Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 13/09-2010, 08:47
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Hvordan presentere setting?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru
Ja, jeg er usikker på hvor mye av settingmaterialet mitt som kommer til å bli relevant for fremtidige spillere. Det er... jævlig omfattende.
... skrev Maja i en tidligere post. Og det er jo en interessant spørsmål for spilldesignere.

Noen eksempler:

Presentere alt som snutter med setting-relevant fiction: jeg synes Aberrant (og hele Trinity-universet) er et meget elegant eksempel på dette. Istedenfor lange noveller og slikt (som i enkelte WoD-utgivelser) er hele settingen presentert i form av snutter fra nettaviser, e-poster, nettsider, historiske analyser, transkripsjoner, intervjuer, tv-innslag, osv. Alt er holdt veldig kort (sjelden mer enn én side, ofte mindre), og man kan hoppe frem og tilbake i teksten som man vil og likevel danne seg et bilde av settingen. I Aberrant opptar settingbeskrivelsen halve boken, den andre halvparten er regler.

Encyclopedisk stil: Å lage et slags "leksikon" over settingen, der man kan slå opp ulike emner. Jeg kommer ikke på så mange gode eksempler i farta, men jeg har en fordom om at en del Gurps-bøker er strukturert slik. Tror også Rolemaster-settingen Shadowlands (?) bar preg av dette. For meg blir dette ofte litt tungrodd og lite inspirerende å lese.

I Itras by brukte vi en slags blanding av de to førnevnte. Setting-oppføringene er systematisert etter bydeler, og de ulike elementene er sjelden mer enn et avsnitt eller to. Noen er beskrivelser, noen er fiksjon, noen er rene stemningstekster (eller setninger). Ideen var at det skulle gå kjapt å lese, at man kunne hoppe litt frem og tilbake og bruke det man ville, litt som et smörgåsbord.

Flere metoder?
Svar med sitat
Gammel 13/09-2010, 09:41
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan presentere setting?

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
.
Encyclopedisk stil: Å lage et slags "leksikon" over settingen, der man kan slå opp ulike emner. Jeg kommer ikke på så mange gode eksempler i farta, men jeg har en fordom om at en del Gurps-bøker er strukturert slik. Tror også Rolemaster-settingen Shadowlands (?) bar preg av dette. For meg blir dette ofte litt tungrodd og lite inspirerende å lese.
I Shadowworld presenteres verden ganske riktig noe encyclopedisk, med egne kapitler for flora, fauna, religion osv. I tillegg starter hvert kapittel med en kort tekst, enten novelle, dikt eller utdrag fra fiktive forelesninger, som bidrar til å sette stemningen i verdenen. Så egentlig blir Shadowworld en lett blanding av de to første metodene, om enn med hovedvekt av det encyclopediske.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 13/09-2010, 12:14
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Innbakt i reglene: Mesteparten av settingen er opp til spillerne å komme frem til, men gjennom beskrivelser av utstyr, ferdigheter og rollemuligheter beskrives grunnlaget. Dette var veldig vanlig i gamle dager, og ble vel strengt tatt betraktet som fravær av setting. I våre dager ser det ut til at bare de nyskapende spillene kjører denne stilen. Eksempler: Drakar och Demoner og Apocalypse World.
Gammel 13/09-2010, 12:20
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg er enig i at skjønnlitteratur eller skjønnlitterær "sakprosa" fra settinger er veldig bra, men enkelte ganger kan det bli for mye. Jeg synes White Wolf generelt bruker for mye av det - jeg gidder ikke lese det. Men jeg leser gjerne de små skjønnlitterære snuttene i forbindelser med mer leksikalske oppføringer, eller emneoppføringer. Det er dette jeg kommer til å satse på i alle fall. Itras gjorde det ganske bra, synes jeg. Men der var det ikke fullt så mye materiale som det jeg har...

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 13/09-2010, 15:35
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg fortrekker en metode som inspirerer og trigger fantasien. Da gjerne igjennom små bilder fra et miljø.

Leker tanken med å presentere verden igjennom flere "unreliable narrators". Altså at man får verden fra fler kilder, som ikke alle er enig. Men uten at man nødvenigvis har en slags konkurranse i mellom de, bar forskjellige synspunkt for å formidle en verden som er mer kompleks og levende en man tror.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 13/09-2010, 16:21
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Itras gjorde det ganske bra, synes jeg. Men der var det ikke fullt så mye materiale som det jeg har...
Kutte ned og bare presentere deler er vel en greie. Var det ikke 17 bydeler eller noe sånt i Itras by? Gir rom for tilleggsbøker, bare husk å komme med noen tilleggsregler også... gjerne noen som gir ekstra "makt".
Gammel 13/09-2010, 16:33
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg tenker at det er tre momenter man må holde i hodet når man presenterer settingen:
- Det skal formidle lyst til å spille spillet, og være grobunn for kreativitet.
- Det skal være mulig å forholde seg til og ha nogenlunde oversikt over.
- Det skal formidle nok av verden til at man føler at verden er levende og "fullstendig".
Gammel 13/09-2010, 19:29
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
- Det skal formidle nok av verden til at man føler at verden er levende og "fullstendig".
Krhip vet hva han snakker om, men jeg forsto hva jeg manglet med mitt forslag: Presentèr bolkvis. Man trenger nødvendigvis ikke vite noe om hele verden, før man opplever at den er mulig å spille i. Se på Warhammer, som nøyer seg med å starte og presentere Imperiet - og bare henviser til de andre landene med regler. (Kosakker fra russ-Kislev, riddere kan velge brettoniansk og komme fra Brettonnia, Estaiske Diestro'er og Tileiske armbrøstleiesoldater...)
Gammel 14/09-2010, 14:06
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Settingen eksisterer vel også i skill-lister og lignende. Om lista bare inneholder gønnere foreks., så illustrerer det noe ved spillet og settingen.
Svar med sitat
Gammel 14/09-2010, 14:27
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det kan være nyttig å ta en titt på denne tråden, et tidligere forsøk på å spikre noen ideer fra min side (jeg kan ikke huske hva jeg fikk ut av denne sånn helt konkret , men det er nå artig lesing.)

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia