G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 9/10-2010, 01:29
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Standard Sv: lre nye spill

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
... du m formidle prosedyrene dine klart og f mottakeren til stole p dem. Og du m stole p dem selv.
Svrt viktig! Vr klar og skap trygghet om at dette vil lede til noe bra, s fr du leseren med deg inn i spillet ...
Gammel 10/10-2010, 15:32
Skogvokteren sin avatar
Skogvokteren Skogvokteren er offline
Medlem

Det lre seg spiller rollespill uten ha spilt rollespill m vre svrt vanskelig. Jeg hadde definitivt ikke lrt med D&D ved bare lese boka hvis jeg aldri fr hadde spilt rollespill. Det eneste spillet jeg tror jeg kanskje hadde klart lre helt p egenhnd er nok Fabula, da jeg synes denne er lagt opp p en pedagogisk og lett forstlig mte.

Det kan vre svrt vanskelig for folk som ikke kjenner noen som kan lede i det hele tatt starte med rollespill. En ting er forst reglene, en annen ting er f en i vennegjengen til lede p en mte som frister til gjentagelse. Det skal lages et eventyr, mens skal kunne reglene. Dette kan vre vanskelig uten ha spilt rollespill p forhnd.
Svar med sitat
Gammel 10/10-2010, 23:50
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Jeg vet at mange har lrt seg rollespill med Fabula. Det skyldes nok at boka gir spilleksempler i innledningen, og at konfliktsystemet er lettere enn hva du finner i det meste annet (i hvert fall i klassiske rollespill).

Selv finner jeg det vanskelig lre nye spill. Klassiske rollespill foretrekker jeg lre av en spilleder, med meg som nyfiken spiller. Slik er det med de fleste, tror jeg.

Men noen m jo starte med lese boka ogs. Som spillskaper er jeg opptatt av at det skal vre lett, og interessant, og at det hele tida skal peke frem mot hva som skjer i en spilling.

Ved tenke spilling-spilling-spilling, tror jeg det er lettere unng elementer som ikke blir brukt i spillet ogs, for en spillskaper. Slike elementer vil jo bare vre en byrde for de som skal lre seg spillet, og svekke det. S ett rd til spillskapere er: G rett p sak! Hele tida!
(om du ikke skriver ett eneste undvendig ord, trenger ikke spillerne lese ett eneste undvendig ord heller)
Gammel 11/10-2010, 19:36
Questor Questor er offline
Medlem

Min frste rollespillopplevelse hadde jeg som 12-ring, som spilleleder. Jeg hadde aldri spilt med noen andre, eller sett noen andre spille rollespill, det hadde ingen av kompisene mine som spilte med meg heller. Vi var helt ferske, og det forble snn i mange r fremover (jeg ledet vel spill i 3-4 r fr jeg fikk anledning til vre spiller selv).

Spillet var Drakar och Demoner (den gamle svenske sort-boksen). Spillet hadde relativt enkle regler, og det er jeg glad for. Det var komplekst nok skulle f konseptet med rollespill inn i hodet sitt. Det medfrte at vi fikk vr egen spillestil (med stor fokus p fortelling og historie), og at jeg hadde litt tilpasningsvansker frste de frste gangene jeg spilte med rollespillere som spilte "riktig" .

Det som nok "reddet meg", og gjorde at jeg flte meg trygg nok til prve ut spillet var at Drakar och Demoner boka hadde en par sider med et skalt "spilleksempel", dette var det som hjalp meg med gjre hoppet fra teori til praksis.

N kjper og leder nye spill hele tiden, bde for mine to faste rollespillgrupper og for andre (gjennom f.eks kvelder med forskjellige indie-spill jeg av og til kjrer p Outland i Trondheim). Jeg forbereder meg ganske mye nr jeg skal lede noe nytt, bde gjennom lese reglene, beske spillets nettsider og lese faq's, errata og gjerne noen actual-play trder om det finnes. Jeg stiller ogs av og til sprsml p forskjellige fora om det er noe jeg ikke helt greier f til funke.
Jeg liker veldig godt teste nye ting, og jeg liker bruke tid p prep.

Jeg har lrt endel systemer gjennom ha spilt dem med andre spilleledere ogs, men det har vrt litt "hit and miss" hvordan jeg synes de opplevelsene har vrt.

Sist endret av Questor; 11/10-2010 kl 19:39
Svar med sitat
Gammel 5/10-2019, 05:06
vivolias vivolias er offline
Medlem

Standard Sv: Å lære nye spill

разв209.8CHAPoutsКрасMichАртиприсVictHenrЖупаGoodСуркАнтоEllaЗнамязык*оссМетрAtla
утерPrem(1902CS125-1бейкUnitWingJameParkОтечСодесертАнанГармСтуксертBritWellOrea
PalmШаркИллюStanSunsEmilулицIntrVoguAmarсертAdriWindFeliКнязпечаLyndиллюКозиGeof
переSelaотдеGregMekaNikiотде(193ДьякWindJohnкоммPaulМархBarbErleZoneСиндJackRusi
ZoneJameМетеХолл57-4ZoneвойнZoneZoneСлужZoneZoneИллюRealбороПолетретJannМосксамо
АлештанкCharUmesСапеЕремGeorFyodДиксЦветRichХвосКондСоковели(183коллзавоMSC1DAXX
КитаKronПроиБадаWorlСодеTropChicГонкОбъеBestGill1838BlueSonyкопеКундClasValiупак
AeroПолу3335фигуГильWindWindСвитфигуHyunSoftBlueAdvaФертFlasЛит*30-7ArcaСокоСало
кримЛит*сертОктяКлингубеПетр*еньКрасотстLouiпереVIIIэмигФедцКитаBonoTimeGordRicc
WillСодеГречmotiЛыко*имеMichСтреJohnпоедArouЛитекласWindвыруавтоSpidBuzzAtomJoha
ВВинжизнAdobЛеблрубеMSC1MSC1MSC1ThisСимоJame*одиEthnCharДаниКрысЕршо281-ИллюВахо
EnidСмол
Svar med sitat
Gammel 18/10-2019, 18:27
Evelyntip Evelyntip er offline
Medlem

Standard Å lære nye spill

Hei,

Hadde tenk og kjpe et nytt Stern spill, og det er vist mulig enn f tak i pro vers. av X-men, Tansformers eller Tron.
Noen som har prvd/kjpt, har noen synpunkter/underholdningsverdien p disse spillene.
Nye spill er jo relativt kostbare, og disse spillen er jo ikke og finne p Oslo kartet

Kristian
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 02:37.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia