Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/01-2004, 10:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard

Sjekk dette innlegget:

http://www.indie-rpgs.com/viewtopic.php?t=9156
Gammel 2/01-2004, 17:01
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Vræl? Den gutten hadde lite mellom ørene... Skal ikke si så mye, siden han sa det selv. Loco Idiota.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 2/01-2004, 19:04
Magus Holm sin avatar
Magus Holm Magus Holm er offline
Medlem

Standard

PRÆHÆHÆHÆHÆHHÆ!!!!!

Jeg sier ikke mer, tror ikke det trengs.
Gammel 2/01-2004, 22:33
Månestråle Månestråle er offline
Medlem

Standard

some humans are just ignorant fools... hehe
Gammel 3/01-2004, 00:26
deeweef deeweef er offline
Medlem

Standard

Eh, hva med å si litt om hvorfor dere synes han tok feil. Jeg synes det er langt fra selvsagt at dette bør sees på som 'Sludder og vås'. Jeg synes dette hører hjemme i en annen gruppe egentlig.
Jeg har sett og ser mye av den type rolespill som han beskriver, og ofte lurt på hvor de har det fra, men alltid antatt at det er noe som ligger 'latent' i en hver rollespiller.
Nå er det dritlenge (15 år elns) siden jeg leste boka; jeg egentlig alltid har lurt litt på hvorfor jeg ikke har lest den igjen, og linken tøtsjer inn på litt av grunnen.
Gammel 3/01-2004, 01:29
Ispinne Ispinne er offline
Medlem

Standard

Vel - jeg er nok ikke helt enig i at Tolkien er "ansvarlig" for forfatteren av artikkelens dårlige minner fra rollespill.

Dårlige GMer finnes det alltid, og man kan ikke gjøre så mye med dem - dersom man som GM har en fullstendig "låst" historie der man mer eller mindre pense spillerne inn på den og den delen av historien, da er man i mine øyne en dårlig GM.

Dersom jeg skulle spille f.eks. en D&D kampanje, og finner ut at "hey, det er jo en Great Wyrm som skjuler seg i fjellene her - la oss banke den" - som medlem av et lvl 4 party f.eks. - og resten av party'et er like ivrige og vil være med - da er det dårlig av GMen å enten nekte oss dette (med en eller annen dårlig unnskyldning), eller la oss vinne (det ville ikke være særlig sannsynlig i vanlige kampanjer) - selvsagt kunne det jo skje en eller annen absurd tilfeldighet som gjorde at vi overlevde, men det mest sannsynlige ville jo være at karakterene døde - vips ville det ikke være noe mer igjen av kampanjen til GMen - og det mener jeg GMen i såfall bør tillate.

"Låste" historier er ikke noe særlig gøy å spille, etter min mening - det må være rom for å gjøre det man vil, når man vil - om man plutselig finner ut at man vil drepe borgermesteren i byen man egentlig skal hjelpe, så greit nok - da må GMen finne ut hva han skal gjøre i steden (eller aller helst bør GMen allerede ha tenkt på denne muligheten, og skriblet ned noen alternative hendelser i tillegg til hovedhistorien).

Ang. LOTR (boken) så er jeg ikke en av dem som synes den er et stort verk - jeg synes mye av LOTR er utpensling av ganske uinteressante hendelser eller karakterer, og derfor ikke særlig spennende å lese. Boken (eller bøkene) inneholder flere passasjer der det holdes et relativt høyt tempo, og sidene flyr forbi, men man vet alltid at det kommer et eller annet om noen få sider der man får side opp og side ned med beskrivelser som egentlig ikke trengs eller (som artikkelforfatteren nevnte) dårlig poesi o.l.

Boken er bra, og har nok hatt ganske stor påvirkningskraft - men den er ikke noe stort verk. Filmene er også bra - og jeg er for så vidt ganske enig i at filmene nok har en bedre "pacing" enn boken - man har lært ganske mye om budskapsformidling o.l. de senere år.

I det store og hele er jeg dog ikke enig i forfatterens påstand om at Tolkien er den "skyldige" - dårlige rollespillsesjoner kommer av GMen og spillerne - ikke en bok som (faktisk) ganske mange rollespillere (kanskje bortsett fra D&D-typen) ikke engang har lest
Gammel 3/01-2004, 02:09
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Standard

Ja det hadde jo vært greitt om bare gandalf kunne tatt den ringen, og flydd inn i mordor på en slik kjempe ørn og ødelagt den. Hadde ikke tatt mer en 2-3 sider det.

EDIT: Gidder ikke prøve å være seriøs engang
Gammel 3/01-2004, 17:48
311 311 er offline
Medlem

Standard

Det der har jeg tenkt på og, Frodo(For å bære saken) Gwaihir(for å bære ham), og Gandalf, som utfører to ting...

1. FWACKOOM!e ned Nazguler....

2. FWACKOOME!e Frodo når han ikke har gutsa til å slenge ringen...

Mer vil jeg egentlig ikke skrive...(IP er scramblet til de som måtte finne på å tracke den...)

SORT Drage!
Svar med sitat
Gammel 3/01-2004, 20:12
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Sjekk dette innlegget:

Jeg disbeliver! Kan jeg ta et redningskast eller no sånt?

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 4/01-2004, 03:37
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av 311
Det der har jeg tenkt på og, Frodo(For å bære saken) Gwaihir(for å bære ham), og Gandalf, som utfører to ting...

1. FWACKOOM!e ned Nazguler....

2. FWACKOOME!e Frodo når han ikke har gutsa til å slenge ringen...
Du glemmer et par detaljer. F.eks. Saurons nærvær i Mordor. Samt at Heksekongen faktisk er på nivå med Gandalf i personlig makt. Og i tillegg kommer det 8 andre Nazgûl. Ja, og Saurons makt, selvfølgelig. Pluss X antall orker som kan prøve å skyte ned Gwaihir mens han flyr gjennom Mordor, noe som tar lengre enn 5 minutter.

Planen hadde kun ledet til at Sauron fikk sin kjære ring tilbake.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Rollespill i undervisningen? matthijs Rollespill generelt 32 24/06-2004 14:33
Rollespill i media Ole Peder Giæver Rollespill generelt 60 12/03-2004 21:40
Bakgrunn og "personlighet" Tomas HV Mørkrid Rollespill generelt 36 15/02-2004 15:27
Belønninger for godt rollespill matthijs Spillskaping 48 10/02-2004 19:43
d20 Modern: I skyttergraven for D20 Regnbue Utenlandske rollespill 126 29/01-2004 10:41

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia