Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 7/10-2010, 09:34
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Å lære nye spill

Sitat:
"det må prøves med noen som kan det før det føles rett.
Dette sitatet dukket opp i en diskusjon her på forumet om Strands Of Fate, og fikk meg til å stoppe opp. Jeg synes dette griper tak i et...vel, kall det "problem" med hobbyen vår: Folk skjønner ikke hva rollespill er før de har spilt det.

Jeg vet at noen begynner med rollespill etter å ha lest en regelbok, men jeg tror nok allikevel at de langt fleste begynner med rollespill etter å ha spilt det sammen med noen som har spilt før. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men kan av og til gjøre at man blir litt sementert i spillestilen sin, og ikke tør å prøve nye spill/stiler/metoder.

Men tilbake til sitatet over; jeg følte noe av det samme når jeg leste Harde Menn. Jeg så potensialet i det stramme tematiske fokuset, men hadde problemer med å se hvordan det ville fungere i spill, fordi det var såpass forskjellig fra hva jeg hadde spilt før. Men så, når jeg fikk prøvd spillet, så jeg hvordan bitene gled på plass og spillet fungerte.

Hvilke utfordringer gir det oss som spillskapere? Hvordan kan vi skrive spilltekster som gjør det lett for A) nybegynnere å komme igang med hobbyen, og B)erfarne spillere å benyttte den "nye" spillstilen?

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 09:48
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Å lære nye spill

Kult at du spør om A og B som forskjellige ting, for det er de jo (tildels?)

A) For nybegynnere tror jeg spillteksten må være ekstremt klar og konkret. Nærmest brettspill-aktig.

Skriv dette tallet der. Trill denne terningen når det står i eventyret at det er kamp. Når du skal forberede deg til å være spilleder, gjør X, Y og Z, i den rekkefølgen.

B) For å lære opp folk som har spilt litt i en ny/annerledes spillstil, kan det funke bedre å ta tak i det spillerne allerede vet, og fortelle hva som er annerledes i akkurat dette spillet. Gå i detaljnivå bare på det som er nytt, eller som bryter med forventningene.

Kjør dette rollespillet som et vanlig fantasy-rollespill, men med to spilledere som skal gjøre X, Y og Z.
I dette rollespillet skal du lage rollen din
underveis i spillet. Vent med å fylle ut rollearket til spillederen sier fra. Han/hun gir deg detaljerte instrukser når du trenger dem.
Gammel 7/10-2010, 09:52
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
[I]Kjør dette rollespillet som et vanlig fantasy-rollespill, men med to spilledere som skal gjøre X, Y og Z.
Min utheving.

Det spørs jo litt på hva spillerne har spilt før, hva som faktisk er "vanlig" for dem.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 10:11
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Min utheving.

Det spørs jo litt på hva spillerne har spilt før, hva som faktisk er "vanlig" for dem.
Ikke hvis vi får rollespill inn i barnehagen og grunnskolen som obligatorisk opplæring. Da kan vi gå ut fra at alle har spilt klassikerne, og at alt de deretter gjør vil bli å forholde seg til klassikerne. Det vil bli vakkert! Fremtidens ungdom vil elske Fabula på samme måte som de i dag elsker Bjørnstjerne Bjørnson!
Gammel 7/10-2010, 11:09
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Det snodige med Fate er at hvis man ikke har holdt lenge på med det, så faller det lett på plass, ser at de som har gnidd seg hardt inn med klassiske spill sliter mer med å, ikke forstå, men godta friheten i systemet og glemmer å se den taktiske dybden i det.

Ellers så er jeg selvlært, og startet med Call of Cthulhu 4th edition.

Og etter å ha introdusert mer enn nok med dusiner av folk til hobbyen så har jeg bare dette: De som virkelig vil prøve lærer seg alle typer spill uten problemer, og synes det er gøy uansett<, de som er skeptiske lærer seg best spill med lette regler, men vil føle seg ofte komfertable med spill som gir mer realistisk mening.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 11:43
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Fremtidens ungdom vil elske Fabula på samme måte som de i dag elsker Bjørnstjerne Bjørnson!
...jeg hater Bjørnstjerne Bjørnson. Ikke politisk, men litterært. Bleurgh.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 13:56
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg vet ikke helt jeg.

Jeg er ganske fornøyd med introduksjonen i Hevn, og kommer til å porte den over til Harde Menn når jeg omsider får ryddet plass til det i timeplanen min.

Men på andre siden er det en gylden regel med rollespill, det er for å spilles. Rollespill som en opplevelse kommer i spill.
Vi kan bli bedre til å forklare hva opplevelsen er, men jeg tror ikke det er så mye å hente. Å kunne sette opp små korte og intense spilløkter tror jeg er bedre for forklaringen av rollespill.
Gudene vet jeg har skremt vekk mange med timevis med rollemekking før spill i det hele tatt begynte. Derfor er jeg meget stor fan av måten ApW tar deg i skjortekragen, drar deg kjapt igjennom rollemekking før du pang sitter å spiller.
Å bruke timer på å finplukke fra evnelister lengre en bibelen er for særskilt engasjerte.

Som spillskaper tror jeg man må stole på hva man har skrevet. Jeg vet at mekanikken og føringene i Harde Menn virker. Samme med Hevn. Det som er utfordringen for meg som skribent er å forklare gjør sånn og sånn. Når jeg har så gjort det så må jeg stole på spillet til å ta sitt eget liv.

For kommunikasjonen er i utgangspunktet en veis. Jeg som spillskaper skriver en tekst. Den er når den møter deg som mottaker, og du setter deg ned å spiller det, med alle dine forutsetninger og forutintatte meninger, at det blir en spillopplevelse. Har jeg gjort jobben min og gitt deg et sett med prosedyrer som virker så vil du får en tilnærmet spillopplevelse av det jeg prøver å gi deg.
Det eneste jeg som spillskaper kan håpe er at du stoler på prosedyrene jeg gir deg.
Gjør du ikke det, kan jeg skrive verdens beste spill. Det har ingenting å si, fordi du vil spille fotball med basketball regler.

Så det eneste inputen jeg har å komme med, og som vanlig har jeg brukt all for lang tid på å få skrevet dette, du må formidle prosedyrene dine klart og få mottakeren til å stole på dem. Og du må stole på dem selv.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 11:21
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Å lære nye spill

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Gudene vet jeg har skremt vekk mange med timevis med rollemekking før spill i det hele tatt begynte
Det er så altfor sant. Eg trur det beste rådet eg kan koma på er "hit the ground running", anten må systemet ditt vera enkelt og klårt nok til at nye spelarar umiddelbart kan gå igang med å spela, eller så må du gjera kompleksiteten modulær nok til at du kan presentera nye spelarar for ein forenkla modell som kan spelast umiddelbart. Dette trur eg gjeld uavhengig av om spelarar er røynde eller ikkje, om ein vil ha eit system som verkeleg kan veksa og trivast og ha ei framtid...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 11:25
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Å lære nye spill

For å klargjera: Eg meiner altså at det er altfor sant om rollespel generelt, ikkje om Kåre, "Harde menn" var halv-kjapt å få i gang, så vidt eg hugsar.
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 8/10-2010, 15:37
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Derav er jeg fornøyd med Brent Jord, hvis man har konseptet i hodet - så tar det maks et par minutter å sette sammen den regeltekniske delen av rollen.

Men spørs på spillingen, FATE kan ta alt fra et minutt til mange timer å lage en karakter, avhengig av hvor dypt og langt man vil gå - samt hvor mye samarbeid gruppen skal ha sammen.

Gurps kan ta evigheter hvis det ikke er et godt rammeverk for settingen og ide hos spilleren, men ellers et raskt system.

Gruppen må nesten bli enige om hvordan de vil gå frem med rollemekking før de gjør det.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:49.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia