Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/10-2010, 14:55
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Utfordrende oppgaver for spillskapere

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Jeg stiller disse spørsmålene i forhold til vår plass i samfunnet, som skapende kunstnere med en målsetting og et publikum.
Om det ikke passer for deg, Maja, er det helt greit å la være å diskutere det.

Svært få spillskapere oppfatter seg som kunstnere. Det er også helt greit.

Denne tråden er for den som oppfatter seg selv som skapende kunster, eller som kan tenke seg en kunstnerisk målsetting for spillskapingen sin.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 8/10-2010 kl 14:57
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 15:12
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Da forstår vi hverandre, forhåpentligvis.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 19:22
Medlem

Ja, vi forstår hverandre.
- Jeg forstår at det er vanskelig å holde seg borte fra en tråd på et slikt forum, selv om man ikke aksepterer premissene for den.
- Jeg forstår at du har et behov for å beholde uskyldets skjær i din spilling, og at du gjerne vil ha dette med over i spillskapingen din, som kun er et utslag av spillhobbyen din, for deg.

Og det er greit.

Det som derimot er ugreit er folk som alltid må trekke sine eskapisme- og underholdnings-verdier ned over hodene på andre. Det er noe håpløst ufritt over folk som alltid må protestere mot at andre er forskjellige fra dem, samtidig som de snakker høyt om sin egen frihet ...

Jeg prøver å ignorere dem, men akkurat her mislyktes jeg.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 8/10-2010 kl 19:23
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 20:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Ja, huff, jeg er fæl til å bestemme hva andre skal mene.

Når har jeg trukket noe nedover hodene på folk? Jeg gjør et forsøk på å svare på en offentlig henvendelse på forum. Det traff vel ikke helt blink, da, men jeg har da virkelig ikke forventet at noen skulle skifte mening automagisk bare fordi jeg mener noe annet?

Men vi var kanskje ikke enige likevel, da. Å "akseptere premissene" vil si å være enige i utgangspunktet, men da har man jo ikke noe å diskutere lenger. Jeg trodde det var en invitasjon til å diskutere et tema, men hvis jeg tok feil så må jeg bare beklage det.

Svar med sitat
Gammel 9/10-2010, 00:39
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Å "akseptere premissene" vil si å være enige i utgangspunktet, men da har man jo ikke noe å diskutere lenger.
Nei, det vil si at vi aksepterer visse rammer for diskusjonen; og at vi diskuterer innenfor disse rammene. Det er en form for diskusjon som kan være svært nyttig i fagmiljøer.
Gammel 9/10-2010, 00:55
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Nei, det vil si at vi aksepterer visse rammer for diskusjonen; og at vi diskuterer innenfor disse rammene. Det er en form for diskusjon som kan være svært nyttig i fagmiljøer.
Quite. Jeg var nok litt kjapp på labben der. Jeg ser nå at jeg skulle skrevet noe annet, men det ble helt feil.

Denne delen av hovedposten var det jeg forsøkte å svare på til å begynne med:
Sitat:
Spørsmålet mitt er hvordan en spillskaper ser fremover;
- hvordan han/hun skjerper design-evnene sine?
- hvordan han/hun utforsker visse temaer i sine spill?
- om han/hun kan sies å ha et definert kunstnerisk prosjekt?

Jeg stiller disse spørsmålene i forhold til vår plass i samfunnet, som skapende kunstnere med en målsetting og et publikum.

Noen tanker?
Så vidt jeg kan se så svarte jeg på det, men ikke på den måten som var ønsket? Du er kun ute etter, i denne tråden, å få kommentarer og tanker omkring "din måte" å designe spill på, og ikke andre tanker eller syn på hvordan spillskapere ser fremover? (Eller hva de mener med "se fremover"?)

Svar med sitat
Gammel 11/10-2010, 08:34
Medlem

Jeg var ikke ute etter en diskusjon om rollespill er kunst, men en diskusjons om tar dette for gitt. Om du har problemer med det var altså ikke dette tråden for deg.

Men nå er det også svært få som tenker slik, og de som gjør det holder seg klokelig unna. Så kanskje var jeg bare ute etter å lufte disse tankene for min egen del. La det stå der, som ei fyrlykt for egne tanker.

Uansett; du var litt kjapp ja. Tråden er grundig avsporet. Livet går videre.
Gammel 11/10-2010, 10:13
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Da beklager jeg det, og kanskje det går an å sette det som et definert premiss i trådens oppstart. Evt start en ny tråd?

Det er sikkert masse folk som kan tenkes å kommentere på det intensjonerte temaet, og jeg lover å holde meg unna.

Svar med sitat
Gammel 25/10-2010, 08:34
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Vi kan se spillskapere som leverandører av rammer og premisser for interaktiv utforskning av menneskelige tilstander, livsvilkår og "alternative virkeligheter" (som i bunn og grunn er kommentarer til vår virkelighet).

Om vi ser det slik, er det avgjørende hvor mye vi spillskapere vet om menneskene og verden. Det er avgjørende i hvor stor grad vi utfordrer oss selv;
- hvor mye vi suger til oss av innsikter
- hvor dyktige vi er på å bruke innsiktene i våre rollespill
- hvor modige vi er i valg av tema
Dette skriver jeg utfra tanken at kunsten er et "alfabet" vi staver livene våre med, og at rollespillet er en del av denne kunsten. Den hjelper oss å utforske oss selv, våre liv, og verden rundt oss. Den hjelper oss å sette ord på alt dette, og å forstå det, ofte på forskjellige måter.

For at kunsten skal gjøre det, er det avgjørende hvilke kvaliteter kunstverket har. Disse kvalitetene er avhengige av kunstneres innsikter og ferdigheter.

Jeg tror på denne formen for nytte i kunsten, og da tenker jeg ikke på "kunst" som noe du finner på museene eler galleriene, men som noe du forholder deg til gjennom spill, bøker, filmer, TV-serier og annet i hverdagen. De tingene som gjør at du gisper av gjennkjennelse og glede.
Gammel 29/10-2010, 17:28
Medlem

Det å "utforske seg selv" er like mye å utvide seg selv. Det kan handle om å prøve ut konkrete sosiale eller moralske muligheter, gjennom ei rolle. Men det kan også handle om de subtile utvidelsene som oppstår når vi opplever noe sterkt eller morsomt.

Rollespillet er godt egnet til dette, da rollespillets publikum blir medskapere i spillet. De tar selv valgene for rolla si, og må derfor ta på seg et større ansvar for konsekvensene enn det vi opplever i andre kunstformer. Dette går langt i å speile virkelighetens forhold mellom valg og konsekvenser, og gjør rollespillet til et effektivt psykososialt og moralsk test-verktøy.

Men rollespillet blir ikke et godt "verktøy" på noen måte, om det ikke skapes gode spill. Der kommer spillskaperen inn. I hvor stor grad han kan skape virkningsfulle spill, er avhengig av den innsikten og de skapende evnene han har. Innsikten kommer med erfaring og dannelse. De skapende evnene kommer med øvelse, øvelse, og atter øvelse.

En ambisiøs spillskaper må hele tiden lage nye rollespill, slik at han er klar den dagen "det store rollespillet" skal lages. Når dette prosjektet dukker opp, enten som et oppdrag han får eller som en ide han unnfanger, må han allerede ha mesteparten av de ferdighetene som skal til, for å bygge et spill som virkelig svarer til hans visjon.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:58.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia