Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 7/05-2004, 14:42
meus sin avatar
meus meus er offline
Medlem

Standard

Avalon har for en tid tilbake fått en ny webside. Det er ingen tvil om at siden er en stor forbedring fra den gamle siden.

Videre forbedringer er det absolutt rom for. Her er et par invendinger til siden:

Overskrift: Velkommen til Avalon cyber shoppe!
Er dette god norsk? Overskriften er veldig liten, bør bære større og brukes konsekvent på siden.

Etter at man har logget seg inn forsvinner ikke den store login boksen. Den står der bare. Videre har man veldig få valg for å tilpasse siden når man er inlogget.

Hvordan er det egentlig meningen at Bla igjennom funksjonaliten skal fungere?

Søket fungerer heller ikke optimalt. Den avanserte funksjonaliteten er ikke tilstede i det hele tatt.

Bildevisning av produkter er standard. Så man ser noen produkter med navn og bilde på siden, og ikke en liste. Hvis man bytter til liste en plass er det en kake (cookie) som husker dette virker det som. Den viser ihvertfall lister overalt etter at jeg har valgt listevisning en plass.

Når man ser et produkt er visningen av bilder veldig rar. Noen bilder blir ikke proposjonalt forstørret, de blir lange og ser feil ut. Denne filen er der i safari (som bruker KHTML) mens FireFox sin Gecko motor greier å vise dette fint. Jeg lukter ikke standard html kode.

Navigering i kategoriene.
Kategoriene er noen plasser bra oppbygd. Andre plasser er den veldig forvirrende. Tilbudsbingen (er dette et bra ord) har ingen underkategorier, så det er så og si umulig å finne ut om et spesifikt produkt er på tilbud. Jeg prøvde en søk på "tilbud AND shadowrun" og fikk ingen svar. Søk på "tilbud" ga heller ingen svar.

Ellers så er tabular visningen som gjør at man ser begrenset antal elementer i en liste en bra funksjon. Jeg synes navigeringen er litt lite synlig og savner valg for å velge hvor lange man vil ha listene.

Over kategoriene er det en "linje" som inneholder noe som ofte blir kalt "linkpath". Denne starter på forside og vil få et nytt element etterhvert som du navigerer deg innover i hirarkiet på siden. Dette er en veldig bra funksjonalitet. Elementene i listen er litt lite klikkbare. Man må sjekke om man kan klikke på dem for faktisk å finne det ut.

Jeg synes også at plasseringen av de forskjellige elementene på siden er litt rar. Siden bruker veldig mye vertikal plass på å vise handlekurv og loginfunksjonalitet. Disse kunne med fordel vært plasert til høyre for å skape bedre plass for visning av produkter. Det er jo produktvisningen som er viktig på en slik side.

En liten test av handlekurven viser at denne fungerer bra, ihvertfall ved første øyekast.

Ett lite klikk innom zetta (de som har laget siden) sine sider viser at de har en fin merittliste. De har laget haugen bok sin side som er i mine øyne veldig bra. Avalon sin side bruker deres CMS (Content Management system) for å sette opp sidene. Da bør det ikke være vanskelig å omorganisere og endre litt på layout.

Så kommer vi til ett element ved websider det er stor strid om. W3C kompabilitet. Skal en side være 100% kombatibel med standarden eller er det lov med litt "rusk". Selv mener jeg en side bør være så kompatibel som mulig. Så da kjører vi www.avalon.no igjennom w3c validatoren og får følgende resultat:
119 feil.

Mange av disse filene er sikkert gjentatte feil, men en kjapp kikk på listen viser mange vanlige HTML feil grunnet html motorer som støtter ikke standard kode.

En validering av CSS (stilark) gir følgende resultat:
Et par mindre feil som lett kan fikses.

Til slutt vil jeg nevne den feilen jeg mener er størst med siden. Bevegende tekst. Dette er FY FY! Bevegende tekst trekker oppmerksomheten vekk fra det som er interresant og er feil.

Denne posten er ment som en personlig vurdering av Avalon sine websider for å hjelpe dem å få en side som fungerer bedre for rollespillerne her i landet. Jeg ber på forhånd om unskyldning for min dårlige norsk.

Håper andre brukere på forumet kan legge til flere kommentarer til siden og kommentere de elementer jeg har nevnt her.

Jeg har testet siden i Safari på mac og litt i FireFox på mac der safari oppførte seg litt rart. Det er mulig det er feil i Safari som html motor og ikke koden som gjør at bildene blir rare.
--
To find out the limits of the possible you have to go beyond them into the impossible
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 14:59
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Jeg må inrømme at jeg bruker ikke Avalon sine nettsider, bor for nermt til at det er verdt det, men om du er misfornøyd, burde du ikke sende klagen til Avalon via mail da? De sjekker sidene med gjevne mellomrom, men om du vil ha gjennom et poeng her er det vel best å si det til dem direkte.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 15:01
meus sin avatar
meus meus er offline
Medlem

Standard

Jeg tenkte jeg skulle ta opp nettsidene her først for å se om mine "klager" bare er meg, eller om det er en opfattning fra spillmiljøet generelt.

Håpet mitt er at flere brukere av avalon sine nettsider skal slenge seg på denne tråden og poste ris og ros. Så kan man etter en stund skrive en oppsummerende tekst basert på tråden og sende til avalon. Da får de konstruktiv gjennomtenkt tilbakemelding istedenfor løst pjatt fra en enslig person.
--
To find out the limits of the possible you have to go beyond them into the impossible
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 16:10
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

at dem ikke sikfter ut innloggingsruta med en merkelapp som sier at du er logga inn som den og den brukern finner jeg merkelig ja...

og angående bildene, tror de kjører en eller annen form for skalerings script for på noen av bildene kan du klikke på dem for å skifte størrelse...

gjetter meg til at de fleste feilene ligger i CMS, ikke avalon systemet speisellt. tror nok helst at avalon bruker noen av dem mer ie spesifikke funksjonene som CMS tilbyr som ikke haugen bok (for eksempel) benytter bare for å prøve å se litt kule ut

liker det at dem innformerer om hvor mange bøker de har på lager (selv om det bare er sånn ca). lurer bare på om dette blir manuellt oppdatert eller om det er kobla til butikkenes lagerlister slik at så snart en var blir solgt så blir systemt endret.

forresten så er vist siden utilgjengelig for øyeblikket (om ikke noen kan gi meg ipadressen) siden dns serverne som håndterer adressen ser ut til å være nede (begge to sprøtt nok)...
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 16:18
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Var inne i morres og bestillte noen bøker, syntes siden var treig, men det er mulig det er linja mi.

Når jeg legger varer i handlekurven så må hele siden oppdateres, noe jeg synes er unødvendig og tungvindt, men jeg er ingen ekspert, så dette kan igjen bare være min linje.

Liker søkemotoren, den kategoriserer hva du har søkt å; rollespill,bøker,film osv.

Synes kanskje valg av farge er litt feil, blir litt slitsomt å se på i lengden, men igjen kan hende det bare er meg.

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 18:41
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Standard

greit da var dns serverne o gang igjen ser det ut til

får vel ta å benytte meg av tilbudet som dumpa ned i epsotkassa mi i dag...
Svar med sitat
Gammel 7/05-2004, 19:37
Khorne Khorne er offline
Medlem

Standard

Synes sida dems var helt grei jeg. men så synes jeg at bare det funker så er det greit
Gammel 7/05-2004, 21:53
Nemerath Nemerath er offline
Medlem

Standard

Her er det bare å pøse på med ris og ros, så lenge folk holder det relativt saklig. Konstruktiv kritikk er det som skal til for at vi til enhver tid skal kunne tilrettelegge web-tilbudet vårt i forhold til brukervennlighet, og en stor andel av de som henger her er i særdeleshet skikket til å gi oss nettopp dette! Det er allerede nevnt et par interessante momenter

Men det funker jo også fint å sende en mail, selv om jeg leser forumet her bortimot daglig.

- Nemerath, på vegne av Avalon
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Service på Avalon og andre butikker Postbud Andre diskusjoner 68 14/12-2004 20:46
Avalon har ny nettbutikk! Postbud Andre diskusjoner 6 2/03-2004 05:14

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:47.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia