver kamp. Da får dere en slags sandkasse å leke i, og når dere er ferdige, har dere enormt mye bedre "feel" for hva spillet faktisk gjør. (Har prøvd dette med hell i Dread og Sorcerer).

Sist endret av matthijs; 6/05-2008 kl 11:59
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 14:53
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Men et hett tips for folk som meg, som gjerne kan bruke litt triks, men helst vil vite hvordan de funker før man prøver: Sett opp et par "bruk-og-kast"-roller med masse special powers/skills/spells/rare våpen osv, og bruk en spilløkt på å sende dem i kamp mot mengdevis av motstandere. Gjør et poeng ut av å prøve ut halsbrekkende manøvre, selv om rollene dør av det
Dette minne meg om noe som vi noen ganger gjorde i "gamle dager" når vi ikke hadde tid/gidd til å kjøre kampanje, og ville slå ihjel noen timer på kvelden, vi tok våre vanlige karakterer i hva enn slags kampanje vi spilte, og kjørte "alle mot alle"; gjerne i et område som vi kjente godt, og som ikke nødvendigvis hadde noe som helst å gjøre med settingen karakterene var plukket fra.

-Så jeg har vært med på rune-quest shoot-out i Mandal sentrum, for eksempel, eller Call of Cthulhu (ingen monstre, bare alle mot alle) på Tregde. Veldig morsomt
Gammel 6/05-2008, 15:23
Medlem

Jeg er ikke sugen på å bruke de altfor sjeldne spilløktene til "treningsleir".

Jeg har skrevet en rask "combat guide", jeg bør kanskje vurdere å utvide den. Ellers kan jeg jo bare vente på at de gidder å ta det som noe mer enn et terningkastspill.
Gammel 6/05-2008, 16:18
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Jeg er ikke sugen på å bruke de altfor sjeldne spilløktene til "treningsleir".

Jeg har skrevet en rask "combat guide", jeg bør kanskje vurdere å utvide den. Ellers kan jeg jo bare vente på at de gidder å ta det som noe mer enn et terningkastspill.
Hva om de aldri gjør det?
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 16:44
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Hva om det faktisk er terningkastspillet de setter pris på, og kommer tilbake for å spille?

Sist endret av Temple; 6/05-2008 kl 16:46
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 17:14
Questor Questor er offline
Medlem

Så forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du ønsker at spillerne skulle utnytte seg litt mer av de options for combat som finnes i ED reglene, og kanskje også options som de får fra sine Talents gjennom å være adepts?

Jeg kan på en måte se hva som "plager" deg, da Earthdawn helt klart har et system som oppfordrer til slikt, og bygger flott oppunder prestasjonsrollespill. Jeg tror nok tanken om å lage en mer lettfattelig "guide" hvor du beskriver endel av de vanligste valgmulighetene spillerne har i kamp på en lettfattelig måte, samt gir hver spiller tilgang til et ark de kan ha foran seg (eller stiftet til rolleformularet) mens de spiller ut kamp kan hjelpe.

Det viktigste dog vil vel være å høre med medspillerne dine om de virkelig er interesserte i å utvide kampene på denne måten, eller om de er fornøyde med tingenes tilstand, det kan jo være at de synes det fungerer for dem, eller ikke har møtt kraftig nok motstand til å måtte tenke seg om en gang ekstra i forhold til options/talents osv.

En annen innfallsvinkel er jo å la spillerne havne i kamp med en annen gruppe Adepts, der spilleleder sørger for å la dem benytte alle de valgmuligheter, Talenter og vevde tråder de har for å banke spillerne. Det er bare positivt om disse adeptene ligger noen sirkler under rollepersonene, men likevel gir dem skikkelige problemer. Det vil kanskje gjøre at spillerne ser at det finnes mye de kan benytte seg av for å bli mer effektive i kampsammenheng.
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 22:35
Medlem

Jeg er ikke spilleder, så jeg kan ikke sette opp motstandere. Vi ligger på ca èn død per session, så jeg synes motstanden er "hard nok" (selv om den egentlig ikke er det, våre motstandere tar noen ganger dumme valg og de får ikke lov til å bruke 'combat-stances').

Det er mulig spilleder kunne vært litt mer behjelpelig med å forklare at vi "må tenke innimellom", men han mener vel at vi lærer etter hvert. Det er mulig jeg skal spillede litt i Earthdawn også, kanskje jeg skal prøve noen triks.

Spillerne har faktisk gjort fremgang. Nå bruker de "combat stances" og er flinke til å bruke talents. (Selv om vi ikke har så mange enda.) De har også forstått viktigheten av å ikke spare seg til lik på karma.

Har msn'et litt med noen, og det virker som om kanskje flere er enig i at vi ikke alltid må kjempe på motstanders vilkår.
Gammel 7/05-2008, 09:00
Questor Questor er offline
Medlem

Godt å høre at det er fremgang på den fronten

Combat stances og liknende kan være svært viktige for spillerne i starten. mans man fremdeles er lav sirkel, og de step-bonusene de gir er ofte med på å avgjøre hvordan utfallet av kamp blir.

Hvis en av karakterene dør pr session vil jeg si at motsanden er tøff nok, men det kunne jo være spennende å finne ut hvor mange av karakterene som stryker med hvis spillelederen gir slp tilgang på stances og samarbeider effektivt (ingen dumme valg osv).

Noe av det som klart kan være morsomt med ED er nettopp dette med å spille på de forskjellige styrkene til disciplinene i gruppen, og hjelpe hverandre med å dekke over hverandres svakheter, mens man utnytter huller motsanderens svakheter. Slik kan man lett gjøre gruppen mer effektiv i kamp, og også i "sosiale-utfordringer" (type: good cop/bad cop).

Å "spare seg til lik på karma" har jeg også vært med på, men med lavsirkel karakterer, som kanskje er i stand til å få igjen 1 eller 2 karma pr dag (og det om de har mulighet til å få gjennomført et karma-rituale) er det såklart fristende å spare til siste øyeblikk.

Rune
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
earthdawn, gamisme, terningkastspill, trad-spill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia