Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/09-2010, 21:42
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Standard Jeg lager rollespill!

om folk i Oslo. Resten blir spennende å se hvordan utarter seg, men i tidlige spilltester har jeg og min medsammensvorne sett hvordan et sykkelbud kan komme i skikkelige klammerier på Lysaker, hvordan Grünerløkka blir et mørkere sted og hva som skjer hvis du går på feil tog på Oslo S.

Spennende, blir det

Ville egentlig bare fortelle litt om det. Poster vel muligens noen pdf'er etterhvert
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 14:03
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Jeg lager rollespill!

Har du sett denne Oslo-wikien som ble lagd for et par år sida? Tok for seg spesielle steder i Oslo, som kan være spennende å inkludere i rollespill om byen. Husker ikke akkurat hvem som gjorde det, eller hvor den ligger. Kanskje den kommer opp om du søker ...
Gammel 23/09-2010, 14:13
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Har du sett denne Oslo-wikien som ble lagd for et par år sida?
Tenker du på Det skjulte Oslo?

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 19:03
Bubonic sin avatar
Medlem

Oi, det der er morro! Takk for link etc. I utgangspunktet har vi satt handlingen noen tiår frem i tid, mye fordi det er spennende å gjette på byutviklingen, spesielt når man ser på ting som http://www.spacegroup.no. En god del av spillet vil nok dreie seg om å utforske de forskjellige bydelenes egen karakteristikk.

For en gangs skyld har jeg også laget et system. Jeg er nesten litt stolt.
Svar med sitat
Gammel 23/09-2010, 19:28
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Kult! Håper du poster litt etterhvert som du utvikler spillet. Jeg poster ikke så mye i andres utviklingstråder, men jeg er glad i å lese dem
Gammel 24/09-2010, 10:34
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Spennende! Jeg trodde også at det var Det Skjulte Oslo det var snakk om. Men dette var en gledelig overraskelse.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 10:41
Bubonic sin avatar
Medlem

Kort om spillet så langt.

Midlertidig tittel på spillet er Oslo 2040. Mest av alt fordi handlingen er satt til Oslo i 2040 (intuitivt ). Vi har lest litt mye William Gibson i det siste, og ønsker å lage et spill om folk som blir kastet ut i trøbbel.

Oslo i 2040 er ganske likt som i dag, men "volumet" er skrudd opp. Teknologi har tatt et stort skritt fremover. Jeg ble veldig inspirert av de nye augumented reality app'ene som kommer, og slike ting figurerer tungt i miljøet. Utover det er Oslo i 2040 blitt et mer nådeløst sted. Kanskje ikke for mannen i gata, men alle som beveger seg litt utenfor samfunnets vanlige rammer kan fort bli dratt med i strømmen - enten man havner i klammerier med gjengkriminalitet, større organisasjoner med skjulte agendaer eller what have you.

Spillet som helhet har vi tiltenkt å basere seg på kortere mini-kampanjer, hvor man følger et knippe roller til handlingen har utspilt seg. For vår del har vi mye fokus på kul action - noe vi med nostalgi husker fra uendelige CP2020 spillinger back in the day.

Karaktermekkinga baserer seg på et par ting - arketype og spørsmålsbesvarelser. Gruppa som helhet velger seg 5 spørsmål fra en liste på rundt 30 (så langt), som alle besvarer. Typisk spørsmål er (fra spilltesting) "hvem er du redd?", "hvem er redd deg?", "hva er problemet?". I spilltesting så langt har vi klart å skape noen skikkelige clusterfucks av inter-PC forhold. Søstera til Arve er romantisk involvert med en annen rolle, samtidig som Arve er veldig overbeskyttende, etc. Arketype på sin side er kanskje det som definerer karakteren mest - eksempel på dette er min rolle, Arve, "vågal sykkelbud".

Systemet baserer seg på å rulle 1D10, legge til stat og evt bonuspoeng man får fra traits og arketype. Eksempelvis når Arve skal sykle fort gjennom en politibarrikade, så får jeg en bonus fordi jeg gjør noe rollen er flink til.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 12:28
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Liker det jeg ser av karaktermekkingen din. Kunne godt tenkt meg å sett mer av den.

Om du har noen samlet notater kan jeg ta en titt for deg.

Bare for å advare deg så er jeg i full gang med å lage en Cybernoir hack til Apocalypse World, så jeg er i datastjele modus

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 12:51
Bubonic sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Liker det jeg ser av karaktermekkingen din. Kunne godt tenkt meg å sett mer av den.

Om du har noen samlet notater kan jeg ta en titt for deg.

Bare for å advare deg så er jeg i full gang med å lage en Cybernoir hack til Apocalypse World, så jeg er i datastjele modus
Bare å stjæle i vei, Mr. Berg

Vi holder på å lage tre one-sheets, GM-arket, Karaktermekkingsarket, Kampanjemekkingsarket. På disse vil alt av regler stå, og det kan alle og en hver få titte på. Vi har tilogmed grafikk! (Fancy)

Karaktermekkinga er ganske simplistisk, men funker tilsynelatende fint. Fem stats, fordeler en poengpool utover disse. Dette danner basis for resolusjon, som strengt tatt er 1d10 + stat + arketype bonus + trait bonus. 10+ er en suksess, og 10 på terningen er open ended, enn så lenge.

Traits er noe karakterene får etter hvert som spillet går, og tildeles av en annen spiller. For å kunne gi en trait, må en først ha fått et "det var fett!" poeng. Slike poeng får man av andre spillere og gm for å gjøre noe fett (som navnet tilsier). Kommer litt tilbake til dette, er vanskelig å oppsummere uten å skrive jævelig langt.

Som nevnt er arketype og spørsmåla man besvarer det som skaper grunnlaget for rollene, og er følgelig her man legger mest arbeid. Arketype er helt åpent, og kan være alt fra "korrupt politimann" til "geriljakunstner" til "vågalt sykkelbud" til "corporate slugger" etc. Det vi har merket er at det er veldig forskjell på en cyberpunka arketype, og en arketype som kunne ha dukket opp i en hvilken som helst moderne setting.

Spørsmålsarket er på sin side mer grunnet i kampanjen man spiller - det er her de fleste npc'ene blir navngitt, og mye av plottet legges opp, selv før man har spilt en eneste scene. Vi ser at utifra hva slags spørsmål man besvarer her kan gi mange forskjellige typer spill - og det er morro!

Gjennom spilltesting den kommende tiden håper jeg på å få lagt noen føringer på et mer mekanisk nivå. Vi har sett at resolusjonen er kjapp og grei, og det blir "heroisk" nok i våre øyne - cyberpunk med en lett touch av ville stunts. Det som er et problem er litt når man skal rulle, vi har falt en del inn i kanskje 4 - 5 rullinger per scene.

Vi ser også på å sette ned noen setninger om hvordan rollens personlighet er, men jeg tror det kommer gjennom Traits. Mer om dette siden
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 12:54
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Vil bare droppe innom og si kul tråd. Liker det jeg leser Andreas.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia