G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 14/09-2010, 18:17
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Hvordan presentere setting?

Det jeg har likt med Warhammer er de sitatene eller brevene om settingen eller hvordan magi funker som ofte blir motsagt av andre brev eller sitater. Bestiariet til 2. utg. hadde tre forskjellige sitater om hvert vesen. Vanlige folks syn, det akademiske syn og hva vesenet mente om seg selv. Selve reglene for monsteret ble presentert i andre halvdel. Husker at avsnittet der Chaos Dwarwes snakket om seg selv var kostelig. De motstridende synene gjr settingen levende og en fr innblikk i mentaliteten til folk i verdenen.
Gammel 14/09-2010, 22:37
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Det jeg har likt med Warhammer er de sitatene eller brevene om settingen eller hvordan magi funker som ofte blir motsagt av andre brev eller sitater. Bestiariet til 2. utg. hadde tre forskjellige sitater om hvert vesen. Vanlige folks syn, det akademiske syn og hva vesenet mente om seg selv. Selve reglene for monsteret ble presentert i andre halvdel. Husker at avsnittet der Chaos Dwarwes snakket om seg selv var kostelig. De motstridende synene gjr settingen levende og en fr innblikk i mentaliteten til folk i verdenen.
Absolutt! Bare tekstene i 2nd ed sin hovedbok om magi er noe spillerne i gruppen jeg hadde digget.

"Elves use 'high magic', typically bloody elves...!"
Gammel 15/09-2010, 18:40
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Hvordan presentere setting?

Jeg foretrekker presantere setting nr jeg lager et rollespill til gruppen igjennom fiksjons snutter satt inn her og der i spillteksten der det passer. Kanskje en leksikons del ogs hvis jeg skriver mye p et spill s settingen blir ganske stor, jeg synes dette er en ganske ok mte presantere settingen p, og det er ogs en mte jeg liker f presantert settingen til andre sine spill p.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 15/09-2010, 19:34
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Settingen eksisterer vel ogs i skill-lister og lignende. Om lista bare inneholder gnnere foreks., s illustrerer det noe ved spillet og settingen.
Noen ganger crasher ferdighets- og utstyrslister med settingens intensjon. Se oWoD og Justin Achillis "design as derivative" om computer skills p karakterarket til Vampire.

Oversikt over vpen er p sin plass i Twilight 2000, men trenger man virkelig stats p det i Call of Chtulhu?
Gammel 16/09-2010, 09:10
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Noen ganger crasher ferdighets- og utstyrslister med settingens intensjon. Se oWoD og Justin Achillis "design as derivative" om computer skills p karakterarket til Vampire.

Oversikt over vpen er p sin plass i Twilight 2000, men trenger man virkelig stats p det i Call of Chtulhu?
Likefrem s er det, gjennom listene, en del av settingen. Om det passer med, og forsterker hva rollene skal foreta seg i spillet eller ikke, er vel et sprsml om gode eller drlige valg fra spillskaperenes side?
Svar med sitat
Gammel 16/09-2010, 09:12
Ole Peder Giver sin avatar
Ole Peder Giver Ole Peder Giver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Elefantrifle!
Svar med sitat
Gammel 16/09-2010, 12:07
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giver Vis post
Elefantrifle!
Husker fortsatt at jeg skulle skyte en fyr lett i benet med en 8 gauge(21.2 mm) helkule i Return to Dunvich. Gikk ikke srlig bra det der...
Gammel 16/09-2010, 19:52
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giver Vis post
Elefantrifle!
Klassiker. Jeg tror det er det frste inntrykket jeg kan huske av CoC.
Gammel 16/09-2010, 21:35
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

I et spill jeg jobber med n, i konkurransen Game Chef, presenterer jeg settingen gjennom nyhets-oppslag. Spillet heter Edge City, og er lagt til en moderne by p kanten av en flat verden. Spillet handler om den frste ekspedisjonen utfor kanten, og ned langs klippene p sida av verden.

Et eksempel p et nyhets-oppslag, som forteller spillerne hvordan de skal reise nedover langs klippene:

A VEHICLE OF DEATH!
The Edge-capsule is a mad invention, swinging between life and death
News on the Edge (NOTE) has talked with one of the crew from The Edge Expedition. The crew-member insist on being anonymous. To get the inside view of this expedtion, we have agreed to this, however wrong we find such praxis. The crew-member is one of the handful manning the capsule purported to bring the expedition beneath The Edge.

- NOTE: Is it true that the capsule will be armed with a great cannon?
- Crew: Yes, it is. The cannon will shoot out great harpoons...
- NOTE: Oh boy! So it IS true! But what do you expect to hunt down there?
- Crew: Nothing. The cannon is part of the propulsion of the capsule. It will...
- NOTE: Wow! You will be driven by CANNON! That is quite fantastic! Really; a cannon?
- Crew: Well, let me explain, please ...
- NOTE: Yes, of course, please do!
- Crew: Once the capsule swings over The Edge, it will loose all weight. All things do, out there in the void. No gravity there, you see. The scientists of the expedition has found this to be a problem. It makes hoisting the capsule down quite impossible, by itself. We have, however, found a solution both simple and elegant ...
- NOTE: You have?
- Crew: Yes. We use a harpoon to shoot anchors into the cliffs under The Edge. Each anchor is carries a wire from the capsule, and our end of the wire is fed into a simple pulley-system. We use that system to hoist the capsule close to the cliffs, so we may investigate their nature up close.
- NOTE: And then you can look at the cliffs through windows. I see!
- Crew: No-no! We have special, air-tight suits to go out and take samples, and to investigate any cavities in the cliffs. Each suit is equipped with bottles of compressed air, to last us for hours of work on the icy cliffs. We will take turns working the cliffs, with hammer and pickaxe, and even some explosive grenades.
- NOTE: Oh, really? Explosive grenades?
- Crew: Yes, dynamite was found to be too slow and cumbersome, so we will use grenades, if necessary! And then, when we are ready to go further on, we let go of the anchor. Releasing the anchor will let the capsule swing out into space, like a great pendulum. At the same time we signal the crane, to feed out more wire and air-tube. Thus we ready for another shot, fastening a new anchor, and dragging us further down the cliffs. We will go down into the abyss step for step, in this fashion.
- NOTE: This sounds, if I may say so, like the invention of a madman!
- Crew: I cant say I disagree with you. None of us looks forward to swinging wildly in the starlit void, or to drag ourselves into the abyss. I have understood that if the wire breaks, we will most likely travel towards the stars, with no chance to stop. We will hurl through space until we starve to death, and then the capsule will continue, like a silent coffin in the great darkness ...

We let the unlucky crew-member go back to the preparations. But we must ask; is it really possible to prepare for such madness!?

Jeg liker virkelig jobbe med setting p denne mten. Tror kanskje det kan vre kult lese ogs. Det skal leses av spillerne mens de driver med rolle- og by-bygging.
Gammel 4/10-2019, 07:54
vivolias vivolias er offline
Medlem

авто268.3упраCHAPJackProsСтукЛокшпрелCashWhatDeko0023КазеClasGirlАнсоPlinTonyPian
первжурнDefoMichBozeЦургАкимPenhSideLegsУрум(190DoctHenrавтоStanсертсертпришМарк
фронJackTunnArabCariDomaSlimCityМеркMuriBradThriMajeSonaMoviRobeAionEtieШастZIMP
КатюDaviКомсэксппервсловThomПопоКрасSimsVoguИллюRainWindWindPeteWindHitmSerpJame
WindWick(СансереStanСемекрышжурнItchфантNell*язаArtsНовоArtsПронJoseФедомыслразд
KingmicrWarhстанБесбSonyRogeEchoрок-RobeBattGretXboxсклаDolbаквахорофарфмесявека
ЗамоLiebBreaЛихоMastBookсертсертWWUnDaliстекLine*оссARAGзначCubeпедиFeniАртиPast
пазлрабоотлиязыкTinyAlekAliaWindBerlDeLoChouDiavОбъеИониТараINTERowaЛит*Towaqбдт
Лит*AheaВизаТрахToddСибрСпусДалеThisДетс*изкЦентБуряSonaWoodбухгSounхрамХеркпоро
secoтераWEEKСочеAdriКороTitaJinnCraiКачуволшRealГариBariДрибвещеавтоБолефизиЧере
СтолАлекКинядружЗоломесямесямесяRudeJackTonyКузи1962ВиннучреRobeEduaФормDaisBusi
BookМарч
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 18:01.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia