G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 30/09-2010, 14:35
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Jeg lager rollespill!

Bare en strtanke, eller et sprsml for f deg til fundere litt. Dette er ikke noen slags rettelse eller kritikk. Bare tanker som jeg ville stilt meg selv.

Hvorfor Stats?

Dere har arketypene, som er fantastiske knagger henge rollene p. Hvorfor ikke bruke disse som en base til bygge videre p. Da med ha sm beskrivelser av egneskaper eller ferdigheter denne sorten rolle har.

Her er fra mitt spill Hevn;
Sitat:
Opprinnelig postet av av meg
Under Jeg kan blant annet skriver du ned fire ferdigheter som du synes skiller seg ut. Ikke bare skriv skyte, nr du kan skrive skyte for drepe. Eksempler p ferdigheter er brutal nrkamp, harde forhrs teknikker, trauma medisin, improvisere bomber, brannstifting, bryte meg inn, snike meg innp, forsvinne i mengder.
I Harde Menn har jeg Stats. S jeg sier ikke at dette er en drlig ting. I Harde Menn har jeg stats for styre spillets gang (det er en del andre mekanismer som legger fringer i Hevn).
I HaM har du kombinasjonen av type handling og hvordan som bestemmer hvilke og hvor mange terninger du triller. Dette legger bastante fringer p hvordan handlinger rollen kan utfre, og dermed er med p fre spillet i en bestemt retning.

Stats kan ogs bruke til sammenligne roller. Av sorten, "jeg har fem i sterk, du har bare to, s rollen min er sterkere enn din." Jeg snakker litt om dette og tolknings muligheter i Kollisjonskurs (tillegg til HaM).

Poenget her er ikke fortelle deg hva du skal gjre, men for finne ut hvorfor du bruker Stats, og om du mot formodning ikke har gjort deg opp noen designmessig formening om hvorfor, dytte deg til tenke litt p det.

Traits underveis, som belnning av medspillere er et niftig lite touch.

Om vi s titter p terningene.
Du skriver at 10+ er en suksess, samtidig som at det trille 10 p terninger lar deg trille engang til (snn jeg tolker open ended).

Jeg antar at det m vre en slags gradering av suksess, eller muligheten for minuser av den heftige sorten siden du har denne muligheten. For en 10 er jo allerede i ml.
Hvorfor videre belnne dette?
(Igjen ikke kritikk!!! bare innsyn i design valg).

Hvordan forandrer du en eventuell dynamikk ved snu det til si at trille en 1 lar deg doble neste kast. Svaret p dette vil selvflgelig vre avhengi av om det er gradering, eller muligheten for minuser selvsagt.

"jeg ville for eksempel aldri ftt det for meg gjre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok mtte g med p at de er noen ryggeslse jvler alle sammen." - Anders Nygaard

Mrke Steder: Redux
For komme ut, m du g inn.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 20:20
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Gode innspill, Kaare.

Vi har vel stats i utgangspunktet fordi vi er godt vant med spill som bruker stats, s det falt liksom litt naturlig. Det du sier om tilegne ferdigheter ut i fra arketyper er en spennende tanke, og noe vi ser p - vi startet vel med en tanke at det skulle vre tuftet litt p Dogs in the Vineyard, men gikk bort fra det i innledende runder - det er noe vi skal se litt nrmere p etter litt spilling. Stats er rett og slett det letteste, synes vi, for komme i gang med lage et spill. Frste gang det lages spill her i grden.

En annen ting vi nsker er se karakterene utvikle ferdigheter underveis, noe som gjres gjennom Traits. Traits kan vre omtrent hva som helst, og du lister opp en del ting som godt kan dukke opp i Oslo 2040. I en av testene vi kjrte endte rolla mi opp med Traitet "Arve har en zip-line", fordi han p heroisk vis knute en rute i toppen av et hyt bygg og uten nle kastet seg utfor kanten. Litt av grunntanken i spillet er at man har et sett med personer som kastes ut i en rekke dramatiske hendelser som endrer liv. Eller avslutter dem. Alt ettersom.

I terningskastene har vi s langt sett p mter skape cinematiske hendelser. Vi leter etter halsbrekkende stunts, folk som hopper fra hustak til hustak mens pistoler avfyres og kommandoer ropes inn i kommunikasjonsverkty. Det skapte i utgangspunktet ideen om open ended kast - for de f gangene man treffer noe helt, helt riktig. Slike ruller skaper ofte "det er fett"-poeng.

P den andre siden elsker jeg komplikasjoner (trade harm for harm fra ApW er kanskje den beste linja jeg har sett i et rollespill p lenge). For hvert "det er fett!" poeng som brukes, fr GM'en et komplikasjonspoeng som kan brukes for legge inn en komplikasjon i en scene. S langt har dette fungert utmerket - GM'en annonserer at et komplikasjonspoeng er i spill, og spillerne har da i oppgave spille inn at noe gr til helvete. Med innspill fra GM'en, s klart. Det som er den umiddelbare fare er at uten fete-poeng blir det ingen komplikasjonspoeng.

Vi har en graderingsskala i forhold til hvor "god" en suksess ndvendigvis er, og tilsvarende hvor flt man f*kker til ting hvis man bommer, og det gjelder ogs tester man gjr mot andre roller/npc'er. Den er vel ferdig ila helgen, sammen med frste one-sheet, karaktermekking. I tillegg kommer vi til lage ferdig en liten flavour-tekst/forklaring til hvordan vi ser for oss Oslo i 2040 - og det er derfra alt egentlig har sitt utspring. Vi har stort sett satt oss ned og laget sm historier om folk som blir dratt ut fra sine vanlige liv fordi de er litt p kanten av normen - et sykkelbud (som beskrevet tidligere) som i tillegg til sin vanlige jobb kjrer pakker for hackermafia'en, en ex-militr junkie som takker ja til et litt tvilsomt tilbud i hp om tjene nok til slette gammal gjeld og f et liv hvor han kan f mtt snnen sin igjen, en pencil pusher i Kripos som p fritiden driver illegal kunst p oppdrag (scene beskrevet i smbiter fra spilling-trden), etc. Det er slike historier vi nsker fortelle, hva som skjer nr de som allerede str litt p kanten tar steget.

Jeg hadde satt pris p om du gadd se over reglene nr de er ferdige, egentlig. Alltid greit med et ekstra sett yne.
Svar med sitat
Gammel 1/10-2010, 14:23
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Stats er rett og slett det letteste, synes vi, for komme i gang med lage et spill. Frste gang det lages spill her i grden.
Det var noe snn jeg trodde. Det er derfor jeg spurte. Noe av det viktigste du kan lre om spilldesign er at hver beslutning du tar om hva du skal inkludere br ha en tanke bak.
P denne mten fr du en helhetlig og gjennomfrt design. Pluss nr du kommer igang blir jobben mye lettere fordi du vil finne sammenhenger eller se muligheter dukke opp.
Da blir neste utfordring kutte ned til det vesentlige.
Nr du s har det p plass kan du begynne bygge ut.

"jeg ville for eksempel aldri ftt det for meg gjre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok mtte g med p at de er noen ryggeslse jvler alle sammen." - Anders Nygaard

Mrke Steder: Redux
For komme ut, m du g inn.
Svar med sitat
Gammel 22/10-2010, 10:54
Bubonic sin avatar
Medlem

Etter ha hatt spillskapinga litt p backburneren den siste tiden, kom jeg over denne

http://pinktentacle.com/2010/08/post...tokyo-scenery/

som satte i gang tanker nok et spillkonsept. Eller, egentlig samme spillkonsept, men med modifikasjoner.

Spillet vi har laget, Oslo 2040, baserer seg p tre dobbeltsidige ark, spillerens ark, gm'ens ark og kampanjens ark. Vi har disse nesten ferdige til spilltesting, og kommer til legge dem opp her snart. Tanken er at vi kan spille forskjellige settinger bare ved modifisere kampanjearket, til hvilket linken over har gitt utrolig mye inspirasjon.
Svar med sitat
Gammel 24/10-2010, 10:41
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Veldig spennende bilder! Av den typen som virkelig inspirerer til kreativitet! Fr lyst til lage et spill basert p de bildene ...
Gammel 10/11-2010, 09:47
Bubonic sin avatar
Medlem

I dag kjrer vi frste spilltest av Oslo 2040 med full gruppe. Tre desperate roller, en farlig bydel (Frogner), et stort internasjonalt selskap og et skikkelig farlig brekk! Dette blir gy!
Svar med sitat
Gammel 14/11-2010, 21:20
Bubonic sin avatar
Medlem

Da var to runder med Oslo, 2040 over, og selv om mye fortsatt gjenstr er frstegangsinntrykket at jeg har laget et system man faktisk kan spille med.

Noen ting vi har lrt:
- systematisk gjre andres venner til sine egne fiender skaper masse drama.
- gi hverandre "traits" er kjempegy!
- Komplikasjonspoeng til GM'en er like viktig som morropoeng til spillerne.
- besvare sprsml om hvem som str en nrmest, hvem man elsker, hvem man er redd etc skaper et veldig bra samspill mellom rollene. For spille andre typer kampanjer endrer man rett og slett sprsmlene.

Neste spilling skal vi teste et litt annet system for rulle terning. Fremdeles er det snakk om en d10 for gjre alle kast.

S fr vi se om Benjamin Larsen klarer innhente personen som har stjlet Herman Husviks viktige pakke, uten at han blir innhentet av sin beste venn som n er etter han (intens scene, forvrig), og uten innrmme for dama si at han jobber for et firma hun demonstrere mot (hun er snn som tenker p politikk. Og snt. Benjamin tenker p dra tilbake til krigen, og fint lite annet.)

Morro, var det.
Svar med sitat
Gammel 4/10-2019, 19:29
vivolias vivolias er offline
Medlem

разв910кратBettAlanRestСеньКитаиллюЧернМолоBestFiskZyliБоте1466ИллюJuleНазаRain
СокоVIII1с17JazzEXPEElse1018ErbaFlaxAccaDarkKlauКурсБулаDonnDaviSimoLondBachGlis
GarnAlfrсертКошеSafeIchiPeteрадивинэВлодVladСьюзSuicпосеучащYounСолоПани1964Соли
лошаСамаГусеFeliNikiCircручкGenn*азнMortPlusаресМураliet*янс455-DaviGoodромаНеум
упраКазасереSwarZoneZoneWolfZoneсереЦ*22JaniSwarотчиJuliZoneАтмочитаPeteVisiDuke
MarcEugeRF00иллюПавлYvesавтоKnutметаGustStraГори(190ГорыАзарRobeхорохороBlueAthe
NintTurbINTEBookTulaBookсерт9500ИталVaniLine*азм9099OPELSuomначаVIIIClasпредОбъе
CreaнедеSylvGullправwwwnWindWindQuicMoulтканEscaRolfЛит*Лит*Лит*СереFronRushПрон
АлекМицкJameМелиВылеBeraГубаАтмофронMaurArchWillМоссИллю*обаармиDaniПушкКостнерв
PozoВыпуCommЕвгеФедиВышнDaveГаньWMRBLeadКорчОтосExceигрулечеДавыАфанДубоPerh*одж
ОрдыЛениполуActiИсаеBlueBlueBlueArriЛихаhomoНикигазеBrowАрапProjписаобщеавтоинте
Иконучил
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 18:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia