Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Datatreff og dataspill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/02-2011, 11:16
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Unhappy Call of Duty for elleveåringer

Her er en melding jeg har skrevet til foreldrene i klassen til min sønn på 11 år (sjette-klasse):

På foreldremøtet i går ble det snakket om spillet Call of Duty. Jeg forstod det slik at flere av ungene i klassen spiller dette, til tross for at spillet har 18 års aldersgrense.

Vår generasjon er vokst opp med Ludo og Monopol, så for oss er spill en ganske uskyldig aktivitet. Men svært mye har skjedd med spill som form, siden vi var barn. Jeg er profesjonell spillskaper og spilleder, og tenkte jeg kunne si litt om moderne spill, slik at foreldrene i klassen har litt bedre grunnlag for å ta beslutninger rundt spill for barna deres. Jeg skal forsøke å være kort.

Spillet som uttrykksform er blitt utviklet og raffinert de siste tredve årene. Dette startet med utgivelsen av rollespillet Dungeons & Dragons i 1979. Dette var i seg selv et ganske uskyldig spill, men det åpnet opp for en bruk av spill som ikke før var sett. I etterkant av D&D kom det flere lignende spill. Her i Norge kom mitt eget spill Fabula i samme sjanger. Det er blitt spilt av unger over hele Oslo siden 1995, og ble gitt ut av forlaget Cappelen i 1999. Dette er en type spill som foregår rundt et bord, med terninger, men likevel er det langt fra Ludo.

I løpet av nittitallet begynte dataspillene å gjøre sitt inntog. Disse var også ganske uskyldige spill, med dårlig grafikk og overfladiske konflikter.

Men etter årtusenskiftet har dataspillene gjort kvantesprang, og i særdeleshet de siste par årene. Dette skyldes dels den teknologiske utviklingen, og dels utviklingen av bedre spillmetoder. Kraftige datamaskiner i hjemmene har skapt et marked for spill med et grafisk grensesnitt som er svært realistisk, og som inkluderer lydeffekter av høy kvalitet. Det har vokst frem en spillindustri som driver frem utviklingen av nye spill enda raskere enn før, og som svarer på kundenes behov for stadig sterkere spillopplevelser, med stadig sterkere spill.

Call of Duty er et av de siste. Det er et realistisk krigsspill som lar spilleren gå i soldatens støvler, mens han utsettes for alle de utfordringer et moderne slagfelt kan gi. De fysiske påkjenningene simuleres på en overfladisk måte, direkte på figurens handlingsrom i spillet, men de psykiske påkjenningene simuleres direkte i spillerens sinn, gjennom de inntrykkene spilleren utsettes for gjennom sterke bilder og kraftige lydeffekter. Og dette er KRAFTIGE INNTRYKK! Her snakker vi om et spill som er så realistisk, og så effektivt i sin bruk av virkemidler, at å spille det kan sammenlignes med soldatens opplevelser i felten. Call of Duty er skremmende realistisk. Det er ikke uten grunn at spillet har fått 18 års aldersgrense.

Et moderne spill for voksne er ikke noe et barn skal utsettes for! Call of Duty og andre spill som tar opp voksne konflikter på en voksen måte, har en langt større påvirkningskraft enn en film med samme tema. I et spill som dette deltar du i handlingen på en helt annen måte; det er DU som skyter, DU som blir skutt på, og DU som dykker ned i tematikken som agerende og reagerende individ. Du er i langt større grad del av et spill, slik en soldat er del av krigens brutale virkelighet.

De fleste spill hvor du spiller én figur, prøver å skape "immersjon" (immersjon = at man blir oppslukt av spillets verden og identifiserer seg med rollen). Det er forsket en del på immersjon i nye spill. Forskningen viser at spillene er i stand til å overdøve kroppens signaler om smerte, sult, tørste og andre basale behov. Spillet stimulerer oss altså på måter som får oss til å glemme virkeligheten. Dette er greit å håndtere, så lenge vi er voksne mennesker med et fundament av fornuft og selvinnsikt, men det sier samtidig noe om styrken i de opplevelser moderne spill gir sine spillere.

Som spillskaper er det min jobb å orientere meg om hvordan spill virker, og hvilke metoder vi har til rådighet som spillskapere. Så jeg vet at spill virker, og at metodene er enormt sterke. Jeg har selv skapt spill som får voksne mennesker til å skjelve av redsel, spill som får voksne til å grine, og spill som etterlater ei gruppe fremmede som smilende, harmoniske bestevenner. Og jeg er en spillskaper uten et stort kommersielt apparat i ryggen.

Moderne spill er så langt fra Ludo at det knapt kan kalles det samme lenger. Vår generasjons forståelse av "spill" er forlengst utdatert, men likevel er det du og jeg som bestemmer hvilke spill våre barn skal leke med. Vi har ansvaret. Da er det viktig å vite at det kan være direkte skadelig for ungene våre å spille feil spill.

Unger på 11 år vil ikke forstå voksne spill fullt ut, men de vil forstå nok til at Call of Duty legger igjen en skygge av soldatens psykososiale traumer i dem. De som har lest litt om slike traumer, eller som har veteraner fra Libanon, Kosovo eller Afghanistan i familien, vet hva det vil si. Her snakker vi traumer som gjør folk 100% invalide, og får dem til å ta sitt eget liv. Selv skyggen av slike traumer er noe vi som foreldre ikke bør utsette våre barn for.

Beklager om jeg skremmer dere her, men jeg ble ærlig talt sjokkert over å høre at unger på min sønns alder spiller Call of Duty. Jeg håper denne meldingen kan øke deres forståelse for hva moderne spill er, og at det kanskje gjør det litt lettere å gi ungene et klart NEI, når de vi spille noe som helt klart ikke passer for dem. Et enkelt råd; følg aldergrensene!

Hva syns dere? Noe jeg burde ta med? Faktafeil? Kommentarer?
Gammel 2/02-2011, 11:41
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Call of Duty for elleveåringer

Jeg er ikke helt enig.

Det er bra å advare om at dette spillet er for voksne. Men her trekker du linjen rett til selvmord. Jeg har aldri hørt om en 11-åring som tar livet av seg av å spille et dataspill, og er ærlig talt ikke interessert i at folk skal få et slikt inntrykk av spill heller.

Hvis jeg hadde fått et slikt brev av noen foreldre i klassen til eldstemann, ville jeg nok ikke forholdt meg til det.
Gammel 2/02-2011, 12:28
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Kommer nok til å gjøre om nest-siste avsnitt, om invaliditet og selvmord. Jeg sier ikke at unger gjør det, men tror kanskje det vil forstyrre budskapet her.

Jeg er mindre bekymret for å skremme folk. Når foreldre kan la elleveåringer spille Call of Duty, har de et naivt forhold til spill. Det bekymrer mer.
Gammel 2/02-2011, 12:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Klart, det er den del ting her jeg ikke syns ungene trenger å se...

VIKTIG MELDING: Ingen media/video filer er lagret på dette forumet. Når du klikker på lenken under, godtar du å se på innhold fra et annet nettsted. Vi kan ikke holdes ansvarlige for innholdet av dette materialet. Dersom filen ikke vises, vent noen minutter eller prøv igjen senere.
Godta! (Vis / Skjul)
Gammel 2/02-2011, 13:59
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg har spilt en del Call of Duty: Black Ops, og jeg ville ikke under noen omstendigheter la mine barn spille det. Ikke om de hadde vært 11 heller.

Spillet inneholder blant annet tortur-scener, og drap av forsvarsløse. Gjerne med kniv.
Gammel 2/02-2011, 16:22
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Jeg er for de aldersgrensene spill har, opp til rundt 16 år. Men det er hovedsakelig for at jeg ikke vil utsette barns sanser for å oppleve slik - at spill fører til vold osv er en debatt jeg har sett dø for lenge siden og på alle artikkeler jeg har lest, ikke et spor i virkeligheten.

Men nei, Dead Space, Grand Theft Auto, Call of Duty osv skal ikke spilles av barn.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/02-2011, 17:24
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
(...) Grand Theft Auto (...) skal ikke spilles av barn.
Det finnes beskrivelser av måter dette funker fint på. Men det krever altså litt av foreldrene.

Call of Duty o.l. ville jeg ha unngått til barn, fordi det er umulig å unngå å bli konfrontert med traumatiske(?) hendelser. I GTA er det derimot mer sandkasse-preg, og du kan kjøre bil i timesvis uten å egentlig gjøre noe som innebærer sterke scener (så lenge du ikke følger plottet, lizm).

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 2/02-2011, 20:19
omega1no sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Det finnes beskrivelser av måter dette funker fint på. Men det krever altså litt av foreldrene.
Kan ikke si at jeg syntes det likevel er en god ide - jeg tar utgangspunkt i at et spill ikke skal trenger oversikt av foreldre, trenger spillet det, er det ikke egnet...

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 2/02-2011, 20:47
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
at spill fører til vold osv er en debatt jeg har sett dø for lenge siden og på alle artikkeler jeg har lest, ikke et spor i virkeligheten.
Da er jeg usikker på hvilke artikler du har lest. Antallet artikler som viser at det er (en viss) sammenheng, kombinert med bredden i metoder som har blitt brukt, er det vanskelig å se bort fra. Jeg er imidlertid enig i at hvorvidt det fører til det eller sånn, nok er mindre viktig enn det både du og Tomas legger vekt på: At slike opplevelser er noe barn rett og slett skal få slippe.
Gammel 2/02-2011, 21:16
omega1no sin avatar
Medlem

Den visse sammenhengen er jo alltid til de som allerde har til rette i sinns å utføre slike handlinger, ikke den generelle ola og Kari Nordmann etc etc.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia