Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Nytt fra Hyperion > Støtteordninger

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13/05-2005, 10:38
Espen sin avatar
Espen Espen er offline
Forum Admin / Desisjonskomiteen

Standard Sv: SVEROK i hardt vær

Det er store sprik i hvordan støtten er i ulike fylker og komuner. I Rogaland for eksempel er støtten på utrolige 50 øre (ja, du leste riktig) per medlem.

Hvordan har det seg at pengene ikke kommer dit de trengs mest?

Skal vi si ifra oss hele støtteordningen på grunn av muligheten til at noen få kunne tenke seg å misbruke systemet?

<arcon mode>
I foreningen jeg er med på å drive, har vi holdt det gående i over 18 år uten noen form for komunal/statlig støtte. At vi nå har mulighet til å delta i disse støtteordningene synes jeg er utrolig bra, og vil på sikt bedre tilbudet til medlemmene våre. Enten i form av reduserte priser, eller mere moro aktivitet.

Gjennom tiltak som BURO har fått til blir det sannsynligvis gratis lokal leie til høsten. (Vi får nok ikke dette til årets ARCON da rettningslinjene ikke er klare ennå *sukk*)
</arcon mode>
Opprinnelig postet av Douglas Adams
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof, is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs Vis post
"Kom igjen, folkens, jeg er en lazy fuck. Hvorfor tror dere jeg lager spillfestival hjemme hos meg selv?
Svar med sitat
Gammel 13/05-2005, 17:26
Lord_Piet sin avatar
Lord_Piet Lord_Piet er offline
Medlem

Selv om støtten er dårlig i rogaland fylkeskommune så er det helt usammenlignbart slik du drar det frem. For det første blir støtten delt ut på andre måter enn bare per medlem, du får grunnstøtte og litt ekstra for hvert lokallag og de latterlige 50 ørene per medlem. Du kan også få tiltaksstøtte etter diverse kriterier basert på aktivitet (tror jeg).
Men hovedsaklig kan det ikke sammenlignes fordi den kommunale støtten kommer i tillegg, og den er mye bedre. Stavanger kommune har for eksempel ganske ok støtteordninger, blant annet basisstøtten (som regnes ut ifra antall medlemmer og størrelse på kontingenten), støtte til ansatte i foreninger (sekretærstøtte) og det er flere ulike lokaler som foreninger kan bruke gratis.

Det er klart at 700 per medlem er mye bedre, men vil bare poengtere at det ikke er det samme tallet som sammenlignes her!

"In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move."
- Douglas Adams

Sist endret av Lord_Piet; 13/05-2005 kl 17:34
Svar med sitat
Gammel 14/05-2005, 12:45
Espen sin avatar
Espen Espen er offline

Det finnes utrolig mange støtteordninger, og jeg ønsket bare å vise spriket mellom noen av dem. Så vidt meg bekjent er støtten fra Rogaland fylke noe av det laveste man kommer når man ser på det per medlem. Oslo sin støtte derimot er rake motsettningen.

Det stilles også strenge krav deretter. Blandt annet høyere kontingent, dokumentasjon på innbetalt kontingent etc.

Jeg tror vi må bli flinkere til å spre informasjon om de støtteordningene som finnes rundt omkring, slik at flere foreninger i Hyperion kan benytte seg av dem - dersom de er berettiget til å motta støtte.
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof, is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Sitat:
"Kom igjen, folkens, jeg er en lazy fuck. Hvorfor tror dere jeg lager spillfestival hjemme hos meg selv?
Svar med sitat
Gammel 15/05-2005, 11:33
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Trodde man måtte ha sinnsykt mange medlemmer for å få støtte av staten jeg? Er det ikke det en av grunnene til at Hyperion ble stiftet, fordi man ikke var mange nok hver for seg?
Svar med sitat
Gammel 15/05-2005, 15:52
Espen sin avatar
Espen Espen er offline

For å komme inn i den statlige støtteordningen må man oppfylle noen minimumskrav. Blandt disse er x medlemmer (tror det er 1000), x lokallag (det vi kaller medlemsforeninger (minst 25 stk)) og representasjon i et antall fylker.

Komunene/fylkene stiller andre krav. Oslo Komune f.eks. krever bare at man har 100 medlemmer, men mye strengere krav til dokumentasjon etc. Samt høyere kontingent. Der staten bare krever at man krever inn en kontingent (pengebeølp - minst 50 øre), krever Oslo Komune at denne kontingenten er på minst 50kr (lavere beløp for de som er under en viss alder - finner ikke igjen alderen.)

Det stilles også krav til fordelingen mellom "gamle" og "unge" dvs de som er over eller under 26 år. Dette gjelder totaltsett for organisasjonen, og ikke for det enkelte lokallaget.
Sitat:
Svar med sitat
Gammel 23/05-2005, 12:49
TolkeGuru sin avatar
TolkeGuru TolkeGuru er offline
Medlem

Lightbulb Sv: SVEROK i hardt vær

Sitat:
Opprinnelig postet av Espen
Komunene/fylkene stiller andre krav. Oslo Komune f.eks. krever bare at man har 100 medlemmer, men mye strengere krav til dokumentasjon etc. Samt høyere kontingent. Der staten bare krever at man krever inn en kontingent (pengebeølp - minst 50 øre), krever Oslo Komune at denne kontingenten er på minst 50kr (lavere beløp for de som er under en viss alder - finner ikke igjen alderen.)

Det stilles også krav til fordelingen mellom "gamle" og "unge" dvs de som er over eller under 26 år. Dette gjelder totaltsett for organisasjonen, og ikke for det enkelte lokallaget.
Som tidligere leder i BURO kan jeg kanskje klargjøre litt Oslo kommunes krav:
1. 100 medlemmer totalt
2. 60% av medlemmene må være tellende
3. Som tellende medlemmer regnes:
- medlemmer bosatt i Oslo under 26 år, og som
- har betalt 50,- i kontingent hvis de er 16 eller eldre, eller 10,- i kontingent hvis de er under 16.
4. Organisasjonen må ha eksistert i minst 2 år.
5. Organisasjonen må levere dokumentasjon på regnskap, vedtekter etc. (fordi de må være demokratiske og selvstendige).
6. Organisasjonen må kunne dokumentere hver enkelt kontingentinnbetaling.

Hodestøtten beregnes ved at potten (10,5 mill.) deles på antall tellende medlemmer totalt (de som får etableringsstøtte teller 1/3, 1/2 eller 2/3). De siste årene har den vært mellom 700 og 770 kroner.

Håper dette var klargjørende!

Christer Gulbrandsen

Den som vet hvordan pølser og politikk blir til, får aldri mer en rolig natt.
- Otto von Bismarck
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Støtte til spillskapere Tomas HV Mørkrid Spillskaping 21 10/06-2004 15:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:21.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia