G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 9/10-2010, 12:47
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Underholdning skaper glede?

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mrkrid Vis post
Det hres bare rart ut.
Fordi du kutter av den delen av setningen som makes sense.

Sitat:
Nei, du forstr ikke at nr du sauser alt dette sammen under begrepet "underholdning", da blir begrepet fullstendig meningslst. Det er komplett bortkastet gjre et slikt begrep til et sentralt prinsipp i rollespill, eller i hva du ser p TV, eller i alle andre medier, eller i livet. Det som er gy er ikke automatisk underholdning.
Underholdning og kunst er to like enorme, og potensielt tomme, begreper. "Alt" kan vre kunst. "Alt" kan vre underholdning.

Sitat:
Nei.
Sitat:
Hvorfor er det s mange som m bruke begrepene underholdning og gy som store trumfkort p slike fora?
Jo.

Sitat:
Her bedriver du strmanns-argumentasjon; ingen har sagt at vi m vre gravalvorlige hele tida.

Men flere har underholdning og gy som sine slagord, og er uten evne til diskutere serise temaer knytta til rollespill. De m bare si at serise greier er absolutt ikke det de driver med! Det har skjedd her s lenge dette forumet har eksistert, hver gang vi forsker holde en seris debatt. Det er som om gyerne ikke kan la en slik debatt g av seg selv, uten at de m si GY-GY-GY!

p st at underholdning er viktig for folks mentale helse, og vr evne til ta innover oss virkeligheten, det blir bare for dryt.

Jeg kritiserer din bruk av begrepet underholdning.

Og jeg kritiserer de som forsvarer sitt "uforpliktende gy" s sterkt at det blir enyd.
Min utheving: Nei, det er ikke dryt i det hele tatt. Det er en pstand som har eksistert ganske lenge, og jeg tror p den. Mine egne erfaringer tilsier at det virker. Det er dog ikke sikkert at det virker likt for alle.

Ellers s ser det ut til at du krangler med noen andre enn meg.

Jeg kan godt diskutere serise tema, og har til og med lagd et spill som tar opp kanskje det mest alvorlige temaet jeg kjenner til, men ja, jeg har ogs sagt at jeg ikke har som intensjon drive med slike spill fremover. Jeg lager spill for GY. Jeg lagde ogs det alvorligste spillet mitt for GY. Hva er uforpliktende med "I min skygge"? Det er kanskje det alvorligste jeg noen gang har skapt selv, og jeg fler veldig sterkt omkring temaet. Men det betyr ikke at det spillet er viktigere for meg enn det Morgenfri er. Og det betyr ikke at jeg har lyst til grave i tematikken - hvis du har lyst til det, s sett i gang, men jeg vet ikke hva jeg kan bidra med i s fall.

Jeg tror at grunnen til at jeg ble fienden i denne debatten var fordi jeg ville utfordre pstanden om at rollespill ndvendigvis m vre kunst med en dyp mening, og fordi en del av utdanningen min gr p underholdningsbegrepet slik jeg bruker det, som et vidtfavnende begrep p linje med kunst - et kulturelt uttrykk som ikke ndvendigvis er kunst. Denne utfordringen er kanskje ikke nsket?

Sitat:
Du m gjerne vise noen eksempler her, og du m gjerne tilbakevise noe av det jeg har skrevet om at glade filmer skaper glede, p grunn av en kunstnerisk intensjon.

Nr vi opplever glede over en film, Maja, er den fremmant ved hjelp av filmkunstens verkty. "Kunstig fremmant" var en uheldig formulering. G tilbake og les det p nytt. Kanskje du forstr det bedre n.
Denne presiseringen hjalp. Da blir det noe annet. Men jeg mener at det er forskjell p fle glede over se de vakre bildene i Avatar, og fle glede over den komplette og innviklede voldshistorien i Fight Club.

Jeg er da ikke interessert i tilbakevise at glade filmer gjr folk glade? Jeg sier bare at det finnes mange typer glede, eller heller mange forskjellige ting glede seg over.

Sitat:
En slags konklusjon
Grunnproblemet med "underholdning" som begrep er at det er s ubegripelig stort blitt, at det ikke lenger har noen egentlig mening i dagligtale, annet enn si at vi ikke vil bli utfordret det vi deltar i; vi vil bare underholdes.

Du kan ikke bruke et slikt begrep om kunst-uttrykk innen TV, film, litteratur og rollespill, som nsker gjre noe mer enn underholde. Det gir ikke mening, og virker bare fordummende.

Dersom du nsker bruke dette begrepet i saklige og serise diskusjoner om rollespill, m du nesten omdefinere det. Og ikke minst s m du g inn i materien som omgir dets ntidige bruk; vi vil bare underholdes (mao; her skal vi ikke f mer enn vi nsker, og vi nsker avslapning og gy). Hva gjr det med spillernes innstilling til spillet? Hva slags muligheter kan spillskapere finne i en slik spillerholdning?
Dette med "bare" underholde er din formulering, og n av mange mter oppfatte underholdning p. Underholdning kan jo ogs vre alvorlig, det handler ikke utelukkende om GY. "Vi vil bare underholdes" er et konsept for folk som ikke tr. Brd og sirkus holder massene opptatt. Underholdning har blitt et ufarlig begrep. Fr i tiden hadde man hoffnarrer som kunne si nyaktig det de mente om konge og styre og stell uten bli straffet, for "det var jo bare underholdning".

Jeg trenger forvrig ikke omdefinere noe som helst. Bde begrepet kunst og begrepet underholdning er som nevnt svrt omfattende. Kanskje er det kunstbegrepet som burde omdefineres?

Nils og Ronny fra NRK hadde et bidrag til hstutstillingen her for en del r siden. De satt ifrt smoking p hver sin gyngehest og kastet egg p hverandre. Noen ville sikkert oppfattet det som kunst. Noen ville oppfattet det som underholdning. Innholdet var det samme: En kommentar til kunstebgrepet, og hva som kan passere som kunst i moderne tid. Samtidig bragte det meg glede kunne se to voksne menn i dress som kastet egg i et museum. Slapstick er blant mine favoritter.

Jeg tror at det som trengs er en type underholdning som rsker litt i folk, men om det presenterer seg som noe annet enn underholdning, s blir det straks farligere. "Folk flest" nsker ikke engasjere seg, men gjennom formidling via underholdningsmedier, kan man likevel oppn engasjement. Man kan kanskje si at "that's sugar coating it", men ... vel, det funker ofte.

Jaja. Jeg har vel rodd meg ut p vidda igjen.

"Interaktiv jomfrufrtsing!"
- Tomas snakker om vre erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 10/10-2010, 23:43
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Du har rett i at underholdning kan skape glede. Jeg tar feil i akkurat det.

Men prv ikke inkludere alt mulig i ditt underholdnings-begrep.
Gammel 11/10-2010, 00:54
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Ja, det er nettopp det jeg sier - kan skape glede! Ikke m.

Ellers: Jeg lager ikke reglene for definisjoner av uttrykk. Det er umulig begrense begrepet "underholdning" til gjelde kun sprreprogrammer, Idol, og Fear Factory. Du nevnte selv NYPD Blue, som bde underholder, og stiller viktige sprsml til hvordan ting br vre. Programmet et laget for selge, men tematikken er ogs viktig p et annet plan enn det rent salgbare - som kanskje ogs er noe av grunnen til at det selger s bra. Et veldig bra eksempel.

Det er vel ogs forskjell p underholdning som har som intensjon underholde, og underholdning som ikke har det. Selv om man lager et spill som ikke er ment vre underholdning (men noe mer, dypere, kunstferdig, terapeutisk, eller hva det skal vre), s kan man fremdeles underholdes ved spille det. Det som underholder, er underholdning, igrunn. Men det trenger ikke bety at intensjonen bak ikke er viktig! For det er den.

Svar med sitat
Gammel 11/10-2010, 18:53
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Det er umulig begrense begrepet "underholdning" til gjelde kun sprreprogrammer, Idol, og Fear Factory.
Maja det er forskjell p Fear Factor og Fear Factory (det siste er selvsagt ikke underholdning men kunst ).

Ellers synes jeg dere snakker forbi hverandre med glans i denne trden. Tomas liker ikke at rollespill blir redusert til "bare underholdning", mens Maja slik jeg oppfatter henne sier at rollespill er ogs underholdning. I hennes fagfelt s brer vel ikke underholdning det samme stigma som i dagligtalen noe som kan fre til ytterligere forvirring.
Gammel 11/10-2010, 19:57
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Maja det er forskjell p Fear Factor og Fear Factory (det siste er selvsagt ikke underholdning men kunst ).
Btt ff krs.

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Ellers synes jeg dere snakker forbi hverandre med glans i denne trden. Tomas liker ikke at rollespill blir redusert til "bare underholdning", mens Maja slik jeg oppfatter henne sier at rollespill er ogs underholdning. I hennes fagfelt s brer vel ikke underholdning det samme stigma som i dagligtalen noe som kan fre til ytterligere forvirring.
Det er godt mulig forbisnakking har forekommet. Veldig mange konflikter beror p at man ikke forstr hverandre.

Ellers: I mitt fagfelt - som egentlig er TO fagfelt - har underholdningsbegrepet nyaktig samme stigma, men ogs omtrent samme dybde.

Pedagogisk sett har undervisning og didaktikk lent seg mer og mer mot trenden vre engasjerende (og dermed gjerne ogs underholdende) ved oppfordre til en flersidighet i metoder, dialog med elever, bruk av medier, gjre kunnskap GY, osv. Samtidig spr man seg om lreren skal vre "bare en underholder" (p engelsk: "performer", for vise nyansen) eller om lrerens "performance" M vre kjedelig for kunne vre lrerik (jeg tviler p det sistnevnte, men det er min egen mening).

Teater-, film-, litteratur-, og mediemessig sett har man lenge delt inn produkter i "kunst" og "underholdning", med noen f crossovers. Nyere forskning (i alle fall som jeg er klar over via utdannelsen min) viser at disse to begrepene er sammenfiltret og ofte vanskelige skille. Det betyr at kunsten svrt ofte underholder, og at underholdning ogs ofte ender opp med oppfattes som kunst.

Film er f.eks. noe som oppfattes som kunst. Selv elendige actionfilmer som ikke gjr annet enn vise frem halvnakne damer og muskulse helter med skuespillertalentet til en sekk med ved, legges inn under samme paraply som trevte, poetiske, svart/hvite, historiske familiedrama med Liv Ullman fordi begge er presentert i et kunstnerisk medium (alts filmens medium). Man kan f en sjimpanse til smre blmaling utover et brukt pissoir og stille det ut i et galleri, men man kvier seg for kalle tegningene til Frank Miller for kunst, fordi det er "bare tegneserier", alts "bare underholdning".

Det finnes to leirer som (for meg) fremstr som like hplse: De som nekter for at de lager kunst, og kun er ute etter underholde uten ettertanke - og de som nekter for at de lager noe s "billig" som underholdning, og er ute etter fremstille sine produkter som stor kunst. Frstnevnte gruppe klarer som regel ikke lage noe som fenger nettopp fordi "it's only a paper moon" og man har ikke noe som gir resonans, mens den sistnevnte gruppa lager noe som er s dypt og innholdsrikt at det (ofte) ikke fenger, slik at man ender med at budskapet faller p steingrunn.

Er min oppfatning.

Svar med sitat
Gammel 5/10-2019, 05:33
vivolias vivolias er offline
Medlem

спас214CHAPDEFIЛебеDukeСН01автоМалыавтоМоле41381962IrwiTimeВолоАлекTescПряжАрти
NorbLaceChan2CS2TescFuncAtlaСО*АЦыгаКонскотоСоснPantздраWillСавиCleaBlenKamiAcca
NiveBlenVieuKurtGlisАлекСодесертCapsGrimOrphсертКитаFELIучилPaulКостБураМищеЗели
XIIIClubFeliVashAdioSampClarRogeМаниSonyИванязыкJuliIsaaKathПолоMiyo1917SezaRusi
ZoneБеляAgatJohnMORGZoneвремNasoNHNCGuntZoneZoneПопоVivaLudwСолоЧуднVisaредаКора
разлязыкзани*ожкМацуWhitИзвоWillредапереСодеПучксловприк*язаПервтрудклейпортручк
*оссZigmStopЧебаOnlyWaltNoteБердJardOlmeBestКитаJewePerfKenwкомпэффеEnglValiупак
LuisКудрCustPeteвариSaleBangMoleАртиMoulChouPacoFrisLoisВолоЧумаShadЛукаLadyЛит*
ЛогуЛит*Лит*семиАлекГеорКругЗоркучилВелиJohnБатаKingкоторынкEvilCLIPFellJameMult
СолнЧереDisnWindDawnТихоавтовопрPunkПугоPassJaniНефеНефеТалыDreaAnnaRobeзадасерт
мышлЦыбуWaltAllaстихпортпортпорткласслужKierSincПолехудоМахаЛаурПервПавлBuddТимо
AngeКудр
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 01:29.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia