Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/10-2006, 20:17
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Friformverktøykassa

Well done!
Gammel 10/10-2006, 23:41
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Takk, takk. Hvis vi kjenner for det (og husker på det) kan vi jo bruke dette til en slags samletråd for teknikker og ideer av denne typen. Om noen en dag får ånden over seg går det kanskje an å redigere det til et slags hefte eller verktøyskrin alá det Matthijs var inne på.

Jeg gleder meg ihvertfall til neste Itras by-session.

Andraax? BT? Vanker det noen teatersport-tips?

Sist endret av Ole Peder Giæver; 10/10-2006 kl 23:47
Svar med sitat
Gammel 11/10-2006, 00:43
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Jeg skal prøve å få forfattet noe først på dagen i morgen...

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 11/10-2006, 11:21
matthijs sin avatar
Medlem

Det finnes også en del teknikker på hjemmesidene til vi åker jeep.
Gammel 11/10-2006, 12:41
Andraax sin avatar
Medlem

Teatersport = En form for improvisert teater som foregår innenfor klare rammer. Disse rammene kalles teknikker, og kan variere fra scene til scene. En scene kan handle om hva som helst, selv om det i teatersport er vanlig å kunne spørre publikum om litt hjelp (Hvor er vi? Hvem er vi? Etc.) Scenene bør ikke bli for lange, helst aldri mer enn 3-5 minutter. Teatersport som konkurranseform utkjempes mellom to lag på 2-4 mann, og det avholdes bl.a. NM hvert år under teaterdagene på Lillehammer. Teatersport ble oppfunnet av Keith Johnstone.

Jeg skal her ta for meg noen av disse teknikkene. Ikke alle av dem egner seg til bruk i friform, men alle kan brukes som oppvarming/trening/øvelse for å lettere kunne utfolde seg i friform. Flere av teknikkene er beregnet på samspill mellom 2 personer, men bør kunne tilpasses til å brukes med flere involverte. Nåvel, her er noen av teknikkene:

Dubbing
Spillerne spiller en scene, men uten lyd, bare med munnbevegelser. En av spillerne står ved siden av og legger på stemmer til de andre i scenen.

Synkronsnakk/En stemme
En gruppe spillere utgjør til sammen ett ”jeg”, og snakker i kor. Brukes i flere kombinasjoner. En spiller kan for eksempel få i oppgave å intervjue denne ”jeg” om et emne.

Statusskifte
To spillere starter scenen med forskjellig status, en høy og en lav (eksempel: Herre og tjener). I løpet av scenen må de finne en anledning som gjør at de skifter status (gradvis eller brått – gradvis anbefales), en eller flere ganger.

Skrivemaskin
En spiller er forfatter, og skriver en historie på sin ”skrivemaskin”. De andre spillerne spiller det som ”skrives”. De skal utelukkende utføre handlingene som forfatteren gir dem, og så stanse til de får nye direktiver, men de kan selv bidra med replikker.

Møte monsteret
A og B en én person (”jeg”), og møter et monster (SL/spiller C) som de må forholde seg til (evt. bekjempe). De (A og B) snakker ett ord hver, annenhver gang.

Versedrama
En vanlig scene spilles, men all tale er på vers, og eventuelt på rim.

Alfabetet
Spillerne sier hver sin linje i scenen. Den første replikken må starte på ”a”, den andre på ”b”, osv. (eksempel: ”Arret mitt har blitt større, doktor”. ”Best at jeg ser på det, da”. ”Charlie sa at det var veldig rødt”. ”Det ser slik ut, ja”. Osv..)

Ett ord av gangen
I denne øvelsen har spillerne bare lov til å si ett ord av gangen (dvs. at hver replikk bare får være på ett ord), mens en vanlig scene spilles. Denne teknikken kan også brukes som tre ord av gangen (verken mer eller mindre), 5 ord av gangen osv.

3 følelser
En vanlig scene spilles. Deretter velger man ut 3 følelser/sinnsstemninger (for eksempel glad, sint og forelsket), og spiller scenen 3 ganger til, med en av disse følelsene som utgangspunkt. Det er alltid moro å spille en voldsscene som styrtforelsket… 

Reserve
To spillere starter en scene. Når som helst kan en av de andre spillerne gå inn, klappe en av de to første på ryggen, og overta dennes rolle i scenen, som om ingenting hadde hendt.

Dette var noen av de teknikkene som benyttes i konkurranser innen teatersport. Dersom jeg får ånden over meg et heldig øyeblikk, skal jeg se om jeg kan få skrevet ned noen av øvelsesteknikkene som også benyttes av teatersportsutøvere.

Svar med sitat
Gammel 11/10-2006, 12:55
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Har du prøvd å bruke noen av teatersportteknikkene i veerbalrollespill, Øivind?
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 11/10-2006, 12:58
Andraax sin avatar
Medlem

Har ikke brukt noen av teknikkene gjennomgående, men har brukt deler av dem. En spiller ble for eksempel "forhekset", slik at alle replikkene hans gikk på verseform. Tror det gikk nesten en time i realtime før de klarte å fjerne forhekselsen. Da var alle temmelig leie av rimord...

Ellers så har jeg også hatt et eventyr bygd opp rundt statusskifte, der spillerne gikk ganske hurtig fra helter til skurker til helter igjen.

Svar med sitat
Gammel 18/10-2006, 15:43
Medlem

Siden Matthijs lenker til over er stappfull av gode friformteknikker. Verdt en kikk og (For en del av teknikkenes del) en oversettelse til denne tråden/"boka" etterhvert.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 18/10-2006 kl 15:45
Svar med sitat
Gammel 19/10-2006, 08:18
Medlem

Noen tips og tricks fra Magnus:
Sitat:
Opprinnelig postet av Magnus
Eksempler på små variasjoner jeg har hatt glede av i ellers tradisjonelle kampanjer:
  • Spillerne har full rådighet over settingens populærkultur.
  • Spillerne har begrenset rådighet over tilfeldighetenes spill ("vi møtes på gaten").
  • Spillerne kan når som helst fritt introdusere biroller - men spillederen kontrolerer dem.
  • Spillerne kan få tildelt full kontroll over biroller når spillederen ønsker det.
  • Spillerne kan selv bestemme hvorvidt deres roller lykkes eller ikke.
  • Spillerne kan selv bestemme hvorvidt deres roller dør eller ikke.
Svar med sitat
Gammel 29/10-2006, 02:20
matthijs sin avatar
Medlem

Videre teknikker fra Itras By-kampanjen kommer til å dukke opp her.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:35.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia