Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 25/06-2010, 12:59
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Rollespill i skolen: Storyline method

Min venninne er lærer, og forteller om et opplegg hun kjørte under praksisperioden sin basert på noe som kalles "Storyline method":

http://en.wikipedia.org/wiki/Storyline_method

Beskrivelsen på Wikipedia høres ikke rollespill-aktig ut, men slik hun beskriver prosjektet var det nettopp det. De delte de barna inn i ulike "familier", som siden fikk en rekke oppgaver knyttet til daglig drift av en husholdning, med ulike problemstillinger: etiske, økonomiske, praktiske. Dette pågikk over en 14-dagers periode, hvor "rollespill-rammeverket" (familier i en liten bygd) ble brukt til å gå gjennom ulike oppgaver forankret i fagplanen.

Noen lærere/rollespillskapere her som har hørt om denne metoden?
Svar med sitat
Gammel 25/06-2010, 13:34
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespill i skolen: Storyline method

Jada, Storyline er en kjent pedagogisk metode. Å sammenligne det med rollespill synes jeg blir å dra det litt langt, selv om enkelte av elementene har innslag av laiv i seg. Storyline går i korte trekk ut på å bygge opp ulike aktiviteter rundt et relativt smalt tema. Som eksempel kan vi ta "hvordan levde en familie på 50-tallet?". Da blir det selvfølgelig en del teori rundt 50-tallet, og så må elevene f.eks. intervjue foreldre/besteforeldre om hvordan de hadde det, lage en modell av et 50-tallshus med riktig innredning, lage radioprogram om 50-tallsnyheter, kle seg ut i 50-tallsklær, skrive dagbok som om de levde på 50-talllet, spille skuespill fra en hyggekveld med familien på 50-tallet, og så videre. Selvfølgelig settes det en del pedagogiske mål i forkant, men hovedhensikten er at alle aktivitetene skal et samlet fokus, og at elevene derfor skal kunne se nytten av hva de gjør og lærer seg.

Dette ble veldig grovt og satt på spissen, men viser litt av hvordan Storyline-pedagogikk kan utarte seg i praksis.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 26/06-2010, 02:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Vi gjorde noe a det samme da jeg gikk på allmennlærerutdanninga i 2004-2007. Vi "laivet" en skoleklasse på 1930-tallet, som et eksempel både på didaktisk historie, og på storyline som metode. Men som Øyvind sier, ikke HELT som rollespill.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 27/06-2010, 21:30
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sjekk også ut Mantle of the expert-metoden til Dorothy Heathcote: http://www.mantleoftheexpert.com/abo...n/what-is-moe/
Svar med sitat
Gammel 27/06-2010, 21:33
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Var med på noe Storyline-opplegg et sted jeg var vikar for en del år siden, før Lærelyst. Ingen kunne forklare meg helt hva det var, men jeg fikk nå låne en bok, som ikke så ut til å ha mye sammenheng med det elevene gjorde. Inntrykket var at metoden - som mange metoder - hadde blitt utvannet og mistet litt av essensen i møtet med, tjah, lærerne.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:52.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia