G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 31/03-2010, 16:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Designerintensjon og kvalitet

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Ja, det er nok et veldig godt poeng. GURPS gjr det jo litt modulrt, ved lage tilleggsbker som spisser systemet - man kan jo strengt tatt si at GURPS ikke er fullstendig uten en av setting-bkene, som faktisk gjr det til et rollespill.
Eller at GURPS er fullstendig som mekanikk, men at alt annet m bestemmes av de som skal bruke spillet, eventuelt i samarbeid med en eller flere kildebker som spisser det til. Det er nok materiale i "hovedbkene" til kunne spille ekstremt mye rart.

Mht Fading Suns: Spillet som helhet inneholder mekanikker for alt det jeg har beskrevet ovenfor, ned til stats p zombier. Ellers er settingen ganske pen, og mange fans har lagt til eget materiale som beriker settingen. Nr vi spiller det, bruker vi veldig mye fra vre egne visjoner om hvordan ting skal vre i settingen. Om dette er det spillskaperne har som intensjon, vet jeg ikke, for det er vel ikke sagt s mye om det annet en det som str i alle rollespillbker: Reglene (eller settingen) kan hives hvis de ikke funker, man skal ta hensyn til hverandre under spillet, man skal belnne godt spill, man skal osv. osv.

"Interaktiv jomfrufrtsing!"
- Tomas snakker om vre erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 31/03-2010, 16:27
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Da hres det litt ut som Fading Suns ikke har en spillvisjon unntatt fungere som verktyskasse og instrument for spillederens/gruppens visjon?
Gammel 1/04-2010, 03:25
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Da hres det litt ut som Fading Suns ikke har en spillvisjon unntatt fungere som verktyskasse og instrument for spillederens/gruppens visjon?
Det kommer an p: Mener du at Vampire eller D&D har en visjon?

Svar med sitat
Gammel 1/04-2010, 07:49
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Det kommer an p: Mener du at Vampire eller D&D har en visjon?
Den gamle versjonen av Vampire jeg spilte, hadde en visjon om presentere intriger mellom tragiske uddelige. En del klarte flge opp denne visjonen, men det var litt p tvers av systemet (det ble mye hagler og motorsykler i noen kampanjer). Det var et relativt fokusert spill, snn intensjonsmessig.

D&D4 har ogs en ganske klar visjon, virker det som for meg: Eventyrere fra sm kr drar ut i en stor verden, mter merkelige monstre og utrolig magi, og blir stadig tffere og rikere. Det stttes gjennom regler for rollesnekring, rolleskaping osv, og gjennom setting (thousand points of light). Man kan gjre mye annet med det, men dette er nok kjernen av visjonen.
Gammel 1/04-2010, 12:27
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

I s mte tror jeg FS legger opp til at man skal spille et entourage med en adelig, en prest, en "guilder" (tech-kyndig), og s fylle opp med flere laverestende adelige eller guilders til man fr en fungerende gjeng - og s gjre keiserens arbeid eller lete etter "urtech" p fremmede planeter. Er vel egentlig lagt opp bde til intriger og mye exploration. Og konflikter mellom de tre fraksjonene i spillet; adelige, guilders og kirkefolk.

Svar med sitat
Gammel 1/04-2010, 12:28
matthijs sin avatar
Medlem

(N fikk jeg litt lyst spille Fading Suns. Men det hres ut som det er mye setting og regler lese...?)
Gammel 1/04-2010, 12:37
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
(N fikk jeg litt lyst spille Fading Suns. Men det hres ut som det er mye setting og regler lese...?)
Settingen er litt mye, men du trenger ikke lese alt. Det holder ha overfladisk kunnskap. Har du en spilleder som gidder lese alt, blir det litt kulere, men man M ikke. Jeg visste ingenting om noe da jeg spilte det frste gang.

Reglene er relativt lette, men det er jo et tradd-spill, s litt lesing blir det kanskje om du skal drive med magi/ritualer (som prest). Ellers er det ren stat+skill, rull under summen p en d20.

Det kuleste med hele spillet er jo settingen, s det er vel verd det lese den, og s kan man egentlig heller legge p en annen mekanikk om man vil.

Svar med sitat
Gammel 1/04-2010, 23:22
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det m vre samsvar imellom intensjon og verktyene et spill gir for at det skal kunne sis vre en helhetlig bra design.

Det er ogs viktig kunne lese spilltekster og kunne gi bedmmelser ut i fra dette og ikke egen preferanse.

En god literr kritiker kan si om en bok er velskrevet ut i fra hvordan forfatteren skriver og forteller, uavhengi om kritikeren selv foretrekker fantasy eller post-modernistisk fabel prosa.

Det jeg savner i anmeldelser av rollespill (pg jeg vet Troy Costick har nevnt dette) er at man referer til spilltradisjonen spille kommer fra eller lignende spill og sammenligner disse.

mer senere

"jeg ville for eksempel aldri ftt det for meg gjre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok mtte g med p at de er noen ryggeslse jvler alle sammen." - Anders Nygaard

Mrke Steder: Redux
For komme ut, m du g inn.
Svar med sitat
Gammel 24/09-2019, 09:07
vivolias vivolias er offline
Medlem

Запи245.3CHAPStreBierProcGeorNeceакадАстапозоLongGordМакиTescTescпредКолоTescДеми
верхШагаАртиБрум*одиHiroWangДугиGiorМерждисцIntrамулPeteСлепBudsСтефDilgHonoканд
ГалиRUDAМиньNX86ДобрMichMatiМодеGoldRogeRobeTwisТатлXVIIТерсКорндеяткармGeorVent
CAMEFaraматрХамеМартStouGreaтканCotoБуклтканSilvFourOZONPaliзакаСотнCtenPaliRoss
воспSelaКаре*уткЛитвчитазадаучасDeatКузнПросTUS-ГорбСобоВиноZoneБессZoneChetdiam
ZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneзакаZoneZoneZoneсереКрылZoneсереZoneletzнитемесянача
СаидMielПроиTosh*оссTrudLinuСодеАртиПрох*азмS171ChilDAEWWhenкопефакуPostCleaкомп
EducиздечелоКитанаклTeacWindWindосноDeLoRoweAignграмChriДудкВолоЛит*школауфйЛит*
Лит*журнникоИванШошиБернСюзаГеорКазатеатпечаFredRalfДеевChilLynnLiveГончсоорассо
Шнур2000StepТороТуниЗвавЩеглсчасHITATempавто*огоНикоAllaWindучреПуряшколрегуViva
СодеБычкТара*огоАртамесямесямесяЛавр132-ФришСемеMeetхудоавтоЗахаШайтТереВасиDraw
ЖумаИльд
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 03:15.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia