Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Science fiction / Fantasy / Horror

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/11-2011, 00:22
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Malazan Book of the Fallen

For de av dere som har lest serien, hva synes dere - på listene ligger den alltid rett bak A Song of ice and fire serien, og har bare hørt bra om den.
Så hvorfor bør jeg lese denne serien - selg den til meg med alt dere er god for.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 22/11-2011, 13:38
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Malazan Book of the Fallen

Mine meninger sakset fra diverse tråder her på forumet om emnet:
Sitat:
Steven Erikson er en av mine fantasyfavoritter for tiden. I sin "Malazan: Book of the Fallen"-serie skriver Erikson i en veldig episk stil hvor ting foregår på flere kontinenter med konsekvenser av handlinger som har foregått tusener og millioner av år tidligere. Allikevel står det ikke i veien for at du får et forhold til karakterene hans. Akkurat som Georger R.R. Martin er verden og noen av karakterene basert på en gammel rollespillkampanje. Første boka er litt tung og ting blir ikke forklart uten videre, noe som frustrerer en del. allikevel er serien vel verdt det.
Sitat:
Steven Erikson kom med sin syvende bok i sin episke serie Malazan:Book of the Fallen. I Reaper’s Gale braker Capustan (keiserriket i Midnight Tides) sammen med resten av verden i fullt kræsj. Dette er episk fantasy av høyeste klasse og da mener jeg ikke episk i Robert Jordan stil, men episk som i Illiaden (selvom den ikke er på verseform). Erikson er utdannet arkeolog og antropolog og det merker du i bøkene hans. Døde sivilisasjoner som vekkes til live, intelligente raser som har levd mye lenger enn menneskene, mennesker og guder som har ventet i tusener eller millioner år på sin hevn og et militærkompani verden ikke har sett maken til er elementer i denne serien Dette er en av de beste fantasyseriene der ute og anbefales på det varmeste.
Sitat:
Bok 8 (av 10) i Steven Eriksons episke fantasyserie "Malazan: Book of the Fallen" er ute. Bøkene er episke mer som Illiaden enn f.eks Robert Jordan og han har blitt sammenlignet med Glen Cook men han har et vidt persongalleri istedenfor direkte hovedroller. Erikson er arkeolog og antropolog og det merkes i bøkene. Han forklarer ikke noe særlig, slik at det det kan være frustrerende å følge med, men en får følelsen av å oppdage verdenen og plottet gradvis. Første bok heter Gardens of the Moon og selv om den kan virke tung så er det åpningen på det jeg synes er kanskje den beste fantasyserien der ute for tiden. Når det gjelder bok åtte så har jeg nettopp begynt, så jeg har ingen mening om den ennå.
Gammel 16/05-2012, 21:09
baggins sin avatar
baggins baggins er offline
Medlem

Standard Sv: Malazan Book of the Fallen

Selv har jeg kun lest den første boka, og jeg kan si meg enig i at eneren er litt tung å lese. Innimellom måtte jeg ta enkelte pauser der jeg gikk over det som hadde skjedd. Mye blir ikke godt forklart, og jeg må innrømme at jeg skjønte fint lite inntil det hadde gått et hundre sider, og jeg var kommet inn i boka. Er selv litt usikker på om jeg skal starte på toeren helt ennå, men kommer garantert til å lese resten før eller siden.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia