Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 31/03-2010, 10:51
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Standard Designerintensjon og kvalitet

Jeg har rablet litt om spillkritikk og kvalitet igjen:
http://imagonem.org/2010/03/30/kvali...ns-sv%C3%B8pe/

Hvor jeg tror jeg mente noe sånt som at for å gi en rettferdig kritikk som kan si noe om kvalitet, og som står på noe som ligner fast grunn, må man forsøke å finne fram til spillskapernes intensjoner for spillingen, slik at man kan vurdere hvor godt de setter deltakerne i spillet i stand til å oppfylle den.

Men hvordan snuser man seg egentlig fram til slikt? Så nå spør jeg: Hva mener du er intensjonen(e) bak spillet du spiller for tiden?
Svar med sitat
Gammel 31/03-2010, 11:11
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Designerintensjon og kvalitet

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Men hvordan snuser man seg egentlig fram til slikt? Så nå spør jeg: Hva mener du er intensjonen(e) bak spillet du spiller for tiden?
Oi, nå ble jeg faktisk litt tatt på senga - for tiden spiller vi Heltelyst, som jeg har designet, og nå ble jeg litt usikker på intensjonene Uansett er det kanskje ikke så interessant som eksempel, for det blir litt juks å snuse seg fram til sine egne intensjoner, lizm.

Men jeg kan jo se på Fiasco, som er det jeg spilte sist.

Intensjonen er eksplisitt: Å la spillerne skape sine egne fortellinger innenfor en bestemt sjanger - typen "kriminelle som sikter høyt og driter seg ut med humoristisk katastrofale følger". Og spillet gjør dette både ved føringer, system og ressurser: Man får masse sitater og filmreferanser; systemet er klart delt opp på en gjenkjennelig måte, med en "tilt" i midten hvor man skjønner at OI NÅ KOMMER DETTE TIL Å GÅ SKIKKELIG FEIL, og en "aftermath" hvor man får se hvem som dør og hvem som stikker av med alle penga og luksusen; og playsettene gir masse fargerike knagger å henge fortellingen på.

Man får det spillskaperen sikter mot, og det er helt tydelig bevisst og raffinert skrudd sammen.
Gammel 31/03-2010, 11:13
matthijs sin avatar
Medlem

Så svaret mitt er: Mange spillskapere er ganske tydelige, i intro og markedsføring, på hva intensjonene deres er - eller, på hva de lover spillet skal gjøre. I gamle dager rotet folk seg mye bort, ved å love en ting og lage noe helt annet; i dag er det mindre vanlig, fordi vi har en større felles designverktøykasse (innen rollespill), og designerne er mer bevisste på hva de ønsker å få til.
Gammel 31/03-2010, 11:42
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Men hva om intensjonen er at man skal kunne bruke det til mange ting?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 31/03-2010, 12:13
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Men hva om intensjonen er at man skal kunne bruke det til mange ting?
"Mange ting" er stadig ikke en uendelig mengde ting. Lager man et (rolle)spill som er som en swiss army knife, vil det likevel ikke være en luftballong.

Men ta et konkret eksempel, så har vi noe ordentlig å snakke om?
Gammel 31/03-2010, 12:28
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
"Mange ting" er stadig ikke en uendelig mengde ting. Lager man et (rolle)spill som er som en swiss army knife, vil det likevel ikke være en luftballong.

Men ta et konkret eksempel, så har vi noe ordentlig å snakke om?
Nei, klart.

Eksempler, hum...

Fading Suns er et spill som settingmessig krysser renessanse-Europa med space opera. (Tenk også "Dune".)

I spillet slik det er lagt opp kan du spille spionasje-spill (keiserens, kirkens, eller noen andres agenter), håiti-tåiti hoff-greier, dungeoncrawling, epic space battles, zombie survival, noe firefly-aktig, "lone rangers", krimmiser på flukt, isolasjons-horror med eller uten cthulhu-aktige monstre (kalt symbiotes), romantiske kosespill, religion vs. okkultisme, demonjakt, intriger i politikken, oppdagelsesreise til ukjente planeter... bare for å nevne noe av det jeg har prøvd.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 31/03-2010, 12:38
matthijs sin avatar
Medlem

Håkei! Så da er spørsmålene:

1) Er det designernes intensjon at spillerne skal få oppleve slike ting? Og hvordan vet vi hva intensjonen er?
2) Støtter spillet opp om disse opplevelsene? Hvordan/hvordan ikke?
Gammel 31/03-2010, 13:09
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg tror det er viktig å tenke på to ting. Det er ihvertfall min erfaring med min egen prøving og feiling.

Det er viktig å være eksplisitt og inkluderende med sin intensjon som spillskaper, eller spilleder. Jeg har noen ganger hatt en skjult intensjon med spillene mine, altså en intensjon som litt enkelt sagt går ut på at spillerne skal "lære noe" av å spille ut situasjoner. Det kan være bra, men da må spillerne vite at det er intensjonen, ikke tro at det er noe annet. Da blir opplevelsen den samme som å bli lovet en ting og få noe annet. No no.

Intensjonen er DIN. Altså dere som faktisk spiller har en intensjon. Du kan legge en intensjon i et spill som spillskaper, men intensjonen som faktisk brukes til spilling er poenget. Derfor kan et spill, som Gru påpeker, støtte en hel rekke forskjellige intensjoner og spilltyper. Det er spillmøtet, scenariet, karakterer og kampanjer det egentlig handler om. Dette gjelder naturligvis mest for kommersielle spill med bredt nedslagsfelt.

Ellers er intensjon et av buzzordene mine for tiden. Det er viktig å gjøre ting med intensjon. Ting du ikke har en intensjon bak kan du like gjerne bare drite i å gjøre. I går spiste jeg store mengder snop, basert på lyst og innfall. Søtsug. I dag har jeg vondt i hodet. Mangel på intensjon straffer seg alltid, på et eller annet vis.
Gammel 31/03-2010, 13:22
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Jeg tenker meg at spill med mange mulige aktiviteter (Jeg tenker på GURPS med en gang, men det gjelder kanskje egentlig flertallet av større spill de siste 30 årene) deler spillskaperjobben med spillederen og spillerne mye mer enn veldig spissede indiespill som Fiasco. For at de skal kunne spilles, må man inn og skrive moduler, bemonstre huler, og i det hele tatt planlegge og jobbe mye mer før man kan sette seg til bordet. Det kan spillskaperen legge til rette for på gode og dårlige måter.
Svar med sitat
Gammel 31/03-2010, 13:34
matthijs sin avatar
Medlem

Ja, det er nok et veldig godt poeng. GURPS gjør det jo litt modulært, ved å lage tilleggsbøker som spisser systemet - man kan jo strengt tatt si at GURPS ikke er fullstendig uten en av setting-bøkene, som faktisk gjør det til et rollespill.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:04.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia