Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 5/05-2008, 19:03
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Hvordan få spillere til å bli "taktiske" (i kamp)?

Jeg spiller for tiden i en "trad-kampanje", (Earthdawn), hvor det er en del kamp. En ting er at det er få gode dialoger, og lite fokus på roller. En annen, kanskje verre; er at gruppen jeg spiller i helt håpløse taktisk, i et system som legger svært opp til nettopp taktikk.

Vi ender med å stå stille og slå terninger. Med flaks så fungerer det jo, men når vi har uflaks så mister vi som regel en rolle eller to. Å ha mindre kamper er egentlig ikke så aktuelt, ei heller å "la GM'n jukse". Jeg har selv spilt i settingen med karakterer som har overlevd lang tid, så jeg vet det fullt mulig, bare man er litt taktiske.

I det siste har flere spillere i det minste lært seg å bruke forskjellige "combat-stands", men å trekke seg tilbake, eller ved Pasjonene!; å la være å storme mot enhver ghoul (eller ti), ser ut til å være en umulighet, per nå.

Noen tips?

Gruppen betaler gladelig veitoll til orker som sier at: "Det er vår vei, vi har tatt den for oss selv." Mest fordi vi er naive, (rollene kommer fra et Citadel som er snill-kommunistisk), men også fordi vi har respekt for navngiveres liv.
Gammel 5/05-2008, 19:18
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan få spillere til å bli "taktiske" (i kamp)?

Jeg tror det er viktig å være åpen for kreative påhitt fra spillerne, i hvert fall. Hvis de vil kaste sand i ansiktet på motstanderen, ikke gjør et stort poeng av at det ikke er sand akkurat der. Sånne ting. Hvis slagmarken ikke er inngående beskrevet på forhånd, kan like gjerne spillerne være med og gjøre det.

Men da må jo spillerne komme med sånne påfunn for at det skal være noe vits i. Kanskje spillederen kan stimulere til det ved beskrivelsene han gir av kamparenaen? Kanskje motstanderne/NPCene kan stimulere til det ved å gjøre slike ting selv? Hvis rollepersonene får deng et par ganger fordi motstanderne deres tenker taktisk, kan det kanskje hende de lar seg inspirere av det.

(Også denne tråden her, da.)
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 19:37
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Men det virker som om det Maleficum snakker om ikke er taktikk i fiksjonen ("jeg kaster sand på ham mens du sniker deg opp bak ham og sier bø"), men taktikk i spillsystemet ("jeg kombinerer en Sand Throw Maneuver med din Spooky Boo Ability, for det gir oss en +4 i Funky Initiative").

Stemmer det?

Uansett: Det første krever at spillerne finner på morsomme og spennende ting til fortellingen, og spillederen aksepterer disse tingene. Det andre krever at de kan reglene godt, og tenker ressurshåndtering og regel-tweaking. Veldig forskjellige tilnærmingsmetoder.
Gammel 5/05-2008, 19:56
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Stemmer det?
Nei. I det siste har flere begynt å fikse spillsystemets taktikk. (Fordi jeg, som veteran, har benyttet det med hell.) "Jeg går 'defensive'."

Det jeg savner er "ikke løpe på alle farer", "ikke stå stille og 'trade blows', innenfor et farlig system", "stikke av når det trengs" og etterhvert; "Fungere som en dynamisk enhet, med bevegelse, valg av mål og valg av kamparena, og fiffig bruk av evner. For ikke å snakke om å ha vett til å løpe når vi møter (sinnsykt) hard motstand.

Problemet er at de fleste ser seg fornøyd med at rollene står stille, mens spillerne kaster terninger.

Sist endret av Maleficum; 5/05-2008 kl 19:57
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 20:59
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Men det virker som om det Maleficum snakker om ikke er taktikk i fiksjonen ("jeg kaster sand på ham mens du sniker deg opp bak ham og sier bø"), men taktikk i spillsystemet ("jeg kombinerer en Sand Throw Maneuver med din Spooky Boo Ability, for det gir oss en +4 i Funky Initiative").

Stemmer det?
Ja, så jeg tror ikke Malle hang helt med da han skrev nei i svaret sitt.
Svar med sitat
Gammel 5/05-2008, 23:35
Medlem

I så fall skjønner jeg ikke helt hva taktikk i fiksjonen er.

Er drittlei "kaste sand i øynene"-trikset, og i Earthdawn virker det ikke så bra uansett. (Mot de kjipe fiendene, altså.)

Å velge en høyere lokasjon, eller en åpning i en vegg/skog/hule hvor vi kan begrense overtallig fiende og så videre er da virkelig innen fiksjonen?

Er enig i at kuulere beskrivelser av kamphandlinger er bedre, men tror veien å gå er å lære å overleve først.

Sist endret av Maleficum; 5/05-2008 kl 23:36
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 08:10
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg er kanskje uklar, prøver med et eksempel.

Tenk deg at disse tingene står i kampreglene: "Hvis du står høyere enn motstanderen, får du +1". "Hvis du angriper i mørke, får du og motstanderen -3 med mindre dere har Mørkeslåssing."

Tenk deg at det ikke står noe om bakholdsangrep eller to-mot-en-kamp.

En god taktikk i spillsystemet er å skaffe seg Mørkeslåssing, sette seg på en haug og vente til det blir natt så man kan angripe ovenfra i mørket.

En god taktikk i virkeligheten ville vært å samle tyve stykker til å legge seg i bakhold for to orcer. Men spillsystemet her gir ingen bonuser for det.

Det jeg spør om er:

Vil du at spillerne skal tenke taktisk 1) ut fra ting som gir bonuser i spillsystemet, eller 2) ut fra hva som ville fungert hvis dette var virkeligheten? For det er ikke alltid disse to overlapper.

Sist endret av matthijs; 6/05-2008 kl 08:12
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 09:51
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Hmm.. virker som en blanding av problemer. Da jeg regner med du vil holde spillet innenfor reglene (siden om du ikke gjorde dette ville du ikke nevnt at sandkasting ikke funker) trenger kanskje spillerene en demonstrasjon av hvordan man kan bruke reglene til sin fordel. Gi en innføring i det som spillsystemet legger opp til av taktik.

Det kan også være at de ikke tenker på situasjonen som seriøs. Tenk om spillerene tusler opp til en veisperring med orker som krever peng av dem. Orkene tar pengene og klærene dems. Og våpnene. Og øret til den ene av dem. Om du er riktig ond tar de den som ser med kvapset ut som fange (til mat?) og sender de andre avgårde med beskjed om å ikke komme tilbake.

Når de ikke flykter fra overveldende motstandere er det vel enten fordi de ikke aner hva som er farlig, at de ikke frykter for characterene, eller fordi de er overbevist om at du som SL ikke lar dem dø. DU kan jo enkelt og greit la det store bergtrollet de møter på gjøre det troll gjør best. Spise en av dem mens de ser på? Eller la det trampe en av dem flat, og når det går opp for spillerene at de ikke er trygge, la det jage dem ned fra fjellet med beskjed om å sende flere smakefulle ungfoler opp?

(edit: hohoho! post nr 100! Med denne farten er jeg oppe i tresiffret post i 2033)

Sist endret av Kapsberger; 6/05-2008 kl 09:52
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 10:07
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum
Problemet er at de fleste ser seg fornøyd med at rollene står stille, mens spillerne kaster terninger.
Kan det fungere å tvinge spillerne inn i situasjoner hvor de ta taktiske valg? Designe noen kampsituasjoner der å stå stille ikke er en mulighet?

(Bandittene på den andre siden av broen skyter på dem. Rollepersonene har bare håndvåpen. Krysse broen eller gjemme seg bak de store steinene? Kanskje spillerne blir drevet til å se seg rundt etter steiner å kaste, etc. Sånne ting.)
Svar med sitat
Gammel 6/05-2008, 10:25
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Bygger systemet opp under innspill, eller blokkerer det dem? I en del systemer (Shadowrun) har jeg et tonn ganger opplevd at jeg prøver å ta kule initiativer, men ikke får lov av spillet. Og enda verre: at det å prøve å gjøre kule ting straffes med at 10 tusen millioner mikrosystemer settes i sving, slik at man treger ned spill noe jævlig. I andre systemer (star wars saga edition) har jeg derimot opplevd at det å benytte seg av settingen og gjøre kule ting (dogfighten i forrige episode er et kremeksempel) er mulig, belønnes og støttes oppunder av systemet. Da får man lyst til å være "taktisk". Vet ikke om dette var litt i retning av det du mente?|
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
earthdawn, gamisme, terningkastspill, trad-spill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia